• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • sweetstreet

    Hoppas förresten att alla ni som sak träffas i Gbg får en riktigt bra träff!
    Är avis. har ju endast träffat Piggis av alla er Gbgare...
    men är ni andra lika trevliga som Piggan så är ni ju värsta supergoa tjejerna!!!!!

    Mugglan,
    ang detta med att känna sig som en dålig kvinna bara för att man inte kunnat amma (inte "som man ska iallafall") eler har haft en jättesvår förlossning är ngt so jag tror tyvärr till viss del beror på att många kvinnor idag ska vara så jädrans bra och duktiga på allt! men när det gäller jobb o karriär, sciala kontakter etc så kasnke man har mer kontroll. Det är mer sådant vi faktiskt KAN påverka åtminstene till viss del. Däremot så är det ju nästintill omöjligt att med egen kraft påverka om man inte producerar tillräckligt med mjölk, eller om barnet inte kan suga tag, eller om bröstvårtorna förvandlas till variga sårskorpor, eller om förlossningen var hemsk. Kanske öppnade man sig inte. Eller kasnke var någon annan del av själva förlossningen otroligt smärtfylld eller kanske blev man rädd att förlora både sitt eget liv och barnets på grund av komplikationer.
    Sådant rår man ju inte över själv.
    Därav kan ju känslan av maktlöshet göra det hela än värre??

    Dessutom spelar det nog in att man på ngt vis tror att "bara för att detta är ngt som skett sedan änniskan började föröka sig" så ksa det gå helt naturligt och "enkelt". Biologin ska liksom ta över och då ska allt fungera.
    Det är lätt att glöma att biologin tyvärr väldigt ofta inte alls "tog över" för kvinnor tidigare i historien eller för kvinnor som lever i andra delar av världen. utan att graviditet, barnafödande samt första levnadsåret för barnet i "naturligt tillstånd" tyvrr alltför ofta faktiskt slutar illa.
    Så sådär värst "naturligt" ÄR det ju faktiskt INTE.
    Men det är lätt att glömma bort när man lever i ett välmående land där man itne ser sådant och där "allt annat" flyter på som det ska.

  • sweetstreet

    Haha!
    Här sitter jag och spammar tråden helt själv!
    Det är väl det so är fördelen med att bo i annan tidszon, haha!

    Å andra sidan är det just detta som också är det trista med att bo i annan tidszon.

    Man missar er och att kunna "chatta" med er.

  • muggles

    Lappis: jag tänkte nog drink idag så mig har du inte missat Har fått ditt nr av Piggelin så vi hörs! Nu verkar ju inte vädret lika fint som igår tyvärr...

    Ore: ska kolla min inbox!

    Sweet/Vänner: men jag tror lite även att fosterdiagnostik har blivit mer aktuellt nu än för 30 år sedan iom att många kvinnor är så mkt äldre när de blir med barn än våra föräldrar var. Så liite mer relevant är det ju? Men visst, jag är medveten om att man inte testar allt (tex kan barnet bli autistiskt och det ser man ju inte på några tester) och att det ställer stora krav på "omöjliga" beslut.

    Kramp beror förmodligen på brist på kalcium.

  • Ore

    Jag misstänkte nästan att det var Sweet som varit inne och "chattat" när jag såg att senaste inlägget i tråden var 05:53

    Intressanta tankar kring fosterdiagnostik, håller helt med dig att det inte riktigt framgår vad siffrorna visar, vad det INTE visar och vad allt detta innebär. Det skulle behöva bli tydligare, likaså att man bör ha en tanke kring hur man agerar utifrån olika testresultat...

    Angående insemination så är det väl bl.a. regeln att det inte får ske anonymt, ett barn ska alltid ha rätt att söka upp sin biologiska far, som ställer till det litet här i Sverige... Men med tanke på hur pass många tjejer som ändå, om de vill (vilket tydligen en del gör?), kan gå ut på krogen och bli med barn och ha NOLL koll på genetiskt arv m.m, så vore det inte så dumt om man kunde hitta en form för att skaffa barn som singeltjej (eller par med två tjejer).

    Telis: Det blev en Teutonia Mistral S (en sån som koko har, fast annan färg). Med 10% rabatt så gick vagn, separat ligginsats, åkpåse och skötväska på 729 euro. Helt ok

    Lappis: Jag ska gå på Madonna idag i alla fall, så jag räknar med att det är ikväll vi träffas för en drink

  • Ore

    Jag är för övrigt litet mallig efter att ha pratat med min svägerska. De lät en kompis till dem fotografera deras bröllop, han hade en jättefin kamera och skulle vara jätteduktig. Och tekniskt är bilderna bra (skärpa, ljus m.m.), men det här med bildseende och vinklar hade han inte lika bra koll på... Så trots att min lilla systemkamera inte är världens bästa, så gillade hon mina bilder mycket mer Givetvis är det tråkigt att hon inte fick så fina bilder som hon ville, men jag är samtidigt jätteglad att hon blev så glad över bilderna jag tog Kanske ska belöna mig själv med ett nytt objektiv bara för det?

  • Telis

    Jag tror inte att anonymiteten hos donatorer är anledningen till att insemination av ensamstående inte är tillåten i Sverige. Det finns ju spermiedonatorer i Sverige och dom är inte anonyma*, det är bara det att man måste vara gift eller sambo för att få ta emot sperma. Det spelar ingen roll om man är homosexuell eller heterosexuell, bara man är två.

    Jag tror att man brukar hävda att det är för att man anser att barn har rätt till två föräldrar. Men jag tycker att det resonemanget faller på att man får adoptera som ensamstående, vari ligger skillnaden? Jag personligen tycker att man ska få insemineras som ensamstående kvinna men att det ska vara förbjudet med anonyma donatorer (vilket det ju också är i Sverige).

    (*Spermiedonatorer är anonyma för föräldrarna i Sverige men barnet har alltid möjlighet att, vid 18-års ålder, ta reda på vem som är donatorn.)

  • Telis

    Ore, det blir säkert bra med en Mistral S! Vad valde du för färg?

    Jag är ju, precis som Piggelin, förtjust i rött men det är kanske mer praktiskt med en mörk färg?

    Klart att du ska ha ett nytt objektiv. Det kan du väl få för pengarna du sparade in på barnvagnen?

  • Telis

    Jaha, ska man gå ut och njuta av det fantastiska sommarvädret eller ska man göra något nyttigt?

    Äh, det är klart att man ska gå ut, på tisdag ska det tydligen bli sämre igen och vem vet när det blir så här fantastiskt igen?

    Vi ses lite senare!

  • muggles

    Telis: rött när nog ganska praktiskt också, bara det inte är en för ljus röd färg? Här har fronten redan kommit in, det är fortf varmt men molnigt.

    Igår passerade vi en ny milstolpe - Moa gjorde stora A på pottan Är man småbarnsförälder då eller, när man blir stolt över detta faktum. Fniss!

  • snaily

    Muggles
    Som "småvalpsförälder" känner jag att jag har full förståelse för småbarnsföräldrars intresse för barnens toabestyr - vi är likadana (troligen värre) med valpen ("när kissade han senast?" "har han bajsat idag? var? hur såg det ut?" osv...)

    Nej, nu ska vi ut och hitta på något - jag har suttit en timme och skrivit en rapport som jag måste skicka in senast imorgon . jag har ju bara haft sen början av maj på mig att skriva den.... tror jag jobbar bäst under kraftig tidspress.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor