• viktualia

    trettonde gången vi gjort det

    Plötsligt var det dags för 13:e tråden - 13:e omgången med prat om stort och smått, om kärlek och sorg, om pirr i magen och stora beslut i livet!

    Välkomna kära trådpolare!!

  • Svar på tråden trettonde gången vi gjort det
  • mc2

    Aha!! Stort GRATTIS!
    Hoppas allt går bra och att du får må bra. :)

    Ja, öl...... det är ju ruggugt gott fast ärligt, tycker jag Carlsbergs "alkofria" öl är det öl som har godast ölsmak! Speciellt om det fått ligga en halvtimma i frysen innan servering. Vi drack varsin ikväll!

    Hobbyelektronikprojekt? Låter farligt. :D

  • MuffinsTönt

    Här har jag tillbringat dan i en varm restuarang med dålig fläkt... Mkt säger mig att det blir samma imorrn me...

    Jag vill bada, äta glass o slappa.

    Vickan
    Just det, du är ju gravid!! Hur känns det nu? Har du hunnit smälta alltihop? Hur går det för Telisvinken?

  • anne på grönkulla

    Allmän kaos-manager till tjänst var det! Jo, det är kul, absolut, vet inte vad jag skulle göra utan det. Och att jag jobbar med nåt jag är utbildad för är som sagt hägst teoretiskt, mest arbetsleder jag tror jag och hanterar kaos som sagt. Men kul och full fart är det!

    Öl har jag däremot aldrig lärt mig dricka... men bjöd ett gäng på libanesisk mat här hemma ikväll (inte hemlagad - takeaway) - nån drack öl men helst ska det ju vara libanesiskt vin!

  • mc2

    Någon som har kolla på hermetisk konservering av mat? Vill veta att det verklign fungerar innan man gör det. :)

    Snart sängen här. Familjen håller på att bli förkyld igen, ha en trevlig lördagskväll/natt!

  • viktualia

    jag mår attans illa