• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • viktualia

    Mugglan - här har du en till som är mycket skeptisk till att vara hemma länge. I serien makens och mina diskussioner är det här med ledighet faktiskt en sak som vi pratat igenom och enats om. Planen är:

    Barnet kommer i slutet av februari. Jag är hemma till första november. Då går maken hem och är hemma på heltid till februari. Sedan tänkte vi saxa lite så att han jobbar några heldagar och jag några per vecka (halvdagar funkar ju inte med pendlingen). Sedan är målet att få in ungen på något av hålans Ur & Skur-dagis (finns flera och inget ligger långt bort från oss).

    Sjukgymnastinfon - jag har just kommit tillbaka från den. Rätt bra faktiskt, vi var bra tre gravida där och kunde ställa en massa frågor. Fick med oss träningsprogram hem med förklaring på varför man ska göra vilken övning. Schysst! Dock tur att det var under min semester... det hade INTE varit värt det att åka tidigare från jobbet pga detta.

    Ore - 15 namn dissade.. kära NÅN.... Här är diskussionen fortfarande rätt oseriös.. men jag tror faktiskt att vi enades häromdagen att blir det en pojke ska han få min morfars namn som andranamn... det gäller att börja baklänges...

  • fru AM

    Piggelin: Det står ingenting om att föräldrarna inte får ha semester och lämna barnet på dagis ...? Förmodligen för att väldigt få gör det för dom har svårt att få ihop det med 5 veckors semester och 6 veckors stängt dagis ändå ...

    Vilken tur att maken är föräldraledig och jag egen företagare då! För jobbade vi som vanligt så hade vi ju inte heller fått ihop det pusslet.

  • Piggelin1

    Ang att jobba om man vinner pengar - jag skulle nog jobba kvar inledningsvis, men sen skulle jag/vi skaffa mig/oss ett guest house i Sydafrika och/eller Italien & driva det

  • Ore

    Vickan: Andranamn är inget problem. Inte denna gången i alla fall Mitt förnamn eller hans förnamn, beroende på kön. Så ego är vi...

    Och ja, jag kollade igenom drygt 1000 namn, skrev upp 15 jag gillade och presenterade listan. Svaret blev "nej, det var inget jag fastnade för..." Grr, tyckte jag. Kom med egna förslag då. Det var då han (som tror att vi kommer få en flicka) tyckte att det vore väldans praktiskt att veta...

  • Ore

    Och apropå att vinna pengar, så skulle jag nog också jobbat kvar. Kanske gått ner litet i arbetstid, och sedan funderat över vad jag vill göra. Skulle aldrig klara att vara sysslolös, men har man tillräckligt med pengar för att välja vad man vill syssla med helt och hållet så kanske jag skulle tänkt litet annorlunda. Även om jag gillar mycket med mitt jobb så finns det ju en hel del "tråk-uppgifter" som jag gärna skulle slippa

  • Ore

    Nja, vi har ju ett som vi var helt överens om redan när vi pratade om det i "någon gång i framtiden"-termer... Visserligen så har en kompis till mig nyligen döpt sin dotter till det namnet, men det skiter jag i (så ofta träffas vi inte )

    Annars skulle jag gärna varit "mot-besvärlig"

  • sweetstreet

    Koko, vi betalar rätt bra emd skatt här också.
    NY är ju inte direkt den stat i USA som har låg skatt.....
    Vi har nog en %-sats på ca 25% eller kanske t o m mer eftersom även NYC har en egen skatt som man betalar om man bor i staden.

  • viktualia

    maaaaj gaaaad

    jag surfade just in på vår hemkommuns infosajt om barnomsorg... gurgel stånk och undergång vad med regler och annat kollijox. Tydligen måste man fortlöpande lämna in sina arbetstider/scheman och så fanns det nåt som kallas "skälig restid"... undrar om det omfattar mina 1,5 timma från mitt jobb??

    *utmattad bara av att läsa*

  • Piggelin1

    Nä just det, AM! Tänkte inte på det Men det är säkert som du säger, det är svårt nog att få ihop det ändå plus att så som samhället är, så ÄR det verkligen big no-no att göra ngt sådant!

    Det där att vara hemma & klättra på väggarna vet jag inte om jag skulle göra om jag var hemma länge - eller om vi säger så här, om jag verkligen var "hemma-hemma" hela tiden, då skulle jag absolut göra det (inom typ en vecka eller två), men så som jag varvade småresor hit & dit under mammaledigheten, det var perfekt! Ingen dag var den andra lik - passade mig perfekt!
    Men säg att vi hade en till & det äldsta barnet var på dagis några timmar per dag, då hade det ju raskt blivit mindre flexibelt, eftersom man är tvungen att passa de tiderna då. Kan tänka mig att det är precis så som AM beskrev sina olika föräldraledigheter!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor