• Fenixx

    Bröllop 2010 del8

    Nu närmar sig årets sista kvartal och 2010 närmar sig med storsteg!
    Alla vi som planerar bröllop 2010 samlas här för att ge tips och dela med av oss våra underbara planer!

    Några av våra tidigare trådar:
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3197178.html
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3321400.html
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3445474.html

    2010-tråden

    Januari 2010:
    Ninni84r: 9/1
    Mariavw: 23/1
    Karin längtar: 30/1

    Februari 2010:
    Elbe: 13/2
    Selma2010: 20/2

    Mars 2010:

    April 2010:
    Molnis: 17/4
    Daaling: 24/4
    Pandis81: 24/4

    Maj: 2010:
    maj2010: 15/5
    Zavannah: 15/5
    Lill larsson: 22/5(pingstafton)
    Therese Ericsson: 22/5(Pingstafton)
    Miapia 34: 22/5(pingstafton)
    Bluebride: 22/5(pingstafton)

    Juni 2010 :
    yatzy86: 5/6
    emelieochjohan: 5/6
    05juni2010: 5/6
    bettertogether: 19/6
    Lina o Peter: 19/6

    Juli 2010 :
    Krystal: 3/7 (ev 7/7)
    Tokisen: 10/7
    kullabert: 10/7
    periwinkle: 10/7
    Lycklig81: 17/7
    Hante: 24/7
    suzem: 24/7
    Sarahkka: 31/7
    Clea: 31/7
    sajperpillan: 31/7
    Diz: Skiftet juli/augusti

    Augusti 2010 :
    Sunzhine: 7/8
    Sundance: 14/8
    zorken19: 14/8
    cire: 21/8
    humlan66: 28/8 ( ev 21/8)
    workoutgirl: 28/8

    September 2010:
    Fenixx: 4/9
    Asfaltblomman: 25/9
    FruHögstadius: 25/9

    Oktober 2010:

    November 2010:
    Divina73: 10/11

    December 2010:

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-08 13:51
    en till för juli 2010:
    brudjuli2010: 10/7

  • Svar på tråden Bröllop 2010 del8
  • Sundance

    Jag sitter och funderar lite på ett par budgetposter...

    Tror ni att 238 kronor/person är en rimlig summa för lite tilltugg till bruskålen, förrätt, varmrätt, efterrätt, snacks och nattamat? Vi ska ta in en vän som lagar maten. Vi har inte pratat om vad han ska ha för att göra jobbet så jag räknar inte in det här, utan detta är bara för maten (tårtan är inte med här i heller). Förrätten har jag inte funderat på men huvudrätten blir nog något med potatis, kött och sås (haha, låter exklusivt eller hur?). Nej men, skämt åsido, vill ha ordentlig mat så att folk blir mätta. Inte en liten köttmedaljong och två grässtrån i kors och en tesked sås i ena hörnet. Efterrätten blir nog något väldigt enkelt. Mest för att det är gott med något sött efter maten. Man ska ju fortfarande ha plats i magen till tårtan. Kanske ett par, tre tryfflar.

    Sedan serveringspersonal. Har en kompis som jobbar på restaurang som ska be ett par kollegor hjälpa till. har tänkt betala dem 125kr/timma. Är det ok? Hur många behöver man till 63 personer under brudskål och middag? Hur många timmar ska man liksom räkna med?

  • Fenixx

    har inte heller hunnit vara här så mycket, men har läst igen en del som ni skrivit.

    annars är det ganska lugnt nu på våran front. just nu håller jag på att hjälpa mamma att få sig en klänning som hon vill ha på vårat.

  • Blivandefrueriksson

    sundance är de van serveringspersonal behöver man ju inte ha lika många som ex tonårs tjejer.

    125 kr i timmen låter bra, hade gärna fått det när jag var servitris och serverade på ett bröllop. fick 500 för hela kvällen och då hade jag fått ta ledigt en hel dag bara för att kunna hjälpa dem. Snacka om att jag blev besviken. Obs var där från ca 16 - 01 så många timmar.

  • Sundance

    tack för hjälpen. Från 16-01 sa du... Då har jag nog tänkt ungefär rätt. Tänkte ha två stycken som förbereder brudskålen och serverar den och så. Sedan ta in ytterligare 2 st som kommer in någon halvtimma innan middagen ska serveras. Men det är så himla skönt, jag lämnar över all sådan planeringe kring servering och disk och allt till min vän som jobbar med det. Jag litar på att hon inte överbemannar och slösar med våra pengar

  • Blivandefrueriksson

    Måste bara berätta fick igår en vänskapskaka från en kompis till killen. Är en surdegskaka som man sköter i 10 dagar. Så på dag 10 kan man grädda den då är den färdig jäst. Herman kallas den, är att man rör i den och "matar" den dagarna innan. Så gulligt.. Vart lite rörd av en så enkel sak. Dag 9 ska man dela han i 5 delar och ge bort 4 delar till vänner man tycker om.

  • Bettertogether

    Nu börjar vi ha inhandlat allt som behövs för dekoreringen!! :D Och det känns faktiskt jätteskönt att redan nu, 8 månader på förhand, ha färdigt sådana grejer. Då får vi njuta mer av resten av året och göra småpyssel och handla sånt som inte går att handla nu.

    FANTASTISKT! :D

  • Fenixx
    Bettertogether skrev 2009-10-21 13:22:04 följande:
    Nu börjar vi ha inhandlat allt som behövs för dekoreringen!! :D Och det känns faktiskt jätteskönt att redan nu, 8 månader på förhand, ha färdigt sådana grejer. Då får vi njuta mer av resten av året och göra småpyssel och handla sånt som inte går att handla nu.FANTASTISKT! :D
    härligt att slippa tänka och jaga på det sen.
  • Trollia
    sunzhine skrev 2009-10-21 08:30:13 följande:
    Hej!Det var jättelänge sen jag var härinne o skrev, beror främst på att vår planering ligger på is just nu. Men igår fick jag äntligen tag på den lokal som vi gärna vill ha festen i och som inte svarat i telefon på en vecka. Och allt lät verkligen jättebra, billigt och lokalen räcker till oss o alla våra gäster o ligger vid havet. MEN så när vi bokat in tid för att komma o titta frågar jag om han redan nu kan se om det är ledigt vår helg i augusti... Svaret blir då: -Nej tyvörr hyr vi sen i år inte ut under juni, juli och augusti! FAn fan fan så surt. Så nu vet jag inte alls hur vi ska göra... Vi har tittat på andra lokaler men är ju inte helt nöjda med dem o det finns inte så många lokaler i lilla Västervik!
    Hmm..det där låter ungefär som den lokalen vi tänkte kika på först..mailade o kollade upp med ungefärligt pris mm o det låg fint vid sjön i staden..så sedan när jag skriver ungefär vilken tidpunkt vi tänkt ha det får jag som svar att de använder troligtvis lokalen själva i sin verksamhet den tiden på året..alltså sommarhalvåret..så det sket sig för oss med..så trist..men imorgon ska vi kika på en annan lokal, ett Folkets hus här i en mindre by, ligger inte riktigt lika fint som den andra vid vattnet men den kanske får duga priset är ju mkt bättre också..Hoppas ni hittar något bra snart med!Svårt att börja planera allt utan lokal o vigselplats..
  • Bettertogether

    En annan tankenöt... hur är det egentligen. MÅSTE man bjuda någon gammal vän (om man antar att man inte träffas så ofta mera) bara för att man själv var bjuden på dennes bröllop för 5 år sedan?

Svar på tråden Bröllop 2010 del8