• MSW

    Livets toppar och dalar

    I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

    Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

    Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

    Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

    Då kör vi!!

    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

  • Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Oupsie

    Mrs B, trist att med suckande barnvakter... förstår att man inte tycker att det känns jättekul att lämna barnen då. Stor kram till dig också! Förstår att det väcker en hel del minnen nu.

    BS, det finns hur mycket som helst att välja på på Gotland, om man bara är ute i lite god tid så ni hittar nog något. För ett par år sedan var jag uppe på Fårö, boendet var väl inget speciellt i sig men helt ok, men där fanns en fantastisk sandstrand. Nu var jag där off season, så det var inget badväder, men jag kan tänka mig att det är mysigt på sommaren, och roligt för barnen.

    Parnassia, hittade du något på loppisen?

    PB, vad roligt med bästisbesök!

    Hattis, jag förstår om ni är trötta, jag brukar vara helt slut när vi har träffat makens familj. Det blir lätt ganska intensivt, och det är inte bara barnen som är intensiva där tycker jag . Jag tror att det är en helt normal reaktion att det hjälper en att se att det finns andra som har haft det värre, och gått vidare i livet. Då känner man väl än mer att man själv borde kunna gå vidare också . Jag träffade min kusin för några dagar sedan (dottern till min morbror som dog), och hon var så stark (just då i alla fall). Jag tyckte att det var så orättvist, för han var ändå bara i 60-årsåldern, och det tycker jag är alldeles för tidigt för att dö. Men min kusin tänkte så här istället, han var ju ändå i 60-årsåldern! Han har ju haft ett långt och bra liv. Han har fått se sina barn växa upp, och haft släkt och vänner runt omkring sig. Det finns ju de som dör i 20-års och 30-årsåldern och kanske lämnar småbarn efter sig. Sen sa hon att det på något sätt gjorde det lättare för henne, att det fanns de som hade det värre. Och på samma sätt har jag tänkt, när jag känt mig ledsen över min morbror, så tänker jag på hur mycket värre det är för hans fru och döttrar. Så mycket babbel, men jag tror faktiskt att det är en ganska vanlig reaktion. Kram på dig!

    Ore, vad läskigt med din mamma . Vilken tur att hon klarade sig! Låter jobbigt att kolla ut lampor. Har ni funderat på att fråga en ljusarkitekt? Har ingen aning om vad det kostar, men det känns som att det kanske hade varit kunnat vara en bra idé, särskilt när det gäller ljuskällor som sitter fast och man inte kan ändra på?

    Nenne, vad flitig du är som bakar! Ser fram emot bild i galleriet .

    Andbeyond, grattis till fint VUL!

    AM, trist att bråka med maken . Tror du att det går att lösa mer er plan? Nu vet jag inte riktigt hur er situation ser ut, men om jag har förstått det rätt så har vi det kanske inte helt olika, och jag känner att vi ganska lätt halkar in i väldigt traditionella roller som inte känns särskilt bra. Hoppas att ni kan lösa det.

    Klockarbol, 14,5 timma! Stackars liten, och stackars er! Förstår att det inte skrevs någon dagbok.

    Ego, är trött. Har sovit lite dåligt de senaste nätterna. Drömde mardröm om KUB där vi fick reda på att barnet hade dött. Men jag skulle inte ta det så hårt sa de, för jag förtjänade ändå inget barn. Natten efter så hade vi ett barn, men med tanke på hur vi tog hand om det så hade de kanske rätt natten innan... Vi hade barnet i en bärsele och hamnade i en lägenhet som jag aldrig sett innan. Vi ville sova, så vi hängde in barnet, i selen, i garderoben och gick och la oss... och när vi vaknade så gick vi bara och plockade ut barnet ur garderoben... Märkligt.

    Känner mig väldigt trött på att må illa också. Hoppas att det går över snart, det är tur att jag är ledig och kan vila, i princip, så mycket som jag vill. Tror att jag har sluppit kräka många gånger genom att bara ha möjligheten att ligga helt stilla... i torsdags så var jag uppe först och fixade frukost, vilket gick bra men sen fick jag springa från frukostbordet...blää. Så jag tror att det betyder att andra får fixa frukosten . Tror ni inte det?

    Ore, så du kräkte så pass sent? Hmm, jag hade börjat fundera på om vi skulle försöka åka någonstans i höst när illamåendet gått över, men jag kanske inte ska fundera så mycket på det då? Usch, som sagt, vill inte må dåligt på ett plan.

  • fru AM

    Tittar in för att vinka hej då! Åker imorgon och vi har i vanlig ordning mycket att packa. Men denna gång är det maken som packar - kors i taket! Ibland hjälper det att fräsa ifrån ... (Fast jag kan inte låta bli att springa dit och justera packningen lite i smyg)


    Ha det bra alla så "ses" vi snart igen!


    Låt det nu inte hända så dramatiska saker som det gjort på sistone ... det enda jag godkänner  dramatisk väg är lite chockartade plus ...


    Nenne: knip tills jag är hemma vid datorn igen (och tills DN-galan är överstånden)


    KRAMKRAM ALLA


     

  • Parnassia

    Oupsie - loppisen var en besvikelse. Men jag hittade en lampa faktiskt,  10 spänn.


    Om du mår illa - skaffa tabletter! Lergigan is da shit!!!


    Vi är flera här i tråden som kan vittna om att illamående är hemskt, djävulskt och efterhängset. Har mått illa från ca v 7-BF med ettan och ca v8-30 med tvåan. Fråga också gärna tex BS och Vickan vad de säger om skiten


    Jag säger det igen - skaffa tabletter. Tid utan tabletter med illamående är förspilld tid. Ingen tackar dig eller tycker att du är duktigare om du står ut utan, om du förstår hur jag menar.


    L-E-R-G-I-G-A-N


     


    Går mitt meddelande fram?

  • Parnassia

    AM - hoppas semestern blir bra och att ni kommit ett steg på vägen mot jämvikt i och med att maken packar nu.

  • viktualia

    Ljuva sommarliv!!


    Har varit och hälsat på min allra äldsta kompis med fru och tre barn! Extremt surt att de bor så långt bort.. (min bas just nu är sväronens residens) men oooo vad skoj att umgås!


    Sitter just nu och dricker gott rött vin och myser!


    Oupsie - jag spydde genom HELA graviditeten... så gör inte som jag... skaffa piller i tid istället för att lida!! Lär av mitt misstag!! *kram*

  • Klockarbol

    @Parnassia

    Tänk vad man får lära sig bra saker! Hade ingen aning om att Lergigan är bra mot illamående!
    Jag äter Lergigan på kvällen för att få lite lättare att somna, funkar sådär men helt bättre än utan iaf :D

  • Parnassia

    Klokarbol - aha, där ser man. L är bra mot mycket mao.


    Anledningen till att jag fick L var förstås illamåendet men innan jag fick L provade jag vanliga receptfria postafen. De finns ju på apoteket, mot tex åksjuka, men de kunde jag inte äta för jag somnade stående i princip. Har du testat dem?

  • Oupsie

    Ja, jag hör vad ni säger Men jag tror ju hela tiden att det kommer att bli bättre. Nästa vecka går jag in i vecka 13. Och de säger ju att många slipper illamåendet då, men jag vet ju också att så inte alltid är fallet med tanke på flera av er här i tråden.


    Vem skriver ut sådana tabletter? Ska man ringa till sin vanliga doktor eller till BM?


    Om inte illamåendet har börjat avta än, i vecka 12, kanske man inte ska räkna med att det blir bättre snart? Eller kan det helt plötsligt sluta, nästan över natten? Men jag funderar på om jag ska vänta till nästa vecka och se om jag mår bättre? Å andra sidan så hade det verkligen underlättat att inte må så illa nästa vecka med tanke på vad som står på schemat.


    Svärmor tyckte att jag hade blivit smalare , men det får liksom den konsekvensen när man inte kan äta så mycket, och ibland dessutom inte får behålla det man äter. Nåja, något säger mig att det är ganska troligt att de där kilona snart är tillbaka... Maken försökte vara roligt och menade att det var ju inte så svårt att gå ner i vikt som jag sagt innan, det var ju bara att sluta äta och börja kräka, men då blev jag arg på honom för jag tycker inte att man skämtar om sånt! Fast jag blir arg på ganska mycket för tillfället, men det är väl hormonerna.


     

  • Oupsie

    Blir man trött av Lergigan? Eller fanns det några som man inte blev så trött av? För jag är redan väldigt trött...

  • Klockarbol

     


    Parnassia skrev 2010-07-31 22:42:49 följande:
    Klokarbol - aha, där ser man. L är bra mot mycket mao. Anledningen till att jag fick L var förstås illamåendet men innan jag fick L provade jag vanliga receptfria postafen. De finns ju på apoteket, mot tex åksjuka, men de kunde jag inte äta för jag somnade stående i princip. Har du testat dem?

    Hehe, jag blir illamående av postafen...

    När jag var liten fick jag Glanil mot åksjuka men misstänker faktiskt att det var åksjuketabletten som gjorde mig åksjuk

    Fast jag är en sån där "svår" patient att medicinera enligt min doktor eftersom jag sällan eller aldrig tål nåt läkemedel annat än i pyttemängder.

    Fast i gengäld så räcker ett glas vin långt för mig

Svar på tråden Livets toppar och dalar