• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • sweetstreet

    ang jobba inte jobba ifall man inte behövde lönen så skulle jag definitivt vilja göra ngt men jag skulle troligen inte labba.....
    Jag skulle vilja testa att göra ngt annat då.
    Gärna skriva och/eller göra ngt mer hantverksaktigt tror jag.
    Mer kreativt än forskning. Fast forskning är ju keativt det med men på annat vis.
    Skulle nog kunna tänka mig att ha kvar ngt i forskningsvärlden dock eftersom jag tycker den är så intressant. ja inte all forskning men det jag gör iallafall...

  • sweetstreet

    Äsch! Jag skulle jju inte vara här nu!!!!!

    *sliter mig från BT*

  • Piggelin1

    Vickan, man gör det en gång i början & sen kör man vidare på det schemat, såvida man inte vill ändra på tiderna pga ngt som ändrats i vardagen.
    Vi har tagit i vad gäller timmar, så då gör det inget om vi kommer lite olika tider om dagarna. Det anses mkt värre att komma senare än den tiden man angett, då är det bra att ha rörelseutrymmet åt andra hållet!

  • _koko_

    AM - Det här: "Barnet erbjuds omsorg när föräldrarna förvärvarbetar eller studerar plus skälig restid." betyder väl i princip att man inte får ha dem där när man har semester, så tolkar jag det iaf. Så länge man inte vill ha dem där under hela semestern har jag inget att invända (vill man det tycker jag man ska fundera på varför man skaffade barn).
    Men det löser sig ju som sagt ofta av sig självt iom att dagis stänger på sommaren (vilket känns väldigt konstigt för mig, varför underhålla "industrisemestern" på det sättet?)...

    ore - Tycker absolut att det är hans tur att komma med förslag nu!

  • Piggelin1

    Jaaa, skriva rese- & matböcker skulle jag också kunna tänka mig att göra

  • viktualia

    Piggelin - ok! då är jag med.

    Och vad gäller semester så får man INTE ha barnet på dagis under tiden man har semester, det stod uttryckligen.

    Skulle jag bli ekonomisk oberoende skulle jag ändå vilja jobba.. har för skoj att låta bli helt!

  • Piggelin1

    Koko, du har ju helt rätt - så måste man ju tolka det!

    Tänkte just på det där igen att det finns så himla många saker kring barn som det TYCKS så mkt om! Detta att vi valt dagmamma till Amanda - väldigt många påpekar att det är bra nu när hon är liten, men sen måste man ju ha dem på dagis så att det får rätt stimulans osv.
    Min ena brors alla barn har gått alla år hos dagmamma & de är högst normala & väldigt harmoniska barn med massor av kompisar Min svägerska berättade just att de fick många kommentarer också i början & en som gjorde henne extra arg & irriterad var den där om att det är bra att dagmamma finns för barn med "särskilda behov". Vaddå särskilda behov?? De behöver väl inte ha det för att trivas bra hos en dagmamma?!

    Sweet - brorsan i Holland - deras dagis har också bara stängt en vecka om året, mellan jul & nyår, också för reparationer & underhåll av lokalen.

    Jaja, så länge barnen mår bra, oavsett omvårdnadsform - det är ju det som är det viktigaste!

  • _koko_

    sweet - Oj, jag menade inte att ni betalade så lite skatt att ni gott kunde betala hela dagisavgiften. 25% är helt klart mer än nog!
    Men att man måste betala även när dagis är stängt, piggis, det var ändå det värsta!

    Hoppas du inte blev alltför mörbultad av terapeuten, lappis.

    NU är det dags för Ikea!

  • Piggelin1

    Hmmm, kanske skulle packa ihop & åka hem snart - mannen & Amanda är iväg på en liten utflykt i eftermiddag, så det är antagligen inte hemma än på ett tag. Jag njuter av att vara totalt flexibel med jobbtiderna nu när mannen skolar in Amanda, snart är vi inne i ekorrhjulet igen...!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor