• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Heloise

    nope livet som nygift kommer att sätta sig på midjan sanna mina ord haha


    dfk skrev 2009-07-31 22:02:34 följande:
    Heloise- det där lät inte dumt minsann.
  • passionsblomman

    Heloise, jag tänkte på dig nyss när vi satt och kikade på fredagsmysets familjefilm.
    Det var en saga kan man väl säga. Heter "Bläckhjärta" och handlar om en bokbindare och hans familj, där mostern är helt besatt av böcker och adrig åker hemifrån och dottern älskar böcker och vill bli författare.
    Main i berättelsen är att pappan är en sk "Trolltunga" dvs när han läser högt ur en bok, så förflyttas figurerna ut ur boken och in i verkligheten., vilket komplicerat livet för den här familjen högst påtagligt.

    Den var riktigt söt faktiskt och min son älskade den.


    Heloise skrev 2009-07-31 20:57:32 följande:
    Har precis ätit lite grillspett och druckit rödvin, nu har jag tagit ut äppelkakan ur ugnen( smakade lite gud vad god den var!)provade en ny variant i dag, Nils Emils snabba äppelkaka med nötter. Till det tror jag att det blir en kopp kaffe och en liten baileys.Ska kika på en film på canal+ och slappa.
  • Heloise

    Åh den skulle jag vilja se!

    Slänger in receptet på äppelkakan

    125gr smält smör
    1.5 dl vetemjöl
    1.5 dl socker
    1 ägg
    50gr hacakde nötter
    1 msk kanel
    2 msk socker
    2 äpplen
    Smält smör och rör i socker, vetemjöl samt ägget. Häll i smörad och bröad form( springform)
    Skala äpplena ochs kiva tunt, skaka runt dem i socker och kanel, lägg dem på smeten( tätt) och stö hackade nötter över.
    ca 25-30 min i 175 grader. Vi hade vaniljvisp till men det går nog bra med vaniljglass också.

    Tar bara max 5 min att göra, ergo äppelkaka på under en halvtimme

  • Cantaton

    Eftersom jag blev klar med mitt projekt igår var jag faktiskt ledig idag. Åkte till farmor och hämtade min ljudanläggning (som kördes till mamma eftersom hon åker med oss till konserterna i Dalarna imorrn). Var sedan hemma och bara läste, sov och läste lite mer. Åkte sedan iväg och drog igenom låtarna inför helgen. Missade precis ett tåg och kom därför hem alldeles för sent... Men nu ska jag sova och imorgon bitti får jag gå upp och packa iordning lakan, badkläder, kablage och annat. Försvinner alltså över helgen till förmån för konst- och hantverksdagar med musikinslag på en herrgård i Dalarna

  • Troll1

    Låter gottogott med paj! Är fortfarande på närmare 7 kg + efter bröllopet... De där rackarna trivs på min kropp har jag märkt.
    Det är livsfarligt att gifta sig, sanna mina ord!

  • Im yours

    Lördag, hela dan.

    Canta ton; Ha så skoj i Dalarna!!

    För mig blev det sommarpaj till frukost idag. Usch, börjar bli less på att låna dator av sonen. Måste ringa och höra hur det går m min egen kära lap på måndag. Ser ut att bli varmt idag, måhända kan det bli lite regn senare. Japp, storstora grå moln tornar upp sig.

    Nu ska jag sätta tänderna i veckans melodikryss. Började lösa det i höstas, o har gett mig fanken på att skicka in ända tills det blir vinst. Vissa skumma infall ska en redig tant ha

    Jag har en riktig gentleman, 87 år vid namn Gösta som granne. Idag skulle han köra ut sin gammla Saab från garaget, o varvade motorn ack så mycket. Det är lite av ett mysterium hur mycket det fordonet tål

    Kramelikram från Örebro City.

  • Soldemor

    I den riktigt södra delen av landet är det jättefint, sol och 20 grader och måttlig vind, precis enl beställning av dagens brudpar, som jag skall viga kl 15!

Svar på tråden Tantvarning 5