• BrudSommar2006

    Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

    Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.


    Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 


    Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.


    Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.


    Välkomna!


    Här finns förra tråden: 


    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

  • Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • passionsblomman

    Tinga, det var ju en evig tur det då iallafall! Jag får fortfarande ont i hjärtat när jag minns hur min son fullständigt gallskrek av smärta, ståendes i spjälsängen med handen över örat...herregud vilken ågren när man inte kunde hjälpa honom och han hade så ont. Både syrran och jag hade massor av öroninflammationer också när vi var små. Det kan verkligen vara hemskt. Fast lömskt också, om man inte har ont och ändå är inflammerad!

  • Ore

    Telis: Tror att det är bra att hon inte varit här, skulle inte hon fira maken idag?


    BS: Jag tror också att jag haft tur, och helt enkelt fått en bebis som sover och äter bra. Och jag är glad och tacksam så länge det varar, helt klart!


    Vi diskuterade detta litet i föräldragruppen, hur mycket man kunde påverka sitt barns sovande och ätande. Och var nog ganska överens om att det inte är så mycket man kan göra, egentligen, med så små barn. Däremot så får man mycket gratis om barnet äter bra, för då kan det även sova bra, och då kan man själv sova bra och är då piggare, orkar mer och mår bättre - och det gör ju att man har bättre tålamod och kan hålla sig lugnare när barnet trilskas... Medan det motsatta fallet lätt leder till en litet negativ "spiral", där ingenting fungerar ordentligt. För litet sömn åt barnet gör att det somnar när det ska äta, inte får i sig tillräckligt och då vaknar snabbt för att det är hungrigt och allt blir upphackatm inklusive ens egen sömn.


    Men vi hade tyvärr ingen patentlösning på hur man får ordning på barnets mat och sömn-vanor, mer än att försöka få barnet att äta sig ordentligt mätt och hoppas att barnet sover länge...


    Telis: Rabarberpaj låter jättegott, köpte också rabarber idag (men kollade faktiskt inte vart de kom ifrån ) och tänkte göra Tingas recept imorgon, min egen morsdagskaka


     

  • Tinga

    Jag är i bakartagen just nu; är självpåtagen fixare av morsdagstårta till imorgon. Både mina syskon med familjer och mina morförldrar är bjudna till mina föräldrar på middag imorgon, så tyckte jag att jag kunde avlasta dem med tårtan. Just nu befinner sig en mandelchokladmarängbotten i ugnen, och imorgon ska den täckas med vitchokladmousse och röda vinbär. Egentligen brukar jag tycka att vit choklad är alldeles för söt, men tänkte att det kunde balanseras väl av de lite syrliga vinbären. Återkommer med receptet om den blir lyckad.

  • Telis

    Åh, vad skönt att inte kliniken ringt, då är ju säkert allt som det ska! Håller tummarna för ET idag!


    Tinga, ja vi hade tänkt att försöka ta med honom ut på restaurang i vagnen någon gång. Vi får väl se hur det går, han är så himla nyfiken när vi är ute så det kanske blir svårt att få honom att komma till ro. I veckan är vi bortbjudna på middag, det blir första testet om det går att natta honom i vagnen när vi inte är hemma.


    Tinga igen, skönt att inte Puff har ont i allafall!


    september, förstår verkligen att du är extremt trött efter allt du gått igenom på sista tiden. Hoppas att du snart känner dig piggare igen!


    Hmm, visserligen är Televinken en lättsövd liten krabat här hemma och han äter bara en gång på natten men jäklar i min lilla låda vad han är morgonpigg! Imorse blev det purrning kl 4.30 för stackars mamma. *gäsp*

  • BrudSommar2006

    Usch, 4.30 är plågsamt tidigt. Astrid vaknade tyvärr redan kl 6 imorse vilket var tidigt för henne men hon har väl vant sig vid att bli väckt ungefär den tiden av Iris. Iris själv sov hos mina föräldrar och vaknade redan kl 5.00, hehe.

  • BrudSommar2006

    Tinga, Iris har verkligen haft ont så jag är glad att det verkar ha vänt för henne nu. Skönt att Puff inte verkar ha haft ont i alla fall. Trist att ni också åkt på öroninflammation dock.

  • Parnassia

    Grattis på morsdag alla mammor!


     


    Här har dagen börjat bra med fin frukost och bad av mor och båda barnen. Maken snickrar och solen skiner.


    Ha en bra dag allihop!

  • Parnassia

    EA- jag tänker på dig massor och hoppas att du finner stöd i maken. KRAM!!


     


    Muggles - hoppas att du får glada nyheter idag. *håller tummarna*


     


    Snaily - hoppas du inte jobbar ihjäl dig, tänk på din "korv" i magen.


     


    Snorkis - tänker på dig och det ni hamnat inför, hoppas att det löser sig på bästa sätt snart!


     


    Kram allihopa!

  • Tinga

    Telis - vi brukade promenera en liten sväng först, för att barnen säkert skulle ha somnat tills vi kom fram till restaurangen. Någon gång hände det förstås att de vaknade till under middagen, men då räckte det med att gunga vagnen lite, så somnade de om igen.

    BS - skönt att det har vänt för Iris nu. Här tycker vi att det fortfarande inte blivit ett dugg bättre, trots antibiotikan. Imorse hade Puff 39.7 i temp. Det blir bara Piff och jag som åker på morsdagsmiddag idag; maken får stanna hemma med Puff. Har lovat att ta hem en bit av tårtan, så att maken också får smaka den; gissa om han har gått och suktat här nu på förmiddagen när jag grejat i köket.

  • BrudSommar2006

    Tinga, öroninflammation ska ju inte smitta men han kanske är för risig för att åka? Ge både en alvedon- och en iprensupp, man kan blanda de två och då bör du få ner febern rejält i ett antal timmar. Får ges upp till fyra gånger per dygn och då borde ni kunna hålla nere febern i ett par dygn på det så att han är piggare, sedan borde pencillinet ha börjat verka.

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen