• BrudSommar2006

    Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

    Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.


    Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 


    Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.


    Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.


    Välkomna!


    Här finns förra tråden: 


    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

  • Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • passionsblomman

    Sweet, jag är en sådan där lite obestämd typ, som egentligen väl tycker vi borde ha valda representanter och att vårt land ju inte styrs av kungahuset. Samtidigt tycker jag det är lite trevligt Svenskt med vårt kungahus(-eller tyckte ), historia, tradition, rötter och allt det där. Lite flaggor, pompa och ståhej runt något annat än våra idrottsevenemang. Vi bor i ett land som annars är nästan ruskigt snabba på att anamma allt möjligt utomlandsifrån och jag tror vi behöver lite saker som Den blomstertid ,Midsommarstänger och Nationalsång och sådant. Där passar kungahuset in. Dessutom tycker jag det kan varaa värdefullt att representeras utomlands med ansikten utåt som inte är politiska utan mer någon slags nationalidentitet eller vad kjag ska kalla det. Något som inte byts hur som helst.

    Just därför blir det sådant magplask om just vår blivande drottnign faktiskt dissar precis de traditioner som på sätt och vis motiverar hela hennes varande i den positionen.
    Jag skiter fullständigt i vad hon har för handväskor, vilket bubbel hon väljer, vad hennes kompisar heter och annat sådant där skvaller. Men det här, det skiter jag nte i, för det kommer att förändra något som faktiskt var värt att bevara i mina ögon.



    Oj, nu blev det sådär mycket igen...{#lang_emotions_embarassed}

  • Telis

    Nu betalar ju faktiskt kungen en ganska stor del av bröllopet, hälften tror jag det var. Att hans pengar kommer från skattebetalarna från början tycker jag är rätt ovidkommande, det är ju hans lön. Precis som Mona Sahlins lön eller läkarnas på Huddinge. Sen förväntas han ju hålla igång slott, ge baler och se till att drottningen har snygga klänningar (som många gillar att titta på ), det står ju liksom med på hans arbetsbeskrivning, det är klart att det kostar en del.


    Nu minns jag inte den exakta summan men jag har för mig att varje svensk betalar kanske 5 kronor per år till kungen, det tycker jag är rätt överkomligt. Om jag betalar 150.000 per år i skatt så får en femma gärna gå till kungahuset, det blir ju ändå 149.995 kronor "över" till annat mindre glamoröst.


    Att en monarki inte passar in i en demokrati kan jag bara hålla med om om det vore så att kungen hade någon makt men det har han ju inte. Han är bara en symbol och representant för landet och det sköter han, i min mening, bra. Jag skulle inte heller vilja att han var regeringschef.


    Men jag tycker helt klart att debatten för och emot ett kungahus är mycket mer relevant än om kungen är dyslektisk, Victoria gick ut med 3,0 i medelbetyg eller att drottning Silvia skulle prata bättre svenska om hon bara ansträngde sig lite.


    Rojalist, javisst.
  • BrudSommar2006

    Snigeln, vad är det som gör att det där värdet är lågt? Är det lågt hos vissa personer eller är det en slump mellan olika graviditeter?

  • snaily

    BS och EA
    Förstår att ni inte har tid att läsa hela den krångliga länken, men tillåt mig citera lite i alla fall, här nedanför... Det är iaf ett protein som produceras av placentan, ett lågt värde kan tyda på trisomier men annars något slags fel i placentautvecklingen. Läskig läsning faktiskt.


    PAPP-A is produced by the placental trophoblasts, especially, by the extravillous cytotrophoblasts. ---------------
    these early events in formation of the placenta are critical to pregnancy outcome and, when abnormal, are associated with miscarriage, intrauterine growth restriction (IUGR) of the baby, pregnancy-induced hypertensive disorders, fetal death in utero, premature delivery, and even cesarean section for indications of fetal or maternal compromise. ----
    In other words, there was about a three-fold risk of losing a baby with low PAPP-A levels. Cowans and Spencer (Prenat Diagn 2007;27:264-71) recently confirmed the association between low PAPP-A and low for gestational age birth weight babies as well. Indeed, they found a linear relationship between the severity of growth restriction and the decrease in PAPP-A levels – in other words, the lower the PAPP-A, the smaller the babies at any gestational age.


    Telis
    Vi hade en plan innan testet - men när vi väl fick testresultatet i handen så var planen som bortblåst, jag kommer inte ens riktigt ihåg vad vi sagt. Tror det kan vara väldigt svårt att på förhand bestämma hur man kommer reagera på ett negativt besked. I alla fall var det så för oss.
    Nu känns planen med ett extra UL snart helt ok, och kanske tar vi fvp då om det verkar "behövas". Just nu är jag bara rädd för att mitt extremlåga papp-a-värde tyder på att fostret inte kommer klara sig ändå, pga andra problem, se ovan.


    Hå hå, det kanske är graviditetshormoner men jag känner mig helt knäckt av det här, skulle helst bara vilja dra täcket över mig och sova en låååång Törnrosasömn.

  • passionsblomman

    Hurra! Jag hittade en rabarb i min trädgård! Självklart skar jag genast av alla tillräckligt stora stjälkar så nu tog jag just ut årets första rabarberpaj ur ugnen.
    Men, det var lite klent antal stjälkar så jag fyllde på med lite frysta hallon och inbillar mig att det passar finemang ihop. Dessvärre glömde jag vad jag höll på med och öste på kanel och ingefära i tron att det var äpplen...men kanske går det också bra på rabarber och hallonpaj. Mycket vaniljsås så märks det kanske inte så mycket ifall detinte passar ihop...

  • fru AM

    Telis: jag kan hålla med om delar av det du skriver (jag tycker också att Kungen gör ett bra jobb och Victoria kommer också göra det) men jag håller inte med om Silviabiten. Hon har i väl allra högsta grad valt sitt "yrke". Och hon bör vara en lika bra förebild som Victoria (borde vara med sina bröllopsritualer) och således tycker jag det sticker i ögonen när hon "åker på semester till Brasilien" och kommer hem och ser ut som en upptejpad gädda och låtsas som ingenting. Att kungen är dyslektisk (och minst två av de tre barnen) har inte med saken att göra - och det är säkert det som gör att han ger ett osäkert intryck ibland när han har tal som han ska hålla. 


    När det gäller språket så har du rätt: Silvia har aldrig framställt sig som språkgeni, det är helt sant (såvitt vi vet)


    Hursomhelst så vill jag ha en kungafamilj för det ger glamour, charm, historia och reklam. Och som Telis skriver - det kostar oss inte mycket när man slår ut det på hela befolkningen. Men gagnar oss på ett sätt som vi kanske inte tänker på.

  • fru AM

    Åh Snaily! Den där läsningen var inte rolig - men självklart finns det bebisar som trots lågt papp-a-värde mår finfint? KRAAAAAMMMMM!

  • passionsblomman

    Oj! Mina rabaarber passar jäkligt dåligt in däe i Snailys oro...{#lang_emotions_embarassed}

    Usch Snigel vilket skit med sifforor och ovisshet och å ena sidan å andra.
    Förstår att du bara vill knäppa med fingrarna och ha passerat det.

  • fru AM

    PB: ingefära är kanon tillsammans med rabarber - men det ar du nog redan märkt (och hallon och rabarber är ju en klasisk kombo) Kanel gör allt lite godare så den där pajen går inte av för hackor!

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen