• Telis

    Livets viktiga och oviktiga frågor

    Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

    Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

    Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

    Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

  • Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Oupsie
    Lapinette skrev 2009-08-03 17:46:27 följande:
    Sweet - det känns spännande och lite läskigt samtidigt. Det verkar vara så mycket som ska man ska behöva gå igenom, läkarintyg, intyg från präst, kurser, hembesök ... en helt ny värld!
    Intyg från en präst? Varför ska man ha det?
  • sweetstreet

    maken och jag sitter och gör en dagisbok nu som vi ska ge till lärarna när dagsi slutar slutet av augusti. Sedan sak de ju till ny grupp med nya lärare så detta blir liksom avskedsgåvan.

    Det var sååå roligt att sitta och se andra föräldrarnas foton på sina barn. Vi har bett om både nya och äldre foton när barnen började förra hsöten.
    Shit vad mycket som hänt och vad de förändrats under detta året!!!!!

    Och så såg jag de första bilderna igen på vår egen skrutta och då kndes det helt absurdt! VAR hon verkligen SÅDÄR liten?????? Bara för ett år sedan??????!!!!

  • sweetstreet

    oupise,
    jag tror att det kan bero på vilken land man vill adoptera från.
    BVissa länder är väldigt noga med juts det där om kyrkan.
    Du vet många länder är väldigt mycket mer religiösa än vad man är i Sverige...

    Jag vet även att man från vissa länder kräver att paret har varit gifta i ett visst antal år också innan man får ansöka om adoption.
    Kulturella skillnader....

  • Lapinette

    Oupsie - vet inte riktigt men det är en jädrans massa intyg som ska in och Korea kräver bl a prästintyg där det ska stå att man är medlem i svenska kyrkan (jösses maken är ju fransman och katolik ... hur blir det då?) och att man är bra människor.

  • sweetstreet

    Å vad jag vill ha semester....!!!

    Men vi ska nog till Puerto Rico ett par dagar i början av september iallafall! DET ser jag fram emot. Men vi måste boka biljetter nu.......
    Det är labor Day den veckan också så tyvärr lär nog biljettpriserna vara lite högre. men det blir den veckan ändå eftersom dagis är stängt då så det passar bra.

  • sweetstreet

    Lappis tror inte du behöver oroa dig över det där intyget.
    Men visst känns det kosntigt för en svensk eftersom man i Sverige är extremt oreligiösa jämfört med de flesta länder och kulturer.

  • Oupsie

    Vinkar tillbaka till Koko

    Snorkis
    Hoppas att du blir av med svampen snabbt. Men det är väl typiskt att det kommer under sommaren när det är lite varmt ute och man kanske badar. Jag var och kollade på handväska idag och kom att tänka på dig Vad tror du om Marco Polos skinnväskor? Jag hade en Marco Poloväska innan, men det gick sönder. Det är därför jag vill ha en ny svart väska. Men sen funderade jag på hur bra kvalitén är. Vet du något om det?

    Snaily
    Det är stor skillnad på att vara människoförälder och att vara hundförälder. Jag tror att du kommer att bli en jättebra förälder! Men jag kan ändå förstå att du blir arbetsskadad? När vi kollade efter valp blev jag nästan likadan. Började fundera på om jag hade höftledsfel och om mina egenskaper verkligen var värda att föra vidare. Hursomhelst kom jag på att jag var skottfast så någon god egenskap hade jag ju ändå Man får tänka så ibland Snaily, men bara om man innerst inne inser att det inte fungerar så för människor. Tur att man inte är hund

    Muggles
    Det låter mysigt med en sådan semester. Jag tror att du kommer att klara dig, även om det kommer att bli svårt

    Har inte så mycket att säga om vagnar? egentligen. En kompis till mig har en Teutonia av något slag med tre hjul och det främre går att låsa. Den är lätt att köra och väger inte så mycket. Enligt min kompis valde de den för att den skulle vara lätt att köra både i stan och på landet/grusvägar. Såg att min mans syster hade Babytravels syskonvagn och den såg väldigt smidig och liten ut i jämförelse med många andra syskonvagnar jag sett. Men jag vet inte så mycket om sånt som sagt.

    Muggles
    Det låter mysigt med en sådan semester. Jag tror att du kommer att klara dig, även om det kommer att bli svårt

    Hmm, thesis eller paper? Tack för er input. Det är en akademisk uppsats på 20 poäng (eller 30 HP heter det ju nu för tiden). Precis som Ore sa så känns essay mer som prosa, en essä. Men den betydelsen har essay kanske inte på engelska? Måste i alla fall ha en sammanfattning av uppsatsen på engelska och då började jag fundera på vad jag ska översätta just ordet ?uppsats? till. Någon som är bra på engelska som skulle vilja läsa igenom en sammanfattning på en sida?

  • sweetstreet

    Något som var supergulligt var igår när jag var ensam med Lillskruttan hemma och vår minsta katt låg och "sov" på soffan. Skruttan satt då i soffan och böjde sig fråmåt så att hennes panna gnuggades mot kattens panna. För att gosa. Sedan gjorde hon det flera gånger och katten började slicka henne lite för att visa att han ville gosa han med.
    Såååå himla sött!
    tyvärr hade jag itne kameran framme....

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor