• BrudSommar2006

    Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

    Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.


    Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 


    Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.


    Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.


    Välkomna!


    Här finns förra tråden: 


    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

  • Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • fru AM

    PB: hittar du mer rabarber så har du en svingod dessert här:


    Rabarberdessert - 6 pers.
    1 kg späd rabarber
    1 bit färsk ingefära (ca 50 g - jag brukar ta mer)
    1 vaniljstång
    2 dl strösocker
    Servering: 
    smulade citrondrömmar
    2 dl vispgrädde
    Skär rabarber i bitar - knappt 10 cm långa - och dela dem på längden. Skala och skiva ingefäran tunt, skär skivorna i så tunna stavar som möjligt. 
    Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda rabarber, ingefära, vaniljstång och frön med strösocker och lägg över i en smord ugnsfast långpanna. Baka i 200 grader, mitt i ugnen, i 15-20 minuter.
    Servera med smulade drömmar och lättvispad grädde. Om ni inte orkar baka citrondrömmar så går det bra med vanliga vaniljdrömmar. Då är det gott att blanda kaksmulorna med rivet citronskal i en påse ett par timmar innan servering - så att de blir lite citroniga i alla fall.
    Men om ni orkar:
    Citrondrömmar - ca 60-70 st
    100 gr smör
    2 1/2 dl strösocker
    1 msk vaniljsocker
    rivet skal av en citron
    ev gul karamellfärg
    1 dl neutral olja
    1/2 tsk hjorthornssalt
    4 1/2 dl vetemjöl
    Rör smör och socker, vaniljsocker, citronskal och karamellfärg pösigt. Blanda hjorthornssalt med vetemjöl och arbeta ihop allt till en deg. Rulla ut den till två längder, skär i små bitar och rulla dem till runda kulor. Lägg kakorna/kulorna på plåtar med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen, ca 15 minuter. 150 grader.
    Drömmarna skall kännas torra och lätta när de är färdiga.. De SKA spricka på ovansidan.
    Inga diskussioner är för allvarliga för att inte ett efterrättsrecept kan passa hux flux
  • viktualia

    jag har 600g rabarber i kylen som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av.. ett alternativ är att tärna den och frysa... men jag vet inte... hm...

  • fru AM
    viktualia skrev 2010-05-25 20:04:17 följande:
    jag har 600g rabarber i kylen som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av.. ett alternativ är att tärna den och frysa... men jag vet inte... hm...
    Se ovan - gör halv sats
  • porchez
    Lapinette skrev 2010-05-25 14:30:33 följande:
    Och gällande kungahuset så tycker även jag att Viktoria verkar hyvens och Madeleine är ju söt. Kungen är lite tafatt och Silvia är stilig men jag instämmer där i att hon inte skulle ha gjort några plastikoperationer (usch!). Sen huruvida folk går in i kyrkan brukar jag tycka är upp till vart och en (lägger mig inte i sånt) men kan hålla med om att kungahuset som står för svensk tradition borde följa dessa.
    Då tycker vi nog väldigt lika ang. Kungahuset!
  • viktualia
    fru AM skrev 2010-05-25 20:05:54 följande:
    Se ovan - gör halv sats
    går den där desserten att frysa? behöver ingen flådig sådan en tisdag som denna...
  • fru AM

    BEHÖVER??? Är det ett verb som passar till ordet dessert?


    Svar på frågan: vet inte, men prova? Ingefära (färsk) är dock avgörande för hela upplevelsen - har du det hemma så tveka inte


     


    viktualia skrev 2010-05-25 20:21:52 följande:
    går den där desserten att frysa? behöver ingen flådig sådan en tisdag som denna...
  • viktualia

    AM - fniss fniss... kan hålla med om att behöver och dessert inte riktigt passar i samma mening.. hihi.. och min tillgång till färsk ingefära är nog för liten... inväntar morgondagen med inspiration och matshopping..

  • Tinga

    Snaily - vad skönt att ni kommit fram till en handlingsplan mitt i all röra, men jag förstår att du helst vill dra ett täcke över dig och vakna upp om några månader, med en fullgången, frisk bebis i magen.

    Angående PAPP-A-värde kan jag berätta att jag aldrig fick något besked om att det stack ut i mitt fall, och sannolikheterna för kromosomsjukdomar låg under 1:7000, men Puff blev ju tillväxthämmad iallafall, för att hans moderkaka inte fungerade som den skulle. Om man kan få tillväxthämning med normalt PAPP-A borde det i min värld betyda att man kan slippa tillväxthämning även med lågt PAPP-A.

    Jag tog mig igenom hela länken du postade, och i slutet stod det ju faktiskt att sannolikheten för en lycklig utgång är betydligt större än det motsatta, så ett lågt PAPP-A måste ju inte nödvändigtvis betyda att det kommer att gå åt skogen. Men hur lätt är det att låta bli att oroa sig? I princip omöjligt, skulle jag tro.

    Kram på dig!

    Fru E - ännu en ruvardag att lägga till handlingarna.

  • passionsblomman

    Pajen blev god. Jag tog för mycket-som vanligt. *mätt*

    Nu måste jag lägga min son. Han är inte på så bra humör, för han tycker att "en del av killarna i laget är så själviska och bara dribblar och dribblar och man får inte ens en enda pass fast man är fri och spelbar och har sprungit med hela vägen"

    Tyvärr har han rätt, och den där balansen mellan att glänsa själv, trixa och finta och att tänka på laginsatsen, den verkar svår hela lag-livet igenom.
    Alltså behövs för närvarande lite peppning, närhet och modersomsorger...

    Ses!

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen