• BrudSommar2006

    Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

    Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.


    Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 


    Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.


    Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.


    Välkomna!


    Här finns förra tråden: 


    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

  • Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • muggles

    Vi har mer el mindre bestämt oss för att bara köra denna ivf-omgång. Blir det inget denna gång kör vi frysförsök i aug (hinns inte med innan sommaren). Och blir det inget då heller så lägger vi ner. Och det känns helt rätt för oss. Jag är väldigt glad att vi har prövat detta nu, men skulle det inte ge resultat så får det vara bra (så hade jag inte tänkt om vi inte hade haft Moa kan jag säga.)

    Jag har många ggr tänkt på det maken sa i fredags när jag var så besviken över de futtiga 3 äggen: den här månaden är det iaf större chans än en vanlig månad och vi har hjälpt naturen på traven så mkt vi kan. Och det är en väldigt bra tanke tycker jag. Det är ngt slags tröst i det.

  • snaily
    muggles skrev 2010-05-30 20:26:42 följande:
    Jag har många ggr tänkt på det maken sa i fredags när jag var så besviken över de futtiga 3 äggen: den här månaden är det iaf större chans än en vanlig månad och vi har hjälpt naturen på traven så mkt vi kan. Och det är en väldigt bra tanke tycker jag. Det är ngt slags tröst i det.
    Verkligen bra tänkt Mugglan! Och GRATTIS - ett fint till dig och ett till frysen, det är ju toppenbra! Är så glad för att ni fick ett tillbaka - att bli snuvad på återföringen som vi blev första IVFen var verkligen vidrigt, då är ju hela försöket i onödan kan man säga.
    Nu håller vi såklart alla tummar för att lilla embryot vill grotta in sig ordentligt där inne!
  • fru AM

    Muggles: härligt med två fina 4-cellingar! Och låter som en trevlig kväll också! Stor kram och alla tummar hålls!

  • muggles

    BS: Moas första fyra månader var verkligen inte som en picknick, hon var ju inte mkt för att sova på dagarna. Dock har hon alltid sovit ganska långa nattpass (förmodligen pga ersättningen hon fick som påstötning på amningen). Hon sov sin första 10h-natt när hon var 2 mån. När vi lärde henne att inte vakna så ofta på natten så tryckte vi i henne mat på dagen. Sedan var det ju ett helsicke för mig att få i henne tillräckligt med mat; jag snålade ju på ersättningen för att hon skulle vilja amma ofta så att produktionen skulle öka (vilket den endast gjorde marginellt) - vilket gjorde att hon var hungrig på nätterna. Moa somnade dessutom aldrig om när hon väl vaknat kl 04.30 - 05 utan då var det morgon. Hon somnade tidigast om kl 9 och då bara en halvtimme - så "sov när barnet sover" funkade aldrig för mig.

    Jag tror det beror på flera faktorer hur "enkelt" man har det som mamma. Man kan få ett barn som bara äter, skiter och sover (som Moas kusin gjorde). El så kan man få en piggt nyfiket barn som inte kan slappna av, som man då måste hjälpa till ro. Så delvis beror det på barnet. Men sedan beror det också på hur man vill ha det som förälder; låter man barnet styra sin dag el tar man tag i det som förälder. Jag tror ganska mkt på att en bebis varken har dygnsrytm el ätrytm och att det är ngt som behöver läras in; personligen tror jag inte att bebisen ska visa vägen. För mig kändes det rätt att lära Moa att sova i egen säng och att sova hela natten ganska tidigt (from 6 mån). Men för ngn annan känns det mer rätt att ha barnet i föräldrasängen och att låta dem äta välling på nätterna om de vill. Det väljer man som förälder tycker jag.

  • snaily

    AM
    Hoppas kattungarna blev glada!


    Krya på alla öronbarn!


    EGO
    Ååååååå, kan det inte bli måndag snaaaaart??? Den här dagen har verkligen varit snigellång, och inte är den slut än på länge heller. 11,5 timmar kvar på jourhelgen... Tänker jubla när jag lämnar ifrån mig telefonen imorgon.


    Mer ego:
    Provade nyss att känna min livmoder, och om jag ligger på rygg och lyfter upp rumpan lite så alla tarmar och fett och grejs åker närmare bröstkorgen, så ser man till och med livmodern som en utbuktning strax ovanför bäckenet, lite åt vänster lutar den.
    Försöker tänka positivt nu så gott det går - provar att tänka framtidsscenariot att fostret INTE ska dö eller missfalla (nytt påhittat verb), men möjligen kanske bli lite tillväxthämmat och födas LITE för tidigt men vara friskt ändå.

  • muggles

    Snaily: ja jag var riktigt lycklig idag, är väl också ngt slags motreaktion på deppet igår. Det var så skönt att få köra igenom en hel cykel - annars är det ju så fruktansvärt deppigt.

    AM: ja och pga att vi fick 2 st lika fina embryon så är vi med i en studie som pågår. De har upptäckt att man ev kan avgöra vilket embryo som kommer att klara en graviditet bäst inte bara genom att titta på cellerna i mikroskop (jämnhet mm), utan också på att analysera näringslösningen som ägget legat i. Den ändras när ägget börjar dela sig och genom att titta på näringslösningen också, så tror de att de kommer att kunna avgöra detta bättre när de ska välja mellan olika ägg att återföra. Nu lottas paren som bara är kontrollgrupp och paren som får näringslösningen analyserad så vi vet inte vilken grupp vi tillhör. Men oavsett så känns det bra inför framtiden att de kanske kommer lite närmare gåtans lösning? Och det känns bra att göra ivf på ett ställe där de ligger så långt fram...

  • fru AM

    Snaily: du och dina självundersökningar! Jag tänker mig scenariot att bebisen föds precis helt normal och frisk! Inte ens tillväxthämmat! *kärleksfulla tankar till lill-Snigeln*

  • snaily

    Muggles
    Spännande studie! Åh så bra om de kan hitta fler metoder för att kunna välja ut det bästa ägget.


    AM
    Tänkte inte ens på det som en självundersökning, vadå, gör inte alla så?

  • Telis

    Grattis, muggles!!


    Och det där med att det är surt att inte få något embryo tillbaka vet jag allt om efter att inte fått något befruktat ägg på tre IVF:er.


    snaily, klart att det inte är något fel på lill-snigeln, han var ju världens snyggaste på UL:et!

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen