• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • muggles

    Var tvungen att googla på Lambda - lite tråkig design va? Färger mm. Men det är ju inte det som är viktigt... Sedan tyckte jag att framhjulen såg lite små ut.

    Tinga: nä men det kändes så ego att bara tjata om lyxproblem som nytt hus mm när ni har det så tufft.
    Nästa steg i vårt husprojekt är att visa pappren som vi fick av mäklaren igår för min väninna som har köpt några hus i sitt liv. Hon har erbjudit sig att titta så att vi inte åker på några oväntade kostnader. Men vi frågade flera ggr om elinstallation, telefoninkoppling, byggel mm och allt ska ingå. Det enda som tillkommer är altanen, den får vi bygga själva (el anlita ngn). Vi kan säkert få den som tillval också iofs men den ingår inte i köpet. Däremot ingår grus och allt underarbete under altanen. Vi räknade på en kalkyl igår och det ska gå ihop sig.

  • _koko_

    Good morning!

    Vi valde bort fun just för att barnet hamnar så långt ner och att man inte kan vända styret. Men, mistral s är betydligt tyngre, det ska man veta. Lambda fanns nog inte när vi köpte.

    muggles - Tack för tipset att köra med sjal/sele isf syskonvagn (det var ju inget tips riktat till mig eg, men jag hade trots att flera nämnt det nyligen i tråden har jag inte tänkt på det som alternativ till syskonvagn).

    Jag är skitirriterad på vår bank. Vi har helt rörligt, vilket de inte vill att kunderna ska ha längre, så vår ränta är inte alls lika bra som 3-månaders...

    snaily - blä för uvi, hoppas det går över snabbt!

    Pratade med min mamma om allt som hänt de senaste två åren, och vi kom in på endo. Hon har ju aldrig fått någon diagnos, men hade antagligen endo hon med. De var gifta i 8 år innan jag kom (ett missfall året innan)... De började inte försöka direkt efter bröllopet men skyddade sig inte så mycket heller. Mellan mig och min lillebror är det ca 1 år och 8 månader, precis som det blir mellan conny och hans lillebror.
    Apropå infertilitet och ärftlighet kan det definitivt vara det om det beror på endo...

  • _koko_

    ore - Vi använde vår liggdel jättemycket, tog in den som säng till conny om vi skulle sova borta osv. Det fick mig att tänka på en till dålig grej med fun (då iaf), infästningen. Det var två långa medar på fun som man var tvungen att vika in under ligg/sittdelen om man ville ställa ner den på golvet.
    Även vi har en mclaren för kortturer, men tycker man har användning för en stor vagn så länge barnet sover på dagtid (om man inte får en iris förstås).

    Oj, nu måste jag sätta mobilen på laddning!

  • Telis

    AM, ni får ju iallafall bra motion genom att kånka såna där stora mattor upp och ner.

    Kängu, aaaaah vaddå Spirit?! Hur många jädrans modeller finns det egentligen?

    Snaily, hoppas att UVI:n går över snart!

  • Lapinette

    Snaily - ringde du i förmiddags och fick tid i eftermiddag?!!! Är det gyn du ska till eller någon annan läkare (har jag missat något ... kliar mig i huvudet med bakfoten ). Tänkte bara på hur lång tid det tar innan man får en gyntid här i Stockholm.

    Telis - vi har bokat restaurang, Magnus & Magnus (m2) och står i kö på Kock & Vin. Känner mig lugn och nöjd men det tog ungefär 2 timmar att leta fram en bra restaurang som var öppen och som man kunde boka på internet (loooove that function).

    Annars har jag inget nytt på barnfronten att förmedla mer än att jag skjuter på samtalet till Soc. Vill dra igång med adoptionen men orkar inte ta första kontakten ... än! Ska ha halvsemester denna vecka också.

  • Telis

    Lappis, vi var på det där första samtalet förra sommaren och det var inte så farligt. Men det är ju ingen brådska med det heller. Det som egentligen är viktigare än det första samtalet på Soc är att anmäla sig till den där föräldrautbildningen. Utan den gör inte Socialförvaltningen ett dugg och det kan ju ta ett tag innan det blir ett sånt tillfälle på engelska.

    Men ta du semester lite till, ett par veckor hit eller dit gör ju ingen skillnad!

  • Lapinette

    Telis - du är full av överraskningar! Jag ringde och bokade in ett möte med Soc förra året men avbokade då det blev så mycket med akup och andra möten den veckan. Vet att kurserna på engelska inte sker lika ofta som på svenska så jag måste få ändan ur.

  • _koko_

    (jag surfade från mobilen alltså)

    Nu har jag min bärbara, som också måste sättas på laddning snart.

    Sambon och conny är på väg ut på en långpromenad. Jag har visst överansträngt mig de senaste dagarna och kan knappt gå idag, jag som tyckte min foglossning hade lagt sig! Skitläskigt på nätterna när jag vänder på mig, måste komma ihåg att hålla ihop benen, annars känns det som att jag ska gå av i grenen, och det knakar som tusan...
    I stället för promenad blir det ikeasurfning för mig, måste kolla så alla skåp vi ska ha till tvättstugan finns i lager, sambon och en kompis ska dit efter lunch idag. Åh, det kommer bli så bra!!

    lappis - Tråkigt att så många restauranger har sommarstängt, men det verkar ju som att det löser sig bra nu ändå. Är SÅ avis på er som ska träffas i gbg i helgen, vill också!

    Håller även jag tummarna för att piff får sond nu och att det om ett tag kan ta bort pressen från både er och honom ang matningen. Kram igen!

    muggles - Det låter som att det är stor chans att det blir av med huset nu, vad roligt! Skönt att kunna luta sig mot någon på ens sida med lite erfarenhet, det är så lätt att förhasta sig och man kan inte tänka på allt i samband med ett husköp, det är så mycket!! Vi missade t ex att radonprotkollet mäklaren presenterade var alldeles för gammalt för att ha någon relevans (en radonmätning "gäller" bara i ca 5 år)...

  • _koko_

    VAFAN?!! Nu funkar inte ikeas hemsida?!!! Får upp deras egen "sidan kan inte hittas" nästan vad jag än klickar på...

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor