• Svar på tråden 2011 brudar del 7
  • Greeneyes

     


    MaybeBride09 skrev 2010-07-20 10:28:56 följande:
    vi har också problem med efternamnet. sambon har ett taget efternamn och jag har ett norskt namn. Mitt namn är vanligt i norge och danmark, men inte i sverige. Sen tycker jag att det berättar en historia om att min mormor levde i norge under andra världskriget. Då vill jag ogärna byta bort det. Men sambon vill heller inte så gärna byta bort sitt. Och vi har inga släktnamn att välja heller.

    Ja, samma här, båda våra är det bara vi syskon som för vidare.. Och jag har en dotter sen tidigare som heter mitt namn. Just nu lutar det åt att vi tar hans namn som efternamn och båda mitt namn som mellannamn. Det kan man göra om man trixar lite enligt Skatteverket. Att han heter samma som min dotter underlättar vid myndighetskontakt, läkarbesök etc. Och min dotters pappa lär nämligen knappast gå med på att dottern tar min nya mans namn, vilket jag självklart respekterar...


  • MaybeBride09
    Greeneyes skrev 2010-07-20 16:19:36 följande:
      Ja, samma här, båda våra är det bara vi syskon som för vidare.. Och jag har en dotter sen tidigare som heter mitt namn. Just nu lutar det åt att vi tar hans namn som efternamn och båda mitt namn som mellannamn. Det kan man göra om man trixar lite enligt Skatteverket. Att han heter samma som min dotter underlättar vid myndighetskontakt, läkarbesök etc. Och min dotters pappa lär nämligen knappast gå med på att dottern tar min nya mans namn, vilket jag självklart respekterar...
    mjo man skulle kunna göra så... Jag vet inte, jag är bara lite smått trött på allt just nu. Jag vill gärna heta samma hela familjen. Men ja, kompromisser är vi inte det bästa på Sambon har väl en förhoppning om att han ska få bestämma allt stort i livet och sen väljer jag köksbord För vi har redan bestämt att vi ska köpa hans föräldrahem när det är dags för husköp, och då ska jag sitta där i ett hus jag inte direkt tycker om med ett efternamn jag inte vill ha... Ja, tur man har ett år på sig...
  • Greeneyes

     


    MaybeBride09 skrev 2010-07-20 16:40:06 följande:
    mjo man skulle kunna göra så... Jag vet inte, jag är bara lite smått trött på allt just nu. Jag vill gärna heta samma hela familjen. Men ja, kompromisser är vi inte det bästa på Sambon har väl en förhoppning om att han ska få bestämma allt stort i livet och sen väljer jag köksbord För vi har redan bestämt att vi ska köpa hans föräldrahem när det är dags för husköp, och då ska jag sitta där i ett hus jag inte direkt tycker om med ett efternamn jag inte vill ha... Ja, tur man har ett år på sig...

    Ajdå, knepigt... Men då kanske du kan byta föräldrahem mot efternamn Säga, att om ni ska köpa det så vill du att ni heter ditt namn - blir ju rättvist då


  • lunagarden

     


    Skumboll skrev 2010-07-20 16:00:57 följande:
    Hej, här har ni en till som ska gifta sig. 13 augusti 2011 är det bestämt, då har vi varit förlovade prick på dagen 6 år. Kanske är dags med giftermål då... Igår bokade vi lokal, vi har haft två alternativ och jag hoppas att jag inte tänkt fel nu. Nu är bara frågan om vi ska ha vigsel ut i trädgården eller i kyrkan. Svårt! Färgtema är också klart, håller på och funderar på trycksaker nu. Vill inom en ganska snart framtid skicka ut STD så att ingen planerar semester långt-bort-i-stan då vi ska gifta oss.  

    Vi gifter oss 16 juli och skickade STD via mail (vykort till dem som ej har) för ett par dagar sedan till de 50 närmaste. Hälften har redan tackat ja

    Så här skrev vi i mailet:

     


    JA!!!!!!


    Kärleken och romantiken spirar
    och vi vill att du med oss vårt bröllop firar


     


    Nu är det mindre än ett år kvar blott
    tills vi gifter oss i Eslöv på Ellinge slott


     


    Så boka in det datumet i kalendern redan nu
    så du kan vara med när vi blir man och fru


     


    2011-07-16 vill vi att just du blir vår gäst
    på vår kärleksfyllda bröllopsfest!


     


    Med kärlek <3
    Cecilia & Michael


    PS. Inbjudan kommer i vår. DS

  • Greeneyes

    lunagarden: ÅÅÅÅÅHHHH vilket fantastiskt rim, urmysigt
    Kul att så många svarat ja också! Tänk bara på att folk antagligen svarar preliminärt, sedan osa:r de förhoppningsvis igen (kan vara värt att påminna om på inbjudningen så slipper ni vara osäkra)


  • lunagarden

    Greeneyes - tack

    Ja, vi kommer att skicka ut inbjudningskort, i mars tror jag. Eftersom det är mitt i sommaren ville vi förvarna tidigt, så vännerna inte bokar resor och annat just då.

  • MaybeBride09
    Greeneyes skrev 2010-07-20 17:24:00 följande:
      Ajdå, knepigt... Men då kanske du kan byta föräldrahem mot efternamn Säga, att om ni ska köpa det så vill du att ni heter ditt namn - blir ju rättvist då
    sa en gång för länge sedan att han fick välja och han valde huset Men ja, känns knepigt om någon av oss ska ha ett namn den inte gillar. Funderar på om vi ska behålla våra namn och sen byta i efterhand om någon känner för det...
  • Skumboll
    lunagarden skrev 2010-07-20 19:10:42 följande:
      Vi gifter oss 16 juli och skickade STD via mail (vykort till dem som ej har) för ett par dagar sedan till de 50 närmaste. Hälften har redan tackat ja Så här skrev vi i mailet:  JA!!!!!! Kärleken och romantiken spiraroch vi vill att du med oss vårt bröllop firar   Nu är det mindre än ett år kvar blotttills vi gifter oss i Eslöv på Ellinge slott   Så boka in det datumet i kalendern redan nuså du kan vara med när vi blir man och fru   2011-07-16 vill vi att just du blir vår gästpå vår kärleksfyllda bröllopsfest!   Med kärlek <3Cecilia & Michael PS. Inbjudan kommer i vår. DS

    Åh, så gulligt med rim!! Och vilken bra respons dessutom.


    Jag vill nog skicka mina, vill att alla trycksaker och all information håller en röd tråd. Må låta fånigt men sån är jag.

  • Greeneyes

     


    MaybeBride09 skrev 2010-07-20 22:07:13 följande:
    sa en gång för länge sedan att han fick välja och han valde huset Men ja, känns knepigt om någon av oss ska ha ett namn den inte gillar. Funderar på om vi ska behålla våra namn och sen byta i efterhand om någon känner för det...

    Kolla bara upp vad som gäller, så ni verkligen kan göra det.. Så himla knepigt att få till det, bäst är att ringa skatteverket och fråga. Min sambo måste lägga till mitt namn som mellannamn i papprena man skickar in. Resten måste göras efteråt för att kringgå massa krångliga regler


  • lunagarden

     


    Skumboll skrev 2010-07-20 22:24:56 följande:
    Åh, så gulligt med rim!! Och vilken bra respons dessutom. Jag vill nog skicka mina, vill att alla trycksaker och all information håller en röd tråd. Må låta fånigt men sån är jag.

    Inget är fånigt, allt ska vara som man själv vill

    Vi har flera vänner som är på G att gifta sig, därför ville vi också vara extra tidiga med STD så ingen annan planerar bröllop samtidigt eller i närheten.

Svar på tråden 2011 brudar del 7