• BrudSommar2006

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.

Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 

Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.

Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.

Välkomna!

Här finns förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

• Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • nennesjuttioåtta

Vickan, det var ingen lång artikel det där, bara en ingress?!? 

• fru AM

Snaily: tror inte de försöker pushe er mot fvp men tror att det är deras uppgift att rekommendera fvp för alla som har högre risk än 1:200 (eller är det 1:300).

• sweetstreet

Jättesnabbt inlägg efter att ha läst era första svarskommentarer på mitt inlägg till Snaily!'

SJÄLVKLART kan man INTE på något vis SÄKERSTÄLLA att man inte har ett barn med någon defekt på kromosom 13, 18 eller 21 ENBART via UL!!! Det var inte så jag menade att det skulle låta.

Däremot kan man om man gör ett UL med en duktig och erfaren person få veta om barnet verkar ha allvarliga fysiska defekter. Och eftersom särskilt defekter i kromsom 13 och 18 medför mycket mycket allvarliga fysiska fel hons fostret/barnet kan man se om det verkar vara stor sannolikhet att barnet har dessa skador. Men helt 100%igt säker kan man såklart endast bli vid en screening av kromosomerna som vid ett Fvp eller där man tar en biopsi av moderkakan (vilket man kan göra tidigare i graviditeten än ett FVP och därför väljer vissa att göra detta för att man vill veta så tidigt som möjligt OM man ev ska göra en abort).

Däremot är det en sak man ska ha fullt klart för sig. Och som jag tyvärr tror att MÅNGA INTE HAR. Och det är att man med Fvp kollar endast de här stora kromosomavvikelserna. Iallafall om man itne misstänker andra p g a t ex sjukdomar i familjen och får någon extra screening p g a detta. Men barn kan även ha "mindre" kromosomfel vilka alltså inte syns på fvp så man ska ändå vara medveten om att bara för att man fått ett positivt besked på ett Fvp är detta inte LIKSTÄLLT med ett friskt barn. Med största sannolikhet så är barnet friskt såklart! För statisitskt sett föds ju de flesta barn friska!!! Som tur är! Men jag vet par som fått barn med kromosomskador trots att man gjort Fvp och kände sig "säker" och de paren har ofta blivit otroligt chockade och inte förstått varför de inte fick veta detta på sitt fvp. Så det är ändå bra att känna till detta men utan att stressa upp sig för mycket eller noja (om det går). 

MAN ska MINNAS det att i DE FLESTA FALL går det bra! De flesta barn föds friska och välmående!!!!!!!!!!!!

• nennesjuttioåtta

vickan – eller det kanske bara var det att han kommer viga dem oavsett som du menade. *pruttar med tungan* 

• Lapinette

snaily - tufft beslut men det låter vettigt med ett ordentligt UL och är det MIG du väntar på???

• nennesjuttioåtta

hej sweetie, snurrar jorden för fort nu igen? KRAM PÅ RÄJJJ!!!!

• nennesjuttioåtta

Lappis - Oj, då kanske det är dags för dig att åka (förvirrad av jetlag?!?). kom ihåg att tuta då när du åker förbi här!

Lapinette skrev 2010-05-25 16:08:26 följande:
    snaily - tufft beslut men det låter vettigt med ett ordentligt UL och är det MIG du väntar på???
  • sweetstreet

Snaily,

såg att de föreslagit UL i v 15!

Tycker jag låter jättebra!

man kan se MYCKET redan då. Och fördelen med det tidigare Ulet är att du har längre tid på dig att fundera över fvp OM ni skulle få besked från ULet som gör er osäkra. Man får ju inte göra fvp alltför sent och i mitt fall när vi fick beskedet på det UL i vecka 19 eller vad det var, så kände jag mig stressad över att jag skulle fatta beslutet om fvp så snabbt. Också för att OM något var fel ville jag göra en abort och ju tidigare man kan göra detta desto bättre såklart. 

Låter bra att ni ska få en expert som gör Ulet med utgångspunkt från er oro över just kromosom13 och 18 avvikelser!

Lycka till!!!

• viktualia
    nennesjuttioåtta skrev 2010-05-25 16:05:04 följande:
    Vickan, det var ingen lång artikel det där, bara en ingress?!? 
    det var ju ett KLIPP!!! du vet sån därna webbtv!!! fniss!
Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen