• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

    Jag skulle så vilja veta hur vi ska lyckas ta oss hemifrån på morgonen utan att maken får sitta gränsle över en hysteriskt ledsen Iris och tvinga på henne skorna under stor kalabalik. Det börjar med att vi säger att hon ska sätta på sig ett visst par skor. Då vill hon genast ha ett annat par på sig. Förut gick det bra att säga att aha, vill du ha de skorna istället, då tar vi dem, och så var alla nöjda. Nu fungerar inte det längre utan hon ska inte ha på sig skorna i alla fall, inget par skor. Så oavsett om vi försöker resonera med henne eller tvingar henne att ta på sig ett visst par skor så slutar det med att hon ligger på golvet och gråter så att hon nästan kräks och vi får bära henne skrikandes ut till bilen. Sedan har hon lugnat ner sig så pass att hon följer med in på dagis och så får jag sitta med henne i hallen och kramas en stund så att hon slutar hulka innan jag släpper in henne. Det är så jäkla tråkigt att varje morgon ska vara så här...

  • Lapinette

    BS - låter apjobbigt! Min kollega som har en 3-åring kom precis till jobbet och berättade om sin fajt hon haft denna morgon. Dottern hade bestämt att hon skulle vara helt klädd i lila och mamma i blått. Så kollegan är nu klädd i blått för hon orkade inte bråka med dottern.

  • FruCicci

    Du är inte ensam BS!
    Victor vill inte ta på sig kläderna allt som oftast!
    I dag sprang han runt runt i lägenheten och trilskades och jag var stressad för Lillan hade inte ens fått kläder på sig.
    Då funderade jag på att säga tvärt om och göra det... sagt och gjort.
    DU FÅR INTE ha några kläder på dig, kom så går vi nakna till dagis...
    Öppnade dörren och gav honom nycklarna...
    Sen började jag gapskratt och skoja med honom och sa, men du, så kan vi ju inte gå till dagis, det blir ju kallt. Vi skrattade och jag kittlade honom, så sen fick jag på honom kläderna...
    Sen fick han välja skor, de andra la jag i en påse som han själv fick bära...(eftersom jag tyckte han skulle ha foppatofflor).

    Tips kan ju vara att börjar processen med att klä på sig och ta på skor lite tidigare, leka fram det, för det är ju trotsiga som bara den nu ungarna.
    Den enda meningen som Victor verkligen säger felfritt och på klockren stockhomska är JAG VILL INTE DET! Den används hela tiden och sen SLUTA NU (undrar vem som lärt honom det )

    Kan ni inte låta Iris ta på er era skor?
    Att hon får känns sig duktig?
    Victor tar alltid fram våra skor, även om jag inte tänkt ha stövlar på mig så tar jag på mig dem 1 minut och sen förklarar jag att det inte är blött ute och att mamma tar dessa ist och så byter jag...
    Vi får trixa lite vi med. Fast oftast är det inte några problem.

  • BrudSommar2006

    Cicci, tack för tipsen, ska bara få med maken på noterna för han tycker att vi ska ta i med hårdhanskarna nu och tvinga henne. Vilken bökig ålder! Fast när hon är på bra humör är hon verkligen riktigt mysig!

    AM, både maken och jag skrattade gott åt Livia! Usch, jag ser inte fram emot allt pinsamt Iris kommer att säga framöver...

  • Fru E

    Cicci-nä inget pök än idag eftersom jag är på kontoret och inte är såååååå morgonpigg av mig får vänta tills ikväll

    BS-kan ni inte låta Iris välja vilka skor hon vill ha från början så att hon känner sig "duktig"?

  • Fru E

    Har förresten en kasse äpple i kylen som jag måste göra något med ikväll, någon som har något tips????
    Tänkte göra äppelmos av en del och har redan gjort marmelad...

  • Lapinette

    Äppelkaka med vaniljsås! Fast kanske inte på alla äpplen?!

  • snaily

    Kängu - önskar att du drömde sanndrömmar Fast valp har jag ju redan förstås

    PB, va bra att det inte var några katastrofala fel på huset! Och som du säger, lite smågrejer får man väl räkna med.

    Är skitirriterad; sitter och väntar på en kund som troligtvis inte vet vem hon har ringt och bokat tid till, och säkert just nu står förvirrat utanför byns andra mottagning. Hon ramlar väl in här minst en halvtimme för sent skulle jag tro...

    Ego-nojj:
    Lite besviken över bloddropp imorse - den här gången vill jag att tanten slår till ordentligt med full kraft - PLOFFS bara får det gärna säga och gärna göra riktigt ont också! Senast det var så var kring jul och det var också enda gången jag inte spottat innan! Det känns mycket mer normalt än det här sega spottandet och mesiga sparsamma mensen som jag brukar ha...
    Kom igen nu då tantf-n!

    (Låter på mitt humör som om hon är på g i alla fall... )

  • Lapinette

    snaily - du kan få lite tant av mig (fast jag har inte kärringen just nu)! Får så det räcker och blir över.

  • Fru E

    Lappis-japp någon äppelkaka blir det nog, ska bara hitta ett litet roligt recept med

    Snaily-jag hade mycket mindre mens med Pergona så den kan bli lite förändrad för dig med kanske

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor