• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Lapinette

    kokisen - jag tycker faktiskt inte synd om dem utan förfäras bara över hur "bråttom" vissa människor har.

  • muggles

    Koko: kul att kunna komma med tips! Det var min granne som gav mig inspiration. Hennes son (lika gammal som Moa) gillade inte att åka vagn så hon hade honom i bärsele (BB tror jag) rätt länge. Ofta såg man henne komma gående med honom på bröstet och vagnen framför sig (tom då). Sålänge bebben är liten så funkar det säkert inbillar jag mig, sedan kanske det blir lite tungt.

    Lappis: Magnus&Magnus är ju också bra!!! Att jag inte tänkte på dem... De har en mysig innergård med lite loungestuk (iaf hade de det förr när jag var ute i svängen haha). Och bra mat. Fast K&V smäller ju liiite högre
    Kan inte din man röja i adoptionsdjungeln - jag tycker du roddar så mkt redan.

  • Lapinette

    muggles - problemet med min man (och det enda jag tycker han har) är att inte pratar svenska. Det är onekligen enklare om jag ringer för det händer att man stöter på personer som inte kan eller vill prata engelska.

  • Lapinette

    muggles - komiskt, fick nästan samma svar från Piggelin (gällande m2). Visst vore det bäst med Kock & Vin men är det fullt så är det! Skulle dock vilja besöka deras bar för lite goda viner och tilltugg någon kväll.

  • Ore

    koko: På mypram finns det olika varianter, det är dyrare att köpa med handbroms. När jag tittade på en Mistral S i Gbg så frågade jag just om bromsen, och det verkar inte finnas fotbroms, utan en broms som sitter på sidan av handtaget var det som fanns... Men den extra handbromsen (som inte verkar finnas att köpa i Sverige, i alla fall nämns inget om det) kanske är den som sitter på handtaget. Eftersom jag inte lär undvika promenader i backe så vill jag nog gärna ha en handbroms som sitter på styret...

    Jag är litet sugen på en Britax Römer babyskydd, bara för att solskyddet var så bra. Ett tunt tyg som man fäster i handtaget Men det finns fler som har liknande system, men om vi ändå köper ett babyskydd så kan det ju vara värt att se till att det går att fästa på vagnen också...

    Surt att strykbrädan utgått...!

    Nu ska jag kolla skjutdörrarna du rekommenderade

  • muggles

    Lappis: tvärtemot oss då som funderat fram och tillbaka, räknat, funderat och räknat igen...

    Koko: aaah, garderobslösningar kommer jag också att komma in på så småningom - ska vi kanske starta en tråd (så slipper andra plågas här)?!

    Apropå skjutdörrar så tänker vi dela av rummet i nedervåningen med skjutdörrar (antingen kan man ha ett jättestort v-rum el ett mer normalt v-rum och ett sovrum enl planlösningen). Vi tänker oss två skjutdörrar så att öppningen blir större. Vill man öppna upp så kan det nästan kännas som ett stort v-rum iaf, om man just då inte behöver stänga om sig därinne. Husmäklaren trodde inte det skulle bli så väldigt mkt dyrare än att smälla upp en vanlig vägg med enkeldörr. Väljer man skjutdörrar ist f vanliga dörrar så får man ju ändå ganska mkt möblerbar yta. Jag är skitnöjd över den idén!

    I vårt sovrum kommer vi att ha en takhöjd på drygt 4m(!) och grannen har tydligen ställt två garderober på varandra (man får ha stege då ).

    AM (el andra kreativa människor): du får gärna ta dig en titt på övervåningen av huset och se om man kan göra om lite så man får mer förvaringsutrymme. Det finns en ganska liten klädkammare inplanerad och så ett (i mitt tycke onödigt) allrum. Jag funderade lite på om man kunde ta och lägga det minsta sovrummet lite annorlunda och öka upp klädkammaren i storlek. Säg till om du inte har kvar huslänken...

  • Lapinette

    muggles - var glada över att ni räknar och tänker efter och inte gör något snabbt, dyrt och fel.

  • muggles

    Lappis: när det gäller mat och dryck har vi nog ganska samma smak jag och Piggelin!

    Apropå vin så är det nu bara 7 mån tills jag får dricka igen! Jag har några ggr tagit en bottenskyla i ett vinglas till maten - det blir ung 3 klunkar men man får känna smaken och det räcker gott. Och på vår bröllopsdag festade jag till på en lättöl (absolut förbjudet enl BM) Min nuvarande BM kunde inte riktigt avhålla sig ifrån en alkoholföreläsning ändå och konsumtionsenkäten fick jag också fylla i. Denna gång kunde jag dock vara mer ärlig när jag fyllde i den (vi drack inte lika mkt nu som vi gjorde innan vi fick barn), förra ggn var jag tvungen att mörka lite för att inte verka som värsta alkoholisten. Det blir ju jättemkt om man fyller i veckokonsumtionen av: 3 glas på tis med en tjejkompis, en öl + halvflaska vin på fre, dito på lör.

  • muggles

    Lappis: tja min beslutsprocess är sådan: tänka efter före men sedan när jag har bestämt mig så är det (nästan) kört hehe. Maken har stört sig på detta några ggr för han tycker jag har för svårt att ändra mig när jag väl bestämt mig (fast jag har tydligen blivit bättre på det med åren enl honom). Och jag tycker att han är velig som bestämmer sig snabbt, sedan ändrar sig, och sedan ändrar sig tillbaka till det första valet. Suck.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor