• passionsblomman

    I vått och torrt och väntan

    Vi fortsätter vårt umgänge och hänger med i alla livets svängar...

    ...förra tråden:

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3414645.html

    Du som läser här gör det på egen risk, ty här räds vi icke sjukhus, kroppsvätskor eller prat om sexlivet.
    Gemensam faktor har varit längtan efter barn. Såhär flera långa trådar senare är det vänskap som förenaar, minst lika mycket.

  • Svar på tråden I vått och torrt och väntan
  • andbeyond

    Nämen nu ser ni det alldeles fel!
    Tänk: Tända ljus, varm choklad, gnistrande stjärnhimmel, komma in frusen om fot och huvud efter en uppfriskande promenad i höstens alla vackra färger och få krypa ned under en varm filt i soffan med den man älskar!


    Daa skrev 2009-08-18 12:10:49 följande:
    lanovia 08 skrev 2009-08-18 12:01:25 följande:Åh... tack... Men nu har jag haft semester tillräckligt många gånger för att veta att första arbetsveckan är värst. Höstmörkret är en annan historia *ser det eviga bilruteskrapandet framför mig och ryser*
  • lanovia 08

    Suck, var proppmätt för en timme sedan, nu är jag vrålhungrig igen. Är nog värre för att jag tränade igår.
    Får så dåligt samvete av att äta.

    Fick en föreläsning av svärmor i typ v10-11 om att jag åt för mycket. När hon var gravid var hon rädd för att gå upp i vikt utan höll igen. Och så hungrig som jag var så tidigt i graviditeten borde jag verkligen inte vara utan det var nog bara inbillning eller ett sätt för mig att mildra illamåendet. Att skylla på att barnet behövde energi var fel.
    Att jag inte kunde äta middagarna på kvällarna tyckte hon itne var konstigt eftersom jag ätit ett mellanmål innan för att klara mig fram till middag (alltså en tallrik med mjölk och flingor). Att jag sedan var vrålhungrig vid middagarna men ändå inte fick i mig maten eller fick gå och spy spelade ingen roll. Jag åt helt enkelt för mkt och skulle akta mig så jag inte blev fet.
    Allt detta sa hon välmenande. Jag och maken (stackaren) har ältat detta många gånger och kommit fram till att jag inte skall bry mig om det hon sa. Men jag får ångest nu varje gång jag äter utöver ordinare måltider och särskilt när någon annan ser mig. Så jag får väl smyga ut i fika rummet sedan och ta en tallrik med yoghurt.

  • andbeyond
    ingenjörsbruden skrev 2009-08-18 10:39:04 följande:
    Ohhh I agree, Ankis! Så härligt Andbeyond! Mkt pirr antar jag?!
    Mm, Massor av Pirr! Ska skriva löften nu någongång också.. ännu mer pirr!

    Daa: Det bockas av här på listan lite i taget. Ska tvätta klart sen bege mig till apoteket och köpa plåster, alvedon och annat matnyttigt inför fest och resa.
  • Sonja68
    andbeyond skrev 2009-08-18 12:42:20 följande:
    Nämen nu ser ni det alldeles fel! Tänk: Tända ljus, varm choklad, gnistrande stjärnhimmel, komma in frusen om fot och huvud efter en uppfriskande promenad i höstens alla vackra färger och få krypa ned under en varm filt i soffan med den man älskar!
    Härlig inställning Tycker själv mer och mer om hösten (om den är varm och solig ska tilläggas) med naturen som exploderar i färger, rött, gult, orange, grönt, brunt!
  • lanovia 08

    Daa, glömde svara. Jobbar på Astra Zeneca.
    Ja riskbedömningen är vädligt bra. Skönt att gå igenom vad man göra och tänka igenom så att man inte gör något dumt som skadar det lilla livet.

  • andbeyond

    lanovia 08 skrev 2009-08-18 12:43:25 följande:


    Suck, var proppmätt för en timme sedan, nu är jag vrålhungrig igen. Är nog värre för att jag tränade igår.Får så dåligt samvete av att äta.Fick en föreläsning av svärmor i typ v10-11 om att jag åt för mycket. När hon var gravid var hon rädd för att gå upp i vikt utan höll igen. Och så hungrig som jag var så tidigt i graviditeten borde jag verkligen inte vara utan det var nog bara inbillning eller ett sätt för mig att mildra illamåendet. Att skylla på att barnet behövde energi var fel.Att jag inte kunde äta middagarna på kvällarna tyckte hon itne var konstigt eftersom jag ätit ett mellanmål innan för att klara mig fram till middag (alltså en tallrik med mjölk och flingor). Att jag sedan var vrålhungrig vid middagarna men ändå inte fick i mig maten eller fick gå och spy spelade ingen roll. Jag åt helt enkelt för mkt och skulle akta mig så jag inte blev fet.Allt detta sa hon välmenande. Jag och maken (stackaren) har ältat detta många gånger och kommit fram till att jag inte skall bry mig om det hon sa. Men jag får ångest nu varje gång jag äter utöver ordinare måltider och särskilt när någon annan ser mig. Så jag får väl smyga ut i fika rummet sedan och ta en tallrik med yoghurt.
    Men STRUNT i henne! Klart du ska äta nu om du är hungrig. Sen behöver man ju inte äta choklad varje gång utan äter du bra så mår ni ju både bättre! Speciellt eftersom du tränar! Det viktigaste är ju att du mår bra, försök att inte få dåligt samvete - det leder ingenstans trevligt. *ger en banan, lite nötterorussinblandning* *och en flaska vatten* . Sen om du skulle gå upp några kg mer än exakt vad barn och vatten väger så är det INTE hela världen, hellre det än att du ska gå i flera månader och må dåligt nu!
  • ingenjörsbruden

    lanovia 08 skrev 2009-08-18 12:43:25 följande:


