• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • _koko_

    muggles - Jag kan varmt rekommendera en dammsugare per våningsplan (vi har en vacker gammal electrolux efter min farmor i källaren ), men har ingen erfarenhet av centraldammsugare.

    EA - Jag förstår känslan av att komma till vägs ände, minns vilken ångest jag hade när vi körde igång med vår ivf eftersom det verkligen är sista utvägen för ett biologiskt barn. Men något misslyckande kan jag verkligen inte tycka att det är!!!

    AM - Mäh, jag är ju med i ecoloco-gruppen på FB, borde de inte skickat ut info om superrea där? Hur som helst är det ju som vanligt - en massa fina klänningar och max en eller två t-shirts som jag skulle kunna tänka mig att köpa till conny...

    Kul med dop och tårta! Vågar inte gå in på kakburken, vet att jag skulle förlora mig fullständigt där.

    Har precis varit och köpt glass på ett litet ställe vid vattnet vid tegelbacken. Hemmagjord helt fantastisk glass, rekommenderas varmt!!

    Ikväll blir det en ikeatur, ska köpa madrass och skötbädd. Och-sen-allt-annat-som-man-inte-visste-att-man-behövde.

    Mrs B - Hoppas du mår bättre snart, kom på att jag helt glömt säga KRYA PÅ DIG!

  • Lapinette

    Jag vill vara mammaledig!!!! Fast som ni andra skriver så kanske man klättrar på väggarna efter några månader men just nu ser jag fram emot mammaledighet. Kan dock tänka mig att jobba någon dag i veckan eller ha någon annan slags lösning som gör att jag kan vara ledig men samtidigt ha kontakt med arbetet.

  • _koko_

    Ore - Jag var hemma i 10 månader med conny, och på slutet var det en pina faktiskt. Han höll precis på att lära sig att gå och var jättefrustrerad över det, så man var tvungen att gå med honom HELA TIDEN. Jag fick inte sitta ner över huvud taget, och det tärde kan jag säga! Men alla barn är olika, och alla föräldrar med för den delen.

  • muggles

    Ore: då är vi på samma bana ang mammaledighet!

    Gah, nu är jag inte mer klok ang centraldammsugare än innan. Men det lutar åt att jag tycker det är för mkt pengar. Man ska tydligen inte ha för många uttag heller, för varje uttag läcker lite luft och då blir det dåligt sug om man har för många (enl en kollega). En hel vetenskap... Men tack för er input!

    EA: fatta att jag känner igen mig i ditt nojande! Ok, vi lyckades efter 5 försök båda ggr så det är ju ingenting jämfört med många andra här, men tankarna känner jag igen för det. Dels är jag också lite av en kontrollmänniska (men jag har blivit slappare med åren ), dels vet man ju inte när det pågår att det kommer att ordna sig den femte gången. Så fjärde gången tantjäveln kommer är man ju lika ledsen som om det var 9:e gången (ung iaf).

    Piggelin: jag tycker att det funkar bättre och bättre att fixa och trixa lite med mat- och sovtider ju äldre Moa blir. Normalt får hon lunch ca 11.30 - 12.00 men ibland har hon fått 12.30 och det har gått bra det också. Samma med sovning.

    BS: om Iris var mitt barn skulle jag ha tagit i med lite mer hårdhandskar. Min åsikt är att så små barn inte ska få bestämmas huruvida en blöja ska bytas, när de ska lägga sig, vart man ska gå mm. De är för små för att få bestämma sådant. Jag tycker föräldern ska vara en guide och med praktiska handlingar visa hur "man gör". Man byter blöja när det behövs ung som man går på toaletten när man behöver. Man borstar tänderna - punkt.
    Men jag vet också att jag anses lite "hård" och sträng många ggr...

  • Izzie

    Själv trivdes jag bättre med att vara hemma än vad jag trodde. Innan jag gick hem trodde jag att jag skulle klättra på väggarna fullständigt, men jag trivdes kanon efter ett par månader. Däremot räckte 14 mån gott. Det var kul att komma tillbaks till jobbet igen.

    Allra helst hade jag velat vara hemma när bebisen är ett halvår och framåt. Tiden innan dess var inte så kul tyckte jag.

  • Izzie

    Vi har centraldammsugare. Vi har två uttag fördelade på 125 kvadrat. Funkar jättebra. Tystgående, allergivänligt och på det stora hela smidigt. Minns att vår förra dammsugare brukade fastna i dörröppningar och sånt (om man inte drog en helt rakt) och det gjorde mig vansinnig. Gillar min centraldammsugare!

  • muggles

    Lappis: men självklart att du gör! Var jättetrevligt att träffa dig och din supertrevliga make i söndags förresten även om det blev kort!

    Ang mammaledighet så kommer jag förmodligen vara hemma 8 mån denna gång (mars-dec), sedan tar maken över och kör tom inskolning i aug så det blir väldigt 50/50. OM nu allt går bra ska jag kanske tillägga.

    Innan jag var mammaledig var jag faktiskt sugen på det och det var ett skönt brejk från jobbet (som jag just då var rätt trött på och vissa kollegor med). Men min sista månad kunde jag knappt vänta till att börja igen och var supersugen på att jobba. Denna gång är jag inte alls trött på jobbet för jag får hela tiden nya spännande uppgifter/projekt att jobba med. Eg skulle jag nog kunna tänka mig 6 mån mammaledighet (som din syrra Piggelin) men det tror jag inte maken går med på...

  • Lapinette

    Och själv lär jag nog få vara hemma från det att barnet minst är ett halvår men kanske t o m 2 år. Lite annorlunda!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor