• Hante

    Juli 2010 del 3

    Då vår gamla tråd är stängd fortsätter vi här, än är det ju långt kvar tills juli.
    Gamla tråden se nedan:

    www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m3436683.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-05 15:11
    Whitewedding: 3 juli
    tessomac: 3 juli
    AnneliM: 3 juli
    h and a 2010: 3 juli
    Lyckligtjej: 3 juli
    Idajohanna82: 3 juli
    Fenixx: 3 juli
    aikidoaasa: 3 juli
    Mrs Opp: 3 juli
    happytoaster & tommystena: 3 juli
    JollyO: 3 juli
    NightElf: 3 juli
    AnnaMartin: 3 juli
    Korallbruden: 3 juli
    Jessie81: 3 Juli
    Julibrud10: 3 juli
    KatjaB: 10 juli
    brudjuli2010: 10 juli
    kikki kikki: 10 juli
    Tokisen: 10 juli
    Periwinkle: 10 juli
    sommar10: 10 juli
    Kullaberg: 10 juli
    sockersmulan: 10 juli
    Juli 2010: 10 juli
    Fru Indosaurie: 10 juli
    zeldae: 10 juli
    Sussi08: 10 juli
    Ceke o Kece: 10 juli
    Chippis419: 10 juli
    Bruden 100710: 10 juli
    trendig: 10 juli
    HemligE : 10 juli
    Björnisarna: 10 juli
    Lycklig 81: 17 juli
    LoveA: 17 juli
    Mia77: 17 juli
    wiicky: 17 juli
    100717: 17 juli
    Juli 2010. 17 juli
    Casmel: 17 juli
    Sandie87: 24 juli
    Juli100724: 24 juli
    Everton: 24 juli
    Gotlandstös: 24 juli
    Nyen80: 24 juli
    suzem: 24 juli
    Rosesarered: 24 juli
    Hante: 24 juli
    Karlstadtös i Stockholm:24juli
    BlivandeFruPettersson: 24 juli
    Miss Alice: 25 juli
    Källerudd: 28 juli
    Blomman82: 30 Juli
    Sarahkka: 31 juli
    Jossposs: 31 juli
    Grönprickig: 31 juli
    Clea: 31 juli
    Sajberpillan: 31 juli
    Fru i juli 2010: 31 juli
    El amor: 31 juli
    karinochjonas: 31 juli
    MrsMuffin: 31 juli

  • Svar på tråden Juli 2010 del 3
  • källerudd

    bast kan man köpa i vanliga blomsterbutiker el???

    Nu blev jag ju hel taggad på att testa binda buketter..men får väl göra klart inbjudningskorten först...så jag tar allt i rätt ordning =)

  • KatjaB

    ja absolut, det behöver du nog inte betala ens för om du köper blommorna där sen.. det är ju bara lite grönt snöre. Det är lite trixigt att få blommorna att inte flytta på sig när du ska binda, iallafall första gångerna, sen går det lättare. Du kan ju tejpa lite lätt med tejp först o sen binda blommorna. Tänk på att binda åt hårt, och iallafall 3 varv med bast.


    källerudd skrev 2009-09-23 22:04:30 följande:
    bast kan man köpa i vanliga blomsterbutiker el???Nu blev jag ju hel taggad på att testa binda buketter..men får väl göra klart inbjudningskorten först...så jag tar allt i rätt ordning =)
  • källerudd
    KatjaB skrev 2009-09-23 22:09:27 följande:
    ja absolut, det behöver du nog inte betala ens för om du köper blommorna där sen.. det är ju bara lite grönt snöre. Det är lite trixigt att få blommorna att inte flytta på sig när du ska binda, iallafall första gångerna, sen går det lättare. Du kan ju tejpa lite lätt med tejp först o sen binda blommorna. Tänk på att binda åt hårt, och iallafall 3 varv med bast.
    Det här blir spännande.. Oki, tack för tipsen...kanske kan be någon hjälpa till och hålla lite oxå. Men som sagt övning ger färdighet och 10-pack rosor i mathandel kommer bli bra övningsobjekt =)
  • JollyO
    KatjaB skrev 2009-09-23 21:13:58 följande:
    Har lagt upp en youtubelänk på min blogg om hur man gör en egen brudbukett.. giftassugen.blogg.se/2009/september/binda-ege...Själv lägger jag blommorna i en spiral åt andra hållet, men det där känner du ju själv hur du vill göra. Glöm inte att snurra buketten lite i handen innan du bilder så att du ser att den blir helt rund och tejpen hon använder i klippet är inget som direkt finns i sverige, du får köpa bast att binda med.
    Jag har också tänkt att binda min bukett själv! Hur svårt kan det va liksom? Jag vill ju gärna ha en lite oregelbunden bukett så det gör ingenting! Man kan köpa tejp på internet om man vi ha klibbig.

    Jag lånade lite böcker på biblioteket och då använde de floristtejp som bara fastnar i sig självt till buketten men även runt stjälken på korsagen.
    Runt tejpen på korsagen virade de sedan tunn metalltråd och det blev väldigt snyggt! Sidenband, pärlnålar och tejp skall allt inhandlas från eBay! Mycket billigare än från svenska sidor/affärer.
  • källerudd
    JollyO skrev 2009-09-23 22:41:55 följande:
    Jag har också tänkt att binda min bukett själv! Hur svårt kan det va liksom?
    Hehe ja tror iofs att det kan vara ganska klurigt..men som sagt tänker testa först och fungerar det inte så är det ju bara till att beställa =)
  • Korallbruden

    Godmorgon brudar

    CeKe! Upplands Bro ligger mellan Järfälla och Bålsta mot Mälarkanten.

    Bra idé att binda sin egen bukett Lycka till

  • KatjaB
    JollyO skrev 2009-09-23 22:41:55 följande:
    Jag har också tänkt att binda min bukett själv! Hur svårt kan det va liksom? Jag vill ju gärna ha en lite oregelbunden bukett så det gör ingenting! Man kan köpa tejp på internet om man vi ha klibbig. Jag lånade lite böcker på biblioteket och då använde de floristtejp som bara fastnar i sig självt till buketten men även runt stjälken på korsagen. Runt tejpen på korsagen virade de sedan tunn metalltråd och det blev väldigt snyggt! Sidenband, pärlnålar och tejp skall allt inhandlas från eBay! Mycket billigare än från svenska sidor/affärer.
    Antar att det är floratejp som du tänkt använda, och man använder den precis som du säger, och framförallt till corsaget. Men jag skulle inte rekommendera att binda buketten med det. det är väldigt dåligt med klister på dem så det blir inte alls lika bra som när man använder bast. Du kan säkert använda sånt först bara för att kunna släppa buketten och binda bast runt men jag skulle inte bara nöja mig med floratejpen.

    Du gör ju som du vill förstås, men en bukett som man har i handen är ju ändå i rörelse, till skillnad från nåt man bara ställer i en vas.
  • JollyO
    KatjaB skrev 2009-09-24 08:14:45 följande:
    Antar att det är floratejp som du tänkt använda, och man använder den precis som du säger, och framförallt till corsaget. Men jag skulle inte rekommendera att binda buketten med det. det är väldigt dåligt med klister på dem så det blir inte alls lika bra som när man använder bast. Du kan säkert använda sånt först bara för att kunna släppa buketten och binda bast runt men jag skulle inte bara nöja mig med floratejpen. Du gör ju som du vill förstås, men en bukett som man har i handen är ju ändå i rörelse, till skillnad från nåt man bara ställer i en vas.
    Självklart ska jag även använda snöre, tejpen är ju väldigt spänstig vad jag förstått!
  • Lycklig81

    KatjaB : tack för inspirationen,
    all eran prat om att göra en egen bukett fick mig att vilja göra en egen :)

Svar på tråden Juli 2010 del 3