    Suck, var proppmätt för en timme sedan, nu är jag vrålhungrig igen. Är nog värre för att jag tränade igår.Får så dåligt samvete av att äta.Fick en föreläsning av svärmor i typ v10-11 om att jag åt för mycket. När hon var gravid var hon rädd för att gå upp i vikt utan höll igen. Och så hungrig som jag var så tidigt i graviditeten borde jag verkligen inte vara utan det var nog bara inbillning eller ett sätt för mig att mildra illamåendet. Att skylla på att barnet behövde energi var fel.Att jag inte kunde äta middagarna på kvällarna tyckte hon itne var konstigt eftersom jag ätit ett mellanmål innan för att klara mig fram till middag (alltså en tallrik med mjölk och flingor). Att jag sedan var vrålhungrig vid middagarna men ändå inte fick i mig maten eller fick gå och spy spelade ingen roll. Jag åt helt enkelt för mkt och skulle akta mig så jag inte blev fet.Allt detta sa hon välmenande. Jag och maken (stackaren) har ältat detta många gånger och kommit fram till att jag inte skall bry mig om det hon sa. Men jag får ångest nu varje gång jag äter utöver ordinare måltider och särskilt när någon annan ser mig. Så jag får väl smyga ut i fika rummet sedan och ta en tallrik med yoghurt.
    Nä men en stor jävla fot i arslet på din svärmor....SKITsamma om hon sa det i välmening.....det har hon ta mig fan inget att säga till om....o om jag inte misstar mig så ingår kärringjäveln i samma generation som min mamma o då kan vi nog snacka om anorexia (skulle ju vara så smala som filmstjärnorna) innan det fått namn.....
    FAAAAAN va förbannad jag blir!!!!
    Om det var någon som missade det....hahhahaa....

    Visst tusan ska man inte överdosera Marabou helnöt eller dyl...men om man äter yoghurt eller frukt, lagad mat o inte en massa skräp så ska du inte ha dåligt samvete.

    Men OM din svärmor menade mängderna vid måltiderna....så ja....det är bättre att äta fler mindre mål än bara 3 stora om dagen...men du som tränar har ju koll på det tycker jag det verkar som!
  • Leksi

    Ja Lanovia, jag håller också med Andbeyond och Ingis. Din svärmor har FEL och ha inte dåligt samvete för att du äter när du är hungrig! Tre mål mat om dagen (frukost, lunch, middag) plus två-tre mellanmål per dag är vad alla gravid eller ej bör äta. Då mår kroppen och blodsockret som bäst.
    Stor uppmuntrande kram till dig!!

  • Villemoa

    Kram på dig Sonja! Det var fint skrivet, så fint att jag började grina framför datorn...

    Kram på er alla andra goa tjejor här inne också!

    Är i v.5+0 idag

    Lanovia; vilken jädra svärmor (ursäkta uttrycket)!!! Hur fasen kan man säga till en gravid kvinna att hon inte ska äta så mycket!! Man äter ju för att kroppen behöver det och sen är man inte TJOCK man är GRAVID!!!! Det väste jag fram till min chef när han i telefonen frågade om jag hade "blivit nåt tjock då?" Han blev ganska tyst efter mitt svar och frågade snabbt hur jag mådde (var ju sjukskriven då för foglossning).
    Med Moa var jag jättehungrig i början och åt nästan hela tiden. Fick jag inte nåt att äta på en gång så blev jag ilsk Mina elever tyckte nog inte jag var riktigt klok som åt bananer på lektionerna mest hela tiden

    Andbeyond; såå spännande för er att stora dagen närmar sig med stormsteg!!

  • Sonja68
    ingenjörsbruden skrev 2009-08-18 13:04:49 följande:
    lanovia 08 skrev 2009-08-18 12:43:25 följande:
    Nä men en stor jävla fot i arslet på din svärmor....SKITsamma om hon sa det i välmening.....det har hon ta mig fan inget att säga till om....o om jag inte misstar mig så ingår kärringjäveln i samma generation som min mamma o då kan vi nog snacka om anorexia (skulle ju vara så smala som filmstjärnorna) innan det fått namn.....FAAAAAN va förbannad jag blir!!!! Om det var någon som missade det....hahhahaa....Visst tusan ska man inte överdosera Marabou helnöt eller dyl...men om man äter yoghurt eller frukt, lagad mat o inte en massa skräp så ska du inte ha dåligt samvete.Men OM din svärmor menade mängderna vid måltiderna....så ja....det är bättre att äta fler mindre mål än bara 3 stora om dagen...men du som tränar har ju koll på det tycker jag det verkar som!
    INgis; Huvudet på spiken! HÅller med.
    Blir så trött på dessa anorektikerfasoner när man är gravid.
    Okej att man ska försöka äta nyttig mat, små potioner ofta och så vidare, självklart. Men när man är gravid är verkligen inte rätt tillfälle att börja tänka på att "hålla igen", möjligen på sötsaker då. Jag fick dock ett himla sötsug när jag var gravid, så det slank ner rätt mycket sånt kan jag lova.
    Lyssna på din kropp Lanovia, du ska väl inte behöva gå och vara hungrig!
Svar på tråden I vått och torrt och väntan