• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • sweetstreet

    Thesis tror jag måste vara ngåot medtyp en hyptes som man sedan besvarar i själva "uppsatsen"??
    Jag är itne ehlt hundra men tror att det är lite definitionen av just thesis som på svenska skulle kallas avhandling eller liknande? TROR jag...

  • sweetstreet

    Hm.
    märks det att jag jar noll jobbmotivation kanske??????

    Äsch!
    Borde ta tagi i jobbet nu!
    har nu chattrat här inne alldeles för länge.....

    Stor kram till er alla!!!!

  • Lapinette

    Kram tillbaka!!!

    Förresten Sweet, bloggen om adoption som jag läser så skrev hon om några bloggfavoriter som hon själv har och en av dem var din blogg.

  • Oupsie

    Ja jo, det har ni ju rätt i. Tänkte mest att det skulle vara relevant om man skulle adoptera från ett katolskt land. Trodde att buddhismen var vanligare i Sydkorea men nu när jag googlade så såg jag att 29,2 procent var kristna och bara 22,8 procent var buddhister. Fast protestantism var vanligare än katolicism. Vad oallmänbildad man är egentligen...

  • Lapinette

    Oupsie - man lär sig hela tiden något nytt. Jag har inte ens kollat vilken religion det är i Korea.

  • Ore
    sweetstreet skrev 2009-08-03 17:41:08 följande:
    Sedan rent allmänna råd inför vagnköp är att tänka på vad just NI skulle kunna tycka är bra.Vilket typ av liv lever ni? Hur bor ni? Stad, landet? hus, lägenhet? Trångbott eller stor plats? Skulle ni prioritera en liten smidig sak eller hellre ngt stabilt och robust? Åker ni mest bil och vill ha en vagn som smidigt kan fällas ihop och kastas i trunken eller åker ni mest kommunalt och vill ha en vagn som passar för det?Alla har vi ju olika faktorer som vi väger in och en vagn som är bra för en person kan vara sämre för en annan.Lycka till nu!
    Tack för input! Det är på allt det här som jag går litet bet...

    Just nu bor vi ju i lägenhet i ett samhälle som är väldigt litet, men det mesta är ju iaf asfalterat Men eftersom vi hoppas kunna flytta in i vårt hus till vintern, så är det nog det jag ska gå efter. Och där är det kanske 100 m väg med stenkrossväg upp till asfaltsvägen. Litet grusvägar kan det säkert bli på promenader, men inget måste... Och när jag själv kommer igång med tävlandet igen kan det ju bli litet terräng, men ändå inte hysteriskt mycket. När man går från bilen till själva tävlingsplatsen så är det oftast väg och/eller gräsunderlag, ibland även asfalt, att gå över för att ta sig dit. Åka bil är vi tvungna till, så att fälla ihop den smidigt är ett måste. Annars har vi inte så ont om plats. Kommunala färdmedel kan man nog räkna på ena handens fingrar, hur ofta jag åker sånt under året...

    Från koko har jag ju fått höra att just den jag kikat på (Teutonia Mistral S) funkar på grusvägar och om det är litet snömodd, även om den säkert inte slår vagnar med fyra fasta hjul där. Jag vill ju ha en separat ligginsats, och har inga problem att förvara den heller. Så de faktorer jag tvekar mest på just nu är väl storleken på vagnen, och exakt vilket märke jag ska ha... Men jag är ganska säker på att en Teutonia smäller högre på andrahandsmarknaden också, än vad en billigare vagn utan välkänt märke gör. Det borde man också kunna värdera in...

    Får försöka prata ihop mig med maken under kvällen, tror jag, och förklara hur läget verkar...
  • BrudSommar2006

    Ore, skaffa ingen vagn med fyra fasta hjul i alla fall, vad du än gör!!! Vi hade en till Iris i fyra månader och den var så jäkla tung att dra! När vi bytte till sittdelen, vilket vi var tvungna att göra tidigt eftersom Iris dels vägrade att ligga ner, dels blev för lång, hon har ju alltid varit stor, så blev den ännu tyngre så då fick vi byta. Vår Emmaljunga Cangaroo sittvagn älskar jag, fast nu har vi nästan slutat använda vagn till Iris

    Muggles, vi gör som ni och kör med ståbräda direkt!

    Läste nyligen i Helgas dagbok att de fått bekräftelse att deras andra adoption, alltså ett småsyskon till första barnet, nu är på gång så det ska bli spännande att följa, om en sex till åtta veckor var det visst dags för deras del.

  • Telis

    Ore, vad är det för skillnad på duo- och kombivagnar? Och vad är det för skillnad på Teutonia Mistral och Mistral S? Och vad är det för skillnad på Mistral S och Fun som AM har? Jag önskar att jag inte hade skrållat så mycket förr.

    Muggles, åh vad härligt med en barnfri vecka med sol och bad!

    Det är massor med restauranger som är stängda här i stan också märkte jag när jag skulle boka bord i förra veckan. Helt galet! (Även om jag förstås förstår att dom stackars restaurangjobbarna vill ha semester dom också.)

    Jösses, vad jag är blödig nu för tiden. Jag grät mig igenom hela Alex Schulmans sommarprogram, hela Malin Sävstams sommarprogram och igår kväll till en dokumentär på tv om världens trevligaste bögpar som så hemskt gärna ville ha barn men inte fick adoptera just pga att dom var homosexuella. Stackars människor alltså. Som kvinna har man ju iallafall lite alternativ om barnlängtan blir för svår.

    Oupsie, jag kan också titta på det om du vill, jag har ett par högskolepoäng i engelska.

  • Ore

    Telis: Duovagn är en sådan som man kan ta bort hela "sittdelen" och sätta på en "liggdel". Kombivagn är en sådan där man använder sittdelen som bas, men lägger i en lift för en nyföding (Mjuklift eller hårdlift). Men sittdelen är kvar hela tiden. I mitt tycke är det mycket som talar för duovagn. Liggdelen är större än en lift, vilket gör att man kan ha den längre om man vill. Ofta hamnar liften ganska långt ner i en kombivagn, en separat ligginsats hamnar högre.

    Mistral S har två svängbara hjul à la kundvagn. Mycket smidigt att svänga med Mistral har fyra fasta hjul, alla vagnar som har det är svårsvängda i och med att man måste få framhjulen att lätta från marken genom att trycka ner handtaget för att svänga med dem.... Den med fyra fasta hjul är nog enbart en kombivagn dessutom. Mistral S kan man ha antingen som kombivagn eller som duovagn. Fun är en annan variant av Teutonias vagnar. Finns fler ändå på www.teutonia.de

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor