• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • muggles

    Imorse när vi gick till dagis jag och Moa så gick vi under den vanliga viadukten och då sa hon "det är lite mörkt" och när vi kom ut ur tunneln igen så sa hon "det är ljust" och sedan "det är tänt" Har försökt lära henne att det blir mörkt när lampan är SLÄCKT och ljust när lampan är TÄND. Men imorse var det ju solen som var "tänd". Det är så roligt hur de tänker de små liven!

  • MSW

    Är inne och tjuvläser lite, medan maken klipper gräs och A sover!
    Såg att bf lista efterfrågades:

    BF-lista
    Koko 30/8 2009
    Frejis 8/10 2009
    Ore 15/11 2009
    BS 16/1 2010
    Telis 22/1 2010
    Vickan 22/2 2010
    Liten 5/3 2010
    Mugglan 13/3 2010

    (återgår till att smygläsa)

  • Ore

    muggles: Och de små liven har ju oftast rätt, utifrån vad de lärt sig Det är fascinerande att se hur snabbt de använder sin kunskap. En lampa som är tänd lyser, alltså är solen tänd när den lyser... Hon är smart, Moa!!!

    Angående beslutsfattande så är maken enligt mig hysteriskt jobbig, för han måste titta på ALLA alternativ innan han bestämmer sig. Det går inte att titta tills man hittar något man gillar jättemycket, utan man måste fortsätta titta så att man säkert VET att det är bäst. Jag är nog mer som muggles man, kan vela fram och tillbaka...

  • fru AM

    Muggles: skicka planlösning så ska jag snurra igång inredningsmaskineriet!

    Vi ändrade oss över natten vad gäller den ena mattan. Vi kunde inte med att lämna tillbaks den eftersom den var så vacker. Vi köper den!

  • BrudSommar2006

    AM, vad bra att ryggen inte tog stryk för ingenting utan att det blev en vacker matta av det i alla fall!

    Muggles, Teutonias egna hemsida är helt värdelös och Lambdan, som tvärtom finns i hur många färger och kombinationer som helst, kommer bara upp i typ tre färger där som alla är jättetrista, men på den där tyska mypram-sidan som någon rekommenderade här verkar alla färger och kombinationer finnas. Vi såg en jättesnygg färgsprakande variant (ja alltså det beror ju på vad man gillar, jag säger bara att vi gillade den) i affären här när vi var och tittade och den hittade jag bara på mypram sedan. Verkar vara deras senaste designer och färger som inte finns på deras svenska hemsida än.

    Vi har förresten skjutdörrar in till vår extradel av vardagsrummet, ungefär som ni tänkt er, fast vårt extrarum är i vinkel mot resten av vardagsrummet. Fast vi har vår matsalsmöbel där och har inte plats att också ha det som gästrum. Vårt allrum på övervåningen har ingångar till alla sovrum, badrum, klädkammare och utgång till balkongen runt sig så det är pepprat med dörröppningar runt hela, vi kan därför inte dela av det till något mer sovrum.

  • BrudSommar2006

    Snigeln, hoppas att du får pencillin nu då så att du blir av med eländet bums.

    Muggles, spännande att ni verkar ha bestämt er för huset!

    Lapinette, ja då skulle ni ha slagit till på huset men det kan man ju aldrig veta innan, tänk att det inte gick för mer, det är ju mindre än vad vi betalade för vårt. Jag läser husannonser på hemnet nu igen, mest på skoj, men eftersom vi skulle kunna behöva större. Vi trivs dock väldigt bra i vårt hus och vill egentligen inte flytta. Men i fall att det perfekta huset skulle dyka upp så... Tycker absolut att ni ska ta tag i det där med kursen i alla fall om det nu är så att de inte går så ofta. Fast hur är det, jag minns att maken förstod en hel del svenska redan för flera år sedan på sysslingens bröllop, har han gett upp att lära sig svenska eller jobbar han på det en del? Kunde ju vara praktiskt om ni ska bo kvar ett tag. Fast jag kan förstå om motivationen är låg för man klarar sig ju så bra på engelska. Kul att det verkar ha löst sig med restaurang i alla fall så att ni får fira med stil!

    Själva åker vi härifrån imorgon utan att ha varit i närheten av Göteborg, det är nog första gången vi är här nere utan att ha varit in men det har varit rätt skönt det också.

  • muggles

    AM: done!

    Är det bara jag som stör mig på hur krångligt det är att inboxa ngn här? EL har jag inte upptäckt alla finesser som kanske finns?
    Jag går först in på "Min sida" och väljer skicka meddelande (i menyn till vänster, det valet finns ju inte när man är i en tråd) och sedan ska man komma ihåg folks nick exakt (jag skrev tex AM och det var ju fel...).
    Finns det ngt enklare sätt????

  • muggles

    Koko: jag tycker du ska höra dig för med de andra storbankerna vad ni kan få för ränta och sedan går du tillbaka till din bank och förhandlar med dem. Hota att byta bank om de inte kontrar. Det är ju bla det som är fördelen med bara rörligt!

  • Lapinette

    BS - han gick lite kurser men eftersom han reser i jobbet så var han borta typ hälften av gångerna och sen har det inte blivit av. Han förstår det mesta och kan svara lite hjälpligt men inte föra en konversation.

    Jag ska ringa Soc bara att jag inte orkar/känner för det just nu . Har bestämt mig för att ha mjukstart i verkligheten i två veckor (denna och nästa).

  • _koko_

    ore - Sånt solskydd har flera babyskydd (bla maxicosi), men det syns inte, så fråga i butik! Men jag har för mig att min kusin har britax römer och den är jättesmidig och lätt att fästa i basen!
    Vi köpte förresten delvis också från tyskland pga att färgen vi ville ha på vagnen inte gick att få tag i i Sverige.
    Undrar om de förbättrat handbromsen på senaste modellen, för den som vi har är som sagt inte bra. Om man spänner den med jämna mellanrum håller den hyfsat, men den låser inte helt mekaniskt, så jag har varit med om att vagnen kasat på bussen t ex (då knäpper det i bromsen).

    Nu är sambon på ikea med en helt ny handlingslapp. Tror det blir bra, blir någon av de vägghängda strykbrädorna härifrån i stället: www.smarthem.se

    muggles - Ska vi starta systertrådar för allt OT vi snackar här skulle det ju myllra!! Undrar vad BT skulle gilla det också, inte riktigt deras tema kanske... Men vi får väl se om folk får spatt på allt hussnack.

    Har redan kollat runt på de andra bankerna och vi kan få bättre villkor, men ingen erbjuder ju helt rörligt längre, så vi måste bestämma oss för om det är värt att tappa det...

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor