• Ore

    Vi fortsätter blanda och ge

    I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

    En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

    Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

    Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

    Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

    Skål för våra fortsatta diskussioner

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

  • Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • BrudSommar2006

    Här satsat det bara på perenner, orkar inte hålla på och gräva upp saker som ska förvaras någon annanstans än i jorden under snön! Sedan är det ju dessvärre rätt stort frånfall på dem också här.

    AM, då kanske Livia och Iris är ungefär lika långa då, Iris var ju 102,5 för ett par månader sedan eller när det nu var. Har för mig att Iris skulle bli 184 cm om hon fortsätter att följa sin kurva men hon är ju yngre än Livia.

    Sitter och väntar på att Iris ska vakna, sedan ska vi ut till mina föräldar. Har gjort en dubbel sats muffins till men lyckades få dem lite väl välgräddade för jag tappade bort tiden när Astrid skrek. Ätbara är de i alla fall så så farligt är det inte.

    Koko, maken fick läsa historien om mössen och sade att det var tur att jag inte hade valt att läsa den högt för då hade våra katter kunnat lära sig ett och annat de inte kan än! Fast jag antar att ni har kattlucka eftersom de kunnat komma in i huset utan att ni sett att han burit in dem? Våra kissar har inte fångat någon mus själva än men mina föräldrars katt höll på och lärde upp Oskar på Öland i somras så det kommer väl. Hon fångade en mus och släppte den sedan så att han skulle få leka med den och varje gång den höll på att smita fångade hon den igen och gav den till honom. Fast jag stod inte ut med att se den stackars musen lida så jag fångade in katterna tills musen hann smita!

  • passionsblomman

    BS, jag har hittills också bara kört perenner (och lite sommarlommor i någon bytta) fast nu känner jag att det vore lite kul att faktiskt pröva att övervintra lite knölar bara för att jag nu har någonstans att ha dem. Annars gillar jag "titta mycket, gräva och rensa lite" allmänt sett. Lat som jag är.

    Pelargoner är underbar tycker jag. Det blir många sådana här för det är väldigt många fönster åt södersidan här. Punschverandan full ska jag ha tror jag.

    Förresten sa en odlare på en handelsträdgård jag praktiserade på, att det där med "hårt drivna" är konstigt att det spritt sig, för man kan inte tving något att växa fortare än det gör liksom. Däremot är nog de som kommer ut i handeln redan nu kanske klenare än andra, för de är förmodligen urplockade ur odlingen för detsom kommer senare i vår. Då har de knipsats massor av gånger och grenat sig och blivit kraftigare. Tror jag.

  • viktualia

    Passionblomman - jag är latast på jorden när det gäller trädgården... tycker att maken (med förflutet som sommarjobbare på kyrkogård) kan få sköta den... men just pelargoner är lite roliga! Vi har en i en stor kruka och just nu står den i källaren där det är lite halvkallt - den fortsätter att blomma så här mitt i vintern! roligt!

  • passionsblomman

    Pelargoner har ju livit värsta inneblomman och fått en verklig renässans.
    Det gäller förövrigt många andra "mormorsblommor". Det blommiga är tillbaka och tyger, spetsar och romantik också.
    Men även det mest minimalistiska hem kan behöva en blommande växt ibland. Om inte annant så understryker det ju den övriga avskalade inredningen. (kolla bara Marimekkos popularitet just i de moderna hemmen)

  • viktualia

    jag tycker att de luktar illa... så än så länge finns det inte några pelargoner inomhus (källaren räknas inte eftersom den inte är uppvämd). Men jag håller med om att de är vackra... så vem vet vad som flyger in genom dörrn framåt våren... vi har ju ett antal fönster som ska bytas och sedan behövs det rätt många nya växter för att befolka dem alla!

  • Oupsie

    Koko, oh fy vad äckligt med döda möss i huset.

    Ore, får testa det i kväll då när jag druckit lite vin till maten . Fick du det jobbet förresten?

    Snorkis, grattis till jobbet! Och högre lön, nice !

    Snaily, låter bra med kontroll innan du börjar med sprutorna. Vilket fint efternamn du har förresten.

    PB, jag glömde ju säga, stackars din son som fått hjärnskakning. Hoppas att han mår bättre nu.

    Pelargoner, tycker också att de luktar illa. Tror att jag är lite allergisk mot dem för det börjar ofta klia i näsan och så nyser jag när det finns sådana i närheten. Men på lagom avstånd är de fina. Min farfar är en hejare på att ta hand om sådana faktiskt, han brukar ha hela sin altan full, och de blommar som bara den.

    Nu ska jag laga middag! Och dricka vin? .

  • Parnassia

    Hej hopp!

    Snart är det dags för melodifestivalen! Erkänn att ni tittar!

    Dessutom så har jag sedan igår blivit farmville bonde på FB. Jag som inte skulle börja, men det är rätt kul. Så töntig är jag!

    Dagens stora insats har idag annars bestått av att skotta bort snön på balkongen. Jag fick börja med att hacka och putta snö så gott jag kunde med en arm för att överhuvudtaget få upp dörren så mycket att jag tog mig ut där. Med andra ord behövdes det. Maken har varit på altan, växthus och uthus tidigare, men det är nog dags snart igen...
    Imorgon kommer han hem iaf, äntligen, och nu är han på rätt kontinent! Han sitter i Amsterdam och väntar på flyget till Sverige.

  • Liten med Mindre

    Godkväll!

    Min lediga helg höll på att brinna inne - så tillvida att Mindre fick hög feber igår och var rätt dålig.
    Fast turligt nog tyckte mormor och morfar att hon var tillräckligt pigg i förmiddags för att de skulle våga ta med henne hem. Nu fick hon ju feber igen ändå, men de klarade biffen tycks det. Hon har i alla fall somnat där o inte här-

    ENSAM HEMMA!!!!!

    Tog en tur till SATS personaldag och insåg att volymen inte passade varken min röst eller Grynet i magen. Inkasserade lite personalförmåner och åkte hem istället. Börjar få ett övermått av knappt använda gympaskor i garderoben.

    har hunnit sova middag, handla, baka 2 olika cookies, äta en massa det och provbaka Oupsies plommonglasstårta. får se hur den blir imorgon.
    La mig sen i badet en sväng, åt kronärtskockor med smör+citron, blodig oxfilé (har varit fryst) och sallad med feta o pinjenötter. *goffa goffa*

    Nu är det tyvärr inget sevärt på tv (nepp - tittar inte på melodifestival), så jag får väl leta om jag har någon gammal favoritfilm.

    Ganska härlig dag ändå, om jag bortser från min och skruttans krassligheter.

  • Liten med Mindre

    Blommor - har misskött det mesta hemma tror jag, de är inte så vackra som jag skulle vilja i alla fall - utom möjligen ett antal blommande orkidéer.

    Perlagoner - ansluter mig till dem som tycker de luktar illa. men vissa år får de plats i balkonglådorna. har dock vågat mig på andra blommor som inte behöver saneras så ofta för att vara fina.

    Och när jag hör diverse katthistorier inser jag att hur mysigt det än vore, så dröjer det ett bra tag än innan det blir fyrfotingar hemma. Å andra sidan dröjer det för oss att hitta hus med, så det gör inget.

    Imorgon stundar matlagning - AMs recept ska prövas, och kanske kan jag få maken att städa upp lite med innan lilltjejen återkommer.

    Trevlig kväll!

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge