• JuliaAmalia

    Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!

    Hallå alla kattägare, jag har problem. Vi har en kastrerad katthane på 10 år som är på tok för tjock. Han bodde tidigare hos min pojkväns familj på landet, men sen vi övertog honom och flyttade in honom i vår lägenhet i stan (han är dock utekatt fortfarande, bor i ett lugnt villaområde) har han bara blivit tjockare. Han har alltid varit kraftig men nu tycker jag att han lagt på sig FÖR mycket. Han är väldigt lat av sig och går inte särskilt långt från huset utan föredrar att ligga och sova i gräset när han är ute, och inne är han lika slö. Dessutom äter han mycket, speciellt om han har tråkigt. Han äter bara torrfoder och får väldigt sällan något annat.

    Nu har jag testat att byta ut det vanliga fodret mot foder för "seniorkatter", över 7 år, som tydligen ska innehålla färre kalorier. Han äter inte alls lika mycket nu (antagligen inte lika gott?) så det borde väl vara bra, men han gnäller fruktansvärt mycket.

    Men vad tror ni, är detta en bra metod, kommer han att gå ner i vikt? Är orolig för att han ska få sjukdomar pga övervikten, plus att djur överlag såklart inte mår bra av att vara överviktiga (både fysiskt och psykiskt). Jag har försökt googla lite och det verkar vara delade meningar om kattmat på burk är nyttigare eller inte. Någon som har några erfarenheter?

    Behöver all hjälp för att få ordning på vår lilla (ehm, STORA) Jim!

  • Svar på tråden Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!
  • JuliaAmalia

    Nikitakatt: Jo, har googlat lite sådana med det verkar vara så många besserwissrar där som bara ska veta mest och vara bäst, tycker att det är mycket trevligare här på BT, och det brukar alltid vara någon som kan någonting om det man frågar om.

    Smaily: Ah okej, då förstår jag. I min lilla stad finns bara en veterinärklinik som är ganska liten. Men det kan kanske vara värt att åka dit och i alla fall få lite råd kring mat, utan att ta med katten (som förövrigt avskyr att åka bil) och i alla fall prova ett annat foder. Tack för fodertipset, ska läsa in mig lite på det.

    Ska genast ransonera det nuvarande fodret i alla fall. Vad tycker du är bäst, att portionera ut lite några gånger om dagen (morgon, middag, kväll kanske?) eller fylla på en viss mängd på morgonen och sedan inte fylla på under dagen. Jag är hemma om dagarna så jag har tid att fylla på då och då om det är det bästa.

    Haha ja, det kanske hade varit det bästa. Eller en pigg liten kattunge som kan reta upp honom lite. : Hade definitivt gjort det om vi bott större.

  • snaily

    Jag tycker det är bättre att portionera ut fodret 2-4 gånger om dagen åt en hungrig katt - annars kanske det är risk att det är slut på dagsransonen redan innan lunchtid (och då är det lätt att tycka synd om katten och fylla på lite till...)?

    Ja, åk till kliniken och kolla vad de har att erbjuda!

  • lillalyckan
    snaily skrev 2009-11-13 19:16:22 följande:
     Synd att han inte gillar att leka! Skaffa en arg hund som jagar honom lite?
    Hihihi undrar om det skulle funka på min katt? Tror att han bara skulle fräsa och gömma sig. Har ju fördelen att min kisse älskar att leka även om han är lite av en tjockis.

    Det jag egentligen skulle säga var att ett bra, enkelt sätt att väga katten på är att  först väga dig själv och sen en gång när du håller i katten. Det är iaf typ det enda sättet att väga min bråkstake på eftersom han vägrar samarbeta oftast. Förutom när han är hos veterinären då förstås. Då är han så rädd att han bara lyder stackaren.


  • nikitakatt

    Har kollat med min kompis som är husdjursagronom och har koll på katter. Ge flera mål per dag om katten äter för mycket åt gången, deras naturliga beteende är att äta så. De kan inte vidga matsäcken som en hund som bara behöver äta en gång om dagen.

    Ge lightfoder om katten äter för mycket men man ska absolut inte bara byta foder utan göra försiktiga övergångar där man blandar nytt och gammalt foder, annars skadar man tarmfloran.

    Och så motion =) Hon föreslog också att leta leksaker som kan intressera. Tvinga inte på katten den nya leksaken utan introducera den genom att vara extremt intresserad av den själv, prata med den, lek med den och håll den undan katten. Börja sedan leka genom att låtsas att den är ett byte som rör sig ryckigt (som en mus gör över golven) och inte springer rakt emot katten. Lockar man fram kattensa jaktinstinkter har man störst möjlighet att lyckas sa hon.

    Kan ju funka =) Lycka till nu med lilla missen!

  • Chrisse och Jonas

    Vi har också en kastrerad hankatt och för att förhindra att han går upp i vikt så föreslog vetrinären att vi började mäta upp hans mat.. han är nämligen ett matvrak och skulle kunna äta hela dagen lång om han fått.. så nu mäter vi upp hela dagsransonen på morgonen och sen får han 5 gånger om dagen från det.. går inte att bara ge två.. han gnäller alldeles för mycket för det.. men detta går bra. Sen sa de även att det är väldigt viktigt att ge rätt foder och är din katt inte aktiv så är senior maten nog helt rätt.. men som någon annan skrev, det är viktigt att byta försiktigt..typ blanda dem i början för att sen helt gå över till den nya sorten. Men det är viktigt att katten inte är för tjock.. kan tex få diabetes då.

  • mittid

    Katter äter i "naturen" (i vilt tillstånd) endast fett och proteiner och den ev. säd som möss har i magen när den fångas... om din katt inte får kolhyderater (som tyvärr finns i nästan all kattmaten vi köper) så har den en chans att bli fri från övervikten.

  • nikitakatt

    Justja, det sa min vän också. Att den mesta kattmaten innehåller alldeles för lite fett och protein och istället ingridienser som kattens mage inte ens kan ta hand om. Men det finns ju bättre, och tyvärr lite dyrare alternativ..

    Vi ger vår hund ett dyrt foder men vi kompletterar med köttäfärs, fläskfilé, kyckling och andra smaskigheter vissa dagar.


    mittid skrev 2009-11-14 11:44:02 följande:
    Katter äter i "naturen" (i vilt tillstånd) endast fett och proteiner och den ev. säd som möss har i magen när den fångas... om din katt inte får kolhyderater (som tyvärr finns i nästan all kattmaten vi köper) så har den en chans att bli fri från övervikten.
  • JuliaAmalia

    Tack kattvänner för alla tips!

    Jag tänkte att vi börjar med att portionera upp maten på ca 4 ggr/dag och nu börja blanda ut det vanliga torrfodret med "senior-maten" för att sedan övergå helt till det. Dessutom ska jag verkligen försöka att aktivera honom lite mer. Tillverkade en leksak i form av ett presentsnöre och en leksaksråtta idag, men han var måttligt förtjust i den...

    Händer det ingenting ändå så får jag testa att övergå till blötmat och ger det inget resultat så är det veterinären nästa. Nu ska det bli ordning på den lilla tjockisen!

  • soon and very soon

    om du tar en bit toapappper i binder fast i en bit tråd som du sedan retar katten med så lovar jag att du får fart på honom, det är en ond spiral för katter men när de väl börja bli lekta med kommer det att gå lättare för dig att aktivera honom. Men du får kämpa lite räcker inte att slänga ut en leksak utan du får jobba med katten!
    spring runt i lghtn o jaga honom låt katten jaga pappret mm. o det går o banta katter har gjort det med hjälp av royal canins fit 37(tror jag den heter) nu springer jag som en fåne o skojar runt med min 9 åring(kastrerad hane)

Svar på tråden Väldigt OT, men jag behöver hjälp med tjock katt!