• PeMa2010

    Inställt bröllop

    Den 7de aug i år skulle vi gifta oss. Kyrkan bokad, prästen fixad, lokalen klar, planeringen klar...
    Så smyger det fram för ca 2 månder sedan att han tycker att vi ska vänta...Vänta tills det blir bättre läge.

    För att förklara lite... för ca 1½ år sedan gick jag in i väggen med buller och bång, har kämpat länge och väl och känner att jag har kommit jättelångt. Detta har i sin tur gjort att vi har lite sämre ekonomi eftersom jag fortfarande inte jobbar heltid.
    Jag har väl märkt av att han inte är jätteintresserad av att planera bröllopet men jag har villigt skjutit undan den tanken om att han kanske inte vill och istället förklarat för mig själv att det är lite typiskt manligt.

    Det här med bröllopet har varit en underbar sak att se fram emot, jag har planerat, drömt och längtat att äntligen få komma till den dagen då jag ska få gå med mannen jag älskar nedför altargången och säga ja.

    Men nu vill han inte, jag har fått avboka allt...
    Anledning: han vill att jag ska må bra först...
    Reaktion; Det känns som jag blir kapad längs med fotknölarna...
    När jag frågar om han vill överhuvudtaget så svarar han "sen" ... men när inträffar sen???
    Jag känner mig förtvivlad och ledsen och vet inte hur jag ska hantera situationen.. skulle behöva lite råd.. hur skulle ni göra?? Tänka? Känna? Agera? Ställa för krav?

  • Svar på tråden Inställt bröllop
  • Sonja68

    Vad anger  han för orsak? Ekonomin, din hälsa eller bara "nej, inte rätt läge"?
    För om det gäller ekonomin, sätt ett nytt datum längre fram som känns realistiskt och gör upp en plan hur ni ska styra upp ekonomin. Är det din hälsa som är orsaken, så tycker jag att han inte enväldigt kan bestämma när det är rätt läge för dig. Då bör ni gå till familjerådgivning eller liknande för att prata.

  • uppochhoppa

    att ge råd in i folks liv på forum blir aldrig helt rätt, eller helt bra, tror jag. Men vi försöker så gott vi kan :)

    När han beslutar åt er båda tar han ifrån dig rätten att vara med och besluta, dvs han drar undan mark från dina fötter. Den marken är ju viktig! Precis på samma sätt kan inte enbart han  bestämma när du mår bra nog - det är ju DU som är DU och där måste både han och du förstå och acceptera och lita på att DU står dig själv närmast. 

    Vill han inte nu så är det smart att avvakta, eftersom jag antar att du inte vill gifta dig med någon som inte helt och fullt är redo att välja dig?! Så kan man ju också se på det - och det tycker jag du ska göra. Upp med tilliten och tron på dig själv, att du är värd det bästa, att bli behandlad med all den värme och respekt som är kärlek. 

    ---Kan han säga "nej vi väntar - vi gifter oss inte nu utan sen" till DIG - som är den som blir mest besviken och ledsen - där det beslutet måste landa sämst borde han också ha modet/energin/viljan att avboka era bokningar. 

    Att styra upp denna situation med hjälp från ett proffs tror jag är bra och nödvändigt. Det behöver inte vara så allvarligt att gå i "parterapi" - det kan vara bra att få lite hjälp på vägen att räta ut frågetecken bara. Jag har en fantastisk tjej på lager om ni bor i Sthlm, övertygad att hon kan få era ögon att glittra igen om båda VILL.  


  • evejo427

    Åhh jag bara känner hur arg jag skulle bli!!! Ingen vet väl hur bra du mår utan du själv!!! ...och att han inte avbokade allt tycker jag är väldigt lågt!! Dessutom låter det som bröllopsplaneringen gjorde att du mådde bra! Jag tror ni måste prata med någon då det verkar som ni inte förstår varandra?!

    Den vi älskar är också den som kan såra oss mest men jag personligen tycker inte att man ska kunna känna sig förudmjukad av den man älskar!!

    Lycka till och hoppas att allt ordnar sig!

  • PeMa2010

    Tack för alla svar... det känns faktist väldigt bra att se att jag inte överreagerar...

    Jag ska ta en lång och ihärdig diskussion med gubben.

  • aikidoaasa


    Detta inlägg kan ses som hårt och bittert, läses på egen risk!


     


    Visst är man två som går in i ett bröllop tillsammans och det är inte bra om den ena parten inte vill. MEN! Att påstå att det är på grund v DIG är helt åt helsike!!! Om han nu brydde sig om dig så skulle han inte säga detta då det blir så väldigt enkelt en helomvändning i framstegen till att komma tillbaka till att vara sig själv.


    Om han inte kan komma med en bättre orsak varför ni ska skjuta upp det på obestämd framtid så kan jag verkligen förstå att du har all orsak till att vara ledsen.


    Boka in extern hjälp om du anser att ni är ett par värda att satsa på och det så snabbt som möjligt. Ju längre tid som går desto sämre kommer du att må. Den enda som inte blir "friskare" av detta är just du. Visst, han kanske har ytte pytte samvetskval över att ha gjort det men om han inte inser att en sådan handling gör dig sämre så måste någon få honom att fatta detta.


    Och att sedan skita i att avboka alla delar!? Ursäkta mig; Men enligt det du skrivit så har du varit för snäll som stannat med en sådan skitstövel. Du förtjänar någon som faktiskt tänker på dig och enbart vill ditt bästa. Ställ honom mot väggen och meddela något i stil med eftersom han verkar tycka om att hugga av en benen/ krossa ens självförtroende så totalt och sedan inte städa upp efter sig så ska han en *piip* ursäkt till att ni inte ska gå skilda vägar.


     


    Men det är ändå bra att han var så "snabb" med detta, innan ni hunnit lägga en massa pengar på saker och ting. (nu har ni kanske endast förorsakat lite grann i jämförelse)


     

  • mittid

    Min reflektion är att han har fått "kalla fötter" och skyller på ditt mående för att slippa undan.

  • Sebastiána

    Kanske han tror att du ska bli deppig efter bröllopet. Inte helt ovanligt. Efter att ha planerat kanske ett år och haft bröllopstankar i huvudet ständigt kan en stor tomhet infinna sig.


     


    I vilket fall som helst borde han ha avbokat allt. Det var ju hans idé att ställa in.

  • 090208

    Men kommer du ma battre av ett installt brollop?? Hur tanker han da?!

  • Miss Sofie

    Jag håller med aikidoaasa  och mittid . Han verkar ju inte alls bry sig om dig och hur du mår om han beter sig så där. Jag lider verkligen med dig.

  • Evillina

    Visa honom den här tråden så han förstår att han varit en idiot!

  • StårBrud2011

    det e okej att intve vilja.. men att låta dej få gå så långt i planeringen o sen bara kasta bort allt e ju helt åt helvete..

Svar på tråden Inställt bröllop