• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Telis

    Stor kram tillbaks, Vickan! Skönt att ha en jobbdag hemma utan pendling och sån stress!

    Snaily, om din läkare känns lite virrig sen så kan du ju alltid ringa eller mejla till Falun direkt och fråga saker, dom har koll på allt sånt där. Det kan ju hända att det faktiskt inte spelar någon roll vilken dag du börjar på men man vill inte känna att man kanske gjort något fel under behandligen som kan påverka resultatet.

  • Ore

    Telis: Låter som en bra plan, inte minst den delen att du ska fundera på vad du vill ha ut av samtalen. Lättare då om det blir maken som åker på att ringa...

    Vickan: Apropå illamåendetabletter, fungerar det bra nu?

    Snaily: Spraystart i december låter kanonbra!!! Spännande! (Och så har du en månad på dig att uppfylla profetian från alla som inte vet bättre, att så fort man bokat in sig så blir man gravid av sig självt...)

    Mer ego: Wiiihii, barnvagnen har skickats från Tyskland idag. Mycket bebisordnande på en gång just nu Men jag har fått ett akut behov av att fixa i ordning allt. Fick ett smärre raseriutbrott på maken igår för att han inte var på samma sida som mig. Han tog det ganska lugnt och skyllde på gravidhormoner, och jag blev ännu mer arg för att han vill KRAMA mig när jag var arg...?

  • snaily

    Telis
    Bra idé att maila Falun, det ska nog utnyttjas framöver (fasen vad jobbig jag kommer bli ) - men vad göra sen om Falun säger att man ska börja senare i cykeln men vanliga gyn står fast vid dag 21 och det är han som håller i behandlingsschemat och ska göra alla ul innan vi åker till Falun...
    En annan grej jag frågade - OM man mot förmodan skulle hunnit bli gravid precis vid spraystart, vad händer då? Gyn sa att det inte gör något, men i fass står att sprayen är kontraindicerad under graviditet och kan ge fosterskador. Oroar mig dock inte så mycket för den biten eftersom jag uppenbarligen inte har direkt lätt för att bli gravid!

    *ska inte surfa på FL, ska inte, ska inte, ska inte...*

  • viktualia

    Snaily - tänk på att Falun garanterat har bättre koll än din gyn... din gyn har väl inte riktigt kontakt med lika många IVF-processer som Falunfolket!

    Ore - tabletterna funkar men jag vågar inte testa att sluta...

    Ore igen - gullig make som vill krama dig när var arg.. fniss fniss.. Men jag förstår att det var SJUKT frustrerande när det hände!

  • Ore

    Snaily: Extra roligt eftersom jag var såpass sen med att beställa, att med "maximal" beräknad leveranstid så skulle vagnen kommit på BF-datumet...

    Kallas det "nedreglering" det som sprayen åstadkommer, eller hur är det? Jag har iaf fattat det precis som Snaily, sprayen bryter ens normala cykel, så att man sedan kan få en boostad cykel med hjälp av sprutor, och det är när man boostar cykeln som man kan få ut ägg i samma mängd som de köps i affären, ett dussin eller så...

    Man lär sig litet av att hänga här ett tag

  • Telis

    PB, vid en IVF försätts man först i klimakteriet med hjälp av en spray, det är för att liksom nollställa kroppen och starta om från början. Sen tar man sprutor för att producera (lagom) många ägg och sist rundar man av med en Ovitrelle för att äggen ska mogna lagom tills man plockar ut dom. Dom kan så mycket nu för tiden!

    snaily, det händer lite titt som tätt att folk har varit gravida när dom börjar med sprayen och det gör ingenting. När man sprayat i ca 8-10 dagar ska man få en mensliknande blödning som säger att man är nedreglerad. Om man är gravid får man inte den och då slutar man med sprayen. Man hinner alltså inte spraya så länge så det ska vara okej.

  • Ore

    Vickan: Förstår att du inte vill prova utan tabletterna, funkar det så är det ju superbra!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor