• viktualia

    Det blev visst en 15:e tråd också

    .... så här precis i början av det nya året slår vi runt med en 15:e tråd minsann!

    Välkomna tillbaka alla trådpladdrare!

  • Svar på tråden Det blev visst en 15:e tråd också
  • viktualia

    *vinkar till er alla*

    själv sitter jag under två filtar = innetemperaturen är lite skakig just nu. har tidernas halsbränna och vill mest SOVA... istället ska jag på dop i helgen.. jag som inte ens stödjer tanken på barndop...

  • MuffinsTönt
    viktualia skrev 2010-01-14 19:17:41 följande:
    *vinkar till er alla*själv sitter jag under två filtar = innetemperaturen är lite skakig just nu. har tidernas halsbränna och vill mest SOVA... istället ska jag på dop i helgen.. jag som inte ens stödjer tanken på barndop...
    Varför stöder du inte barndop?
    Vi har en liknande ceremoni för nyfödda när dem är 1 månad gammal. Då är det ingen munk eller tempel vi går till utan att den äldste (tex mor/farföräldrar) står med barnet vid familjens altare och ber om en välsignelse.
  • viktualia

    Muffins - försök till kort svar: För att jag anser att alla ska få välja själva om de vill bli döpta eller inte. Inte påtvingade.

  • MuffinsTönt
    viktualia skrev 2010-01-14 21:35:28 följande:
    Muffins - försök till kort svar: För att jag anser att alla ska få välja själva om de vill bli döpta eller inte. Inte påtvingade.
    Ok, det låter logiskt. Kanske lättare fråga: vad innebär att döpa sig?
  • viktualia

    Muffins - fniss... det är egentligen en ännu lurigare fråga att svara på. Detta eftersom olika kyrkor/personer har olika sätt att se på dopet (och då även på när dopet ska ske).

    Svenska kyrkan har sin utläggning om dopet här:
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx

    Baptister (som inte döper små barn) har sin utläggning om samma sak här:

    www.baptist.se/omoss/vanligafragor/skillnadenmellanbaptisterochandrakristna.4.514cc05910c58eb13ad800022329.html

  • anne på grönkulla

    Näe dop begriper jag inte riktigt. Man hoppas ju att föräldrarna tror på det iaf...

    Här har jag en lugn dag för första gången på evigheter - skönt att plocka, slösurfa, men så fick jag ju tid att tänka också... Borde jag stressa över mitt liv o allt som inte blivit av? OBS jag känner inte av nåt som liknar en biologisk klocka, även om vi i praktiken slutat skydda oss - känner mer stress över allt jag inte hunnit innan.

    Äsch, jag återgår till Röda Korspåsarna, men utsorterade kläder.

  • MuffinsTönt

    Någon har sagt till mig en gång för längesen.. man ångrar inte det man har gjort. Bara det man inte har gjort.

  • anne på grönkulla

    Så sant som det är sagt. O jag surar mest över chanser jag försökt ta men som inte gått min väg eller kommit vid fel tid - jag ångrar verkligen inget av det jag gjort.

Svar på tråden Det blev visst en 15:e tråd också