• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Fru E

    AM-tårtan lät jättegod!!!
    Man brukar säga att en tårta med två fyllningar räcker till ca 10-12 personer så blir ni 30 så behövs tre tårtor eller möjligtvis två om ni ska bjuda på mer än tårta.
    Kakburken är en farlig sida där kan man hitta allt möjligt! Ett hjärta kan du antingen göra av vit sugarpaste alt marsipan, kristyr, smält vit choklad eller kanderade violer (eller någon annan dekoration) som du fäster med ätbart lim på tårtan.
    Du skulle även kunna köpa pulverfärg och måla ett hjärta på tårtan

  • fru AM

    Frejis: har skrivit väldigt sporadiskt på Boken i fyra år tror jag Behöver nog arbeta mer koncentrerat med den för att det ska resultera i något ...

    EA och andra tårtintresserade: vad tror ni om chokladbottnar till hallonsylt/mousse + lemon curd, grädde o marsipantäcke. Jag kom på att jag kan ju spritsa ett hjätra om jag köper ngn fin tyll och gör en pappersmall ...

    BS: roligt att jag imponerar på någon Själv tycker jag att vi gör ganska lite ... Du ska bara veta hur många aktiviteter maken föreslår som jag avböjer ...

  • fru AM

    EA:vi skrev om varandra där! Bra tips vad gäller hjärtat! Vad tror du om att göra en större o tjockare rektangulär tårta i st för 3 små?

  • Fru E

    AM-en långpannetårta funkar minst lika bra! Så slipper du göra så många. Jag hade nog gjort ljusa bottnar till lemoncurden tror jag rent spontant. Spritsa är riktigt roligt när man väl kommit på tekniken, finns många bra filmer på nätet

  • Telis

    EA, förlåt om jag lät hård eller så, jag förstår verkligen att det är ett tufft beslut! Jag vet att jag tänkte precis likadant innan vi gjorde våra IVF:er, att det var sista utvägen och det var jätteläskigt. Men man anpassar sig efter situationen. Nu tycker jag att IVF bara är ett hjälpmedel, ett väldigt bra hjälpmedel. Det är som att bryta benet - javisst, det kan läka ihop alldeles utmärkt av sig självt men om det går fortare och blir bättre av att man får hjälp av en läkare, så varför inte?

    Och som Lappis och jag har bevisat så är inte IVF sista utvägen, det bara känns så.

    Men det är ju ingen brådska, ni måste inte göra IVF nu i år, ni kan vänta ett bra tag till. Och självklart ska ni pröva inseminationer också om ni vill det! Jag vet bara att när vi gjorde det så hoppades jag så mycket på det och blev så himla besviken sen när jag insåg hur liten chans det är att lyckas. Jag kände mig lurad helt enkelt. Men alla ska ju göra som dom själva mår bäst av!

  • Fru E

    Telis-ingen fara jag tror egentligen inte heller på inseminationer eftersom vi ligger i som vi gör dvs chansen borde inte vara större. Vilket nästan även bekräftats här i tråden.
    Jag vet egentligen att det inte är sista utvägen men det är sista utvägen för ett biologiskt barn och det är skrämmande eftersom det känns så självklart att man ska kunna få barn.
    Vi är ju unga men jag har inte lust att vänta i flera år på barn men kan samtidigt inte bestämma när vi ska gå vidare eftersom det känns som ett misslyckande (förlåt om jag tjatar om det).
    Just nu har jag god lust att rymma min väg till solen och förtränga barnproduktion!

  • Fru E

    Förresten måste man inte göra inseminationer innan man går till ivf??

  • Telis

    EA, det är verkligen inget misslyckande. Man är inte bättre människa för att man blir gravid på första försöket och man är inte en sämre människa för att man behöver lite hjälp.

    Nej, man måste inte göra inseminationer först (om inte ditt landsting har några specialregler). Men det kan ju vara ett bra steg på vägen, det kanske gör tanken på IVF lite lättare? Fast samtidigt är det psykiskt mer påfrestande än vanliga hemmaförsök så jag vet inte?

    Nej, nu ska jag sluta tjata om IVF:er. Var och en blir salig på sin egen tro och i sin egen takt.

  • Lapinette

    EA - vet inte och tror inte man måste men många börjar med inseminationer och funkar inte det efter några försök så går man vidare till IVF. Vi gjorde våra inseminationer över en sommar vilket kändes helt ok för då var ändå de privata IVF-klinikerna stängda.

    Förstår känslan av att komma till "dead end" när man närmar sig IVF men som Telis sa så behöver det inte alls vara så. Känner flera som blivit gravid efter att ha försökt med IVF eller som Telis genom ÄD ... eller så blir det den vägen vi kommer att börja på under hösten - adoption. Förstår dock de som har panik som är närmare 42 år och fortfarande kämpar. Vad har de för alternativ?

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor