• BrudSommar2006

    Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

    Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.


    Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 


    Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.


    Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.


    Välkomna!


    Här finns förra tråden: 


    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

  • Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • Oupsie

    Själv ska jag på bröllop till helgen. Sen blir det nog inga fler i år, vad jag vet. Men jag tycker också att folk borde bli bättre på att gifta sig .

  • snaily

    För att byta ämne - helt galet vad länge det är ljust på kvällarna nu! Enda tecknet på att det börjar bli sommar snart (eller åtminstone vår). Solen ner 21.42 här idag. (Intresseklubben antecknar...)

  • Oupsie

    Snaily, jag tycker också att det är skönt när det börjar bli ljusare på kvällarna


     


    Att beställa resa verkar vara svårt för oss. Att få silverkortet gör att man tjänar in poäng lite snabbare, tror att man får 15 procent extra, man får ha med sig 10 kg extra bagage och man får checka in i bussiness-disken oavsett vilken biljett man har. Vet inte om det är så mycket att ha? Maken verkar tycka att vi ska ta det andra bolaget så det blir nog så. Jag har sagt att han får bestämma, snällt va?

  • Tinga

    Åh, jag sitter här och gråter på jobbet av alla vänliga ord ni skrivit till mig. Så himla gulliga ni är, och jag vet inte vad jag skulle ta mig till om jag inte fick ventilera här. Psykologer i all ära, men vänner kan göra otroligt mycket nytta också.

    Ore - jag försöker landa i det här att det faktiskt är OK att vara riktigt jävla skitarg på sin barn, utan att det betyder att jag är en dålig mamma. Den bild som oftast förmedlas av föräldraskapet är ju väldigt rosenröd, och det är långt ifrån vår tillvaro just nu. Då är det lätt att man börjar fundera på om det verkligen står rätt till med en själv. Samtidigt vet jag ju att det är en onormal press vi är utsatta för just nu, och då kan ju inte allting följa den mall som bygger på "normalfallet". Men det är en process, och jag ska definitivt fördjupa mig litegrann i det här med mindfulness, för att försöka bli bättre på att acceptera tillvaron som den är.

    Koko - hur jobbigt man uppfattar saker och ting hänger ju ihop med vilka erfarenheter och förväntningar man haft, så jag kan mer än väl tänka mig att du tycker att det är jobbigt med dina barns matkrångel. Du trodde ju säkert inte att du skulle behöva helamma(?) lillebror vid det här laget, och det är ju klart att det känns jobbigt när du nu måste göra det. Att jag sen skulle tycka att det vore himmelriket(?) att vara i din sits hänger ju ihop med att jag varit med om ännu jobbigare saker, men din känsla av utmattning är ju inte fel för det. (Hoppas att jag lyckades få fram någorlunda vad jag menar. )

    Det finns grupper för matträning i Sverige också; jag vet att bl a Kängu tipsade om det för ganska längesen, men det handlade om barn i 3-4-årsåldern, så jag tror att Piff & Puff fortfarande är lite för små för det. Huruvida det finns i Lund är jag dock osäker på; den verksamheten Kängu tipsade om finns i Göteborg.

    Logopeden ringde tillbaka till mig sent igår eftermiddag, och enligt henne är särskilt Piff, men i viss utsträckning även Puff, i princip medicinska under. Eller under är kanske fel ord, men hon har iallafall aldrig stött på något barn som är så intermittent i sitt ätande som Piff är, dvs att han ena veckan äter vilka konsistenser som helst och i vettiga mängder och att han i nästa vecka i princip inte äter något alls och dessutom klöks av minsta lilla bit som han försöker svälja (om han överhuvudtaget försöker svälja). Hon hade inga tips att ge sådär på rak arm, men skulle kontakta sitt globala nätverk av logopeder för att höra om någon annan hade stött på något barn med samma ätmönster som Piff.

    Att bara ge honom vätskeersättning ett par dagar var inget hon ville ställa sig bakom, för i Sverige, inom vården, har man inte policyn att svälta barn för att få dem att börja äta. Å andra sidan är det inget farligt, så länge han får i sig den vätska han behöver och vi inte håller på mer än ett par dagar. M a o - vi fick gärna testa, men det var inget hon varken rekommenderade eller bestämt försökte förhindra. Hon har iallafall lovat att höra av sig när hon har mer info från någon kollega.

    PB - kan du förklara för mig varför din son skulle vara bättre än du förtjänar? Jag tycker att du verkar engagera dig något alldeles otroligt i hans tillvaro, både vad gäller skola, aktiviteter, vänner och allt annat, så det är klart att du förtjänar en fin son.

    Ore igen - kan bara instämma i att de där stagen på duschväggarna inte var snygga. Man kan inte göra någon egen lösning, och sätta en stolpe i "ytteränden" av den fasta duschväggen istället?

    Porchez - skickar en kram tillbaka till dig, och fortsätter att hålla tummarna för jobbet.

  • Fru E

    Tittar till er lite snabbt innan VUL, sedan möte med Naturnissar (som vill ha paprikor till dörren för gå kan man inte göra i naturen gaaaaah) och sedan AW med tjejerna på jobbet (där största frågan är hur jag ska lyckas klara av att ta båda sprutorna själv på toaletten hemma hos ena tjejen).


    Ore-visning nu på söndag men än så länge ser det dystert ut, endast en som ringt om visning och de kunde inte på söndag så där försöker mäklaren hitta en annan tid och extra krångligt eftersom de skulle bli sambos och han bodde uppåt landet. Känner att jag inte behöver den stressen med nu om att inte få huset sålt
    Lagm mycket på jobbet som stressar tillsammans med tankar om försöket och allt så försöker just nu bara hålla mig över ytan.


    Tinga-KRAM!!! Vill bara skriva att man FÅR känna så som du gör, tror det är viktigt att låta alla känslor få utlopp och inte bara vissa

  • Parnassia

    God morgon allihop! Sommarsemester med barn funderar även vi över. Astrid Lindgrens värld har vi på agendan, men sedan kommer en del av semestern tillbringas i närheten av Oskarshamn. Vad hittar man på där i krokarna med en 4,5-åring, tre 3,5-åringar, en 1,5-åring och en bebis plus 6 föräldrar?

  • Ore

    Har inga direkta semestertips att komma med.


    Tinga: Hoppas logopeden får litet nya idéer från sitt nätverk, och kommer med något som kan hjälpa er. 


    Snaily: Försöker fixa litet fint väder! Hoppas verkligen att det blir fint också, jag vill ut i naturen på picknick (och hade litet planer på att du, maken och korven skulle tycka det var en bra idé). Men det är ju starkt väderberoende förstås...


    Fru E: Oj, det låter som att världen virvlar väldigt fort runt dig också. Glöm inte att slappna av och andas emellanåt. Och även om jobb och husförsäljning är viktiga grejer, så är ivf:andet viktigast! (Iaf i mina ögon) Så försök att ligga så lågt du kan på övriga fronter, helt enkelt... (Lättare sagt än gjort, dock...)


    Tinga: Ja, det lutar åt att vi antingen fixar en egen stolpe. Eller så kan vi bygga ut den kaklade väggen en bit, och ha en kortare glasvägg. Fördelen med det är att det skulle skärma av bättre mellan toaletten och duschen. Men vi skulle lik förbaskat få ett stag. Börjar mer och mer luta åt stolpen, faktiskt. Måste bara kolla hur stor den behöver vara...

  • Lapinette

    Kram till alla behövande vårdeppiga tjejer här inne!

    Själv åkte jag på en smärre chock igår (en av anledningarna till varför jag inte var här speciellt mycket) då en mycket viktig person i vårt lilla, lilla företag där jag jobbar sa upp sig. Luften gick helt ur mig och nu är jag orolig för framtiden IGEN. Har ju varit så många svackor här redan och nu när det äntligen börjar kännas lugnt och stabilt så kom det här.

    Ser att ni har diskuterat semester med barn här inne. Kan meddela att en barnfri semester ser ut så här:

    - London denna helg
    - New York nästa helg
    - Sommarsemester i Venedig efterföljt av bilsemester i Slovenien och Istrien. Där Slovenien bl a innebär att bo i en liten alpby vid en klar insjö, vandring i bergen, bad i sjön. Sedan besök i Ljubljana innan vi far ned till Istrien (norra Kroatien) för att slöa vid Medelhavet och tillslut tar vi ett par nätter på ett Relais & Chateau innan vi flyger hem igen.
    - Sen blir det att fira maken i Riga.

  • nennesjuttioåtta

    hejsan hej! Vilken tung tid det är för många nu! 


    EA – lycka till på VUL idag!


    Lappis – som alltid blir jag så avundsjuk på era semestrar, låter helt underbart! Vad trist med kollega som säger upp sig huxflux


    Tinga – kan inte komma på något fult ord eftersom det är på dina barn men om jag inte låtsas om det så ... ballefjongbäver!


    Pitt är också en liten rynkig sak, inte alls att förväxla med kuk. Så det så. 

  • Lapinette

    Oj, är de verkligen så rynkiga?! Inte min! Och själv gillar jag inte ordet K*K utan hemma säger vi pitt.

    nenne - och jag är avis på din mage! Och det blir verkligen "darrigt" här på jobbet IGEN. Det finns verkligen både för- och nackdelar med att jobba på ett litet företag.

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen