• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • kängu

    Snaily, mums det där lät gott!

    Muggles, vet inte varför det känns som ett misslyckande egentligen? Kanske för att det verkar som att samhället tar för givet att man ammar, och att alla kan det?

    Frejis, jobbigt ytterligare en grav.kompl. men bra att tjejen är stor, ifall hon vill titta ut tidigare.

    Läser vidare...

  • viktualia

    Kängu - att "samhället" förväntar sig det beror ju på att naturen är konstruerad sådan. Men samtidigt är vi människor normalfördelade där de flesta är i mitten (och i det här fallet kan amma). Sedan finns ett gäng i vardera änden - från dem som inte kan och i andra änden de som har bröst som sprutar mjölk lagom okontrollerat. Var vi hamnar vet vi sällan i förväg. Alltså: Du mår troligen bäst av att ha fokus på att sonen och du ska må bra. Med eller utan bröstmjölk.

    Nyfiket: Har du testat att pumpa?

    F ö - påminn mig om min snusförnuftighet när jag hamnar i samma sits.... ehum...

  • kängu

    Vänner, har tyvärr inga tips på veg.rätter...

    Telis, var glad att du mår bra! Redan v. 17, jäklar vad tiden går fort!!!!!!!

    Appropå bärselar och vagnar, var inne på ett Babyproffsen idag och de hade rea på Beco Butterfly. Vet iofs inte om det bara var "lokalt", eller om de har det på alla Babyproffsen butiker?

    Min foglossning kändes också som Ischias. Den började i v.10, men avtog sedan mer och mer och var helt borta typ vid v 20-25, så det behöver inte bli värre!

    Ego- På måndag börjar maken jobba efter att ha varit hemma med mig och Ru i 7 veckor (lyxigt, jag vet!). Jag måste säga att jag har lite ångest... Han kommer inte hem förrän sent på kvällarna, och de senaste kvällarna här hemma har varit rätt så jobbiga med en klängig och skrikig liten Ru (tror det är en tillväxtperiod). Ser inte fram emot att hantera det ensam... Nåväl, det går säkert bra!

  • kängu

    Vickan, jajamen har testat att pumpa. Jag kan ju amma, dvs har mjölk, men inte tillräckligt. Om jag verkligen gav mig fan på det och pumpade/ammade varannan timma dygnet runt ett tag så skulle jag säkert kunna öka min produktion, men det har jag faktiskt inte lust med. Jag har försökt släppa alla krav och måsten och ammar nu när det känns bra, och ger ersättning resten. Blir väl en övergång till bara ersättning förr eller senare.

  • BrudSommar2006

    Telis, vecka 17 minsann, då är väl jag också typ i vecka 17, har tappat räkningen och har inte orkat gå och titta efter sedan semestern började.

    Vår dag på Fjäderholmarna har varit helt fantastiskt trevlig i det fina vädret men nu är jag helt slut i ryggen och fötterna efter att ha gått och stått så mycket. Det var så mycket folk i färjekön så vi kom inte med båten utan fick stå i kön i en halvtimme till och vänta på nästa båt, bara det var urjobbigt i värmen. Men det var det värt, räkorna var goda, solen sken, teatern otroligt rolig och så en maränswiss på det innan båten hem. Fast jag kommer väl inte komma ur sängen i morgon så ont som jag har nu!

    Min mage syns absolut nu men jag har ju övervikt att släpa på sedan innan också så jag vet inte om det är alldeles tydligt att det är en graviditet och inte jag som ätit upp mig ännu mer!

  • viktualia

    Kängu - det låter som att du egentligen landat i en sansad lösning.. gäller bara att få med dig känslorna på tåget också...

    *önskar dig lycka till*

  • kängu

    Vickan! Tack! Hur känns det för dig med din graviditet nu, med tanke på hur du kände innan?

  • viktualia

    jaaa du... svår fråga... mår ju illa mellan varven och det gör att jag inte glömmer det...

    ..annars är det fortfarande grymt abstrakt och jag blir lika förvånad varje gång nån nära får veta det och lätt rörd säger "grattis"... till vad?? - undrar jag och får samla mig för att inte säga nåt knäppt.

    jag satsar på att fatta nåt när jag gör UL för KUB på torsdag. innan dess - förvirring och inte mycket till känslostorm.

  • Ore

    Vickan: Oooh, det första UL jag gjorde var huuuur häftigt som helst. Innan dess hade jag inte riktigt vågat tro fullt ut att det fanns en bebis därinne, och att hjärtat pickade

    Kängu: Det låter som en suverän lösning att amma så mycket det går och ge ersättning resten, ge dig själv litet mer tid att landa i känslorna...

    Tycker ändå det verkar vara relativt vanligt att amningen inte fungerar. Min mamma kunde inte amma mig - mest för att min syster slog mig iofs Min svägerska ammade inte sitt barn mer än en vecka eller två. Min syster var nära att ge upp amningen pga såriga värkande bröstvårtor, med sitt första barn.
    Märkligt att det ändå anses "fel" att inte amma...

    Vänner: En veg.-rätt som jag gillar är ha färska lasagneplattor, och någon smaksatt keso (typ tomat-chili eller liknande, kommer inte ihåg utbudet...). Dela den långa remsan i ung samma storlek som hårda lasagneplattor, klicka på litet keso och rulla ihop. Lägg i form, häll över en god tomatsås och litet riven ost och gratinera i ugnen.

    Vet att vegetarisk lasagne också brukar bli väldigt god, men har inte något bra recept på rak arm, men det går säkert att googla fram.

    Paj med fetaost, tomat och litet lök, och äggstanning, är också gott...

    BS kanske har fler förslag annars?

    BS: Kul att ni hade trevligt, även om det var jobbigt för dig...

    Telis: Jag är också oförskämt pigg för att vara gravid. Litet tröttare på kvällen, litet molvärk "uppe till höger" på magen (muggles informerade om att det var något organ som blev litet intryckt). Hade litet krampkänning i vaderna till och från, men peppar peppar så har jag inte känt det på några veckor...

    Ego: Svägerskan (som för övrigt mår hysteriskt illa och har fått rejäl foglossningssmärta i vecka 13) tyckte mitt val av vagn verkade jättebra, så nu är den beställd. (Ifall någon annan funderat på att beställa något från Mypram så har de 10% rabatt under helgen...)

    Hinner inte vagnen levereras i tid (gränsfall...) får jag låna svägerskans ena vagn Även helt ok att låna vagga om vi inte hunnit flytta in i huset - spjälsäng får inte plats i vårt befintliga sovrum. Och skulle jag behöva bröstpump så skulle hon skicka iväg sin man med den akut om nödvändigt, eller om jag skickar min man att hämta den

  • Ore

    Muggles: Fick du mitt inbox-meddelande eller gjorde jag fel? Provar igen...

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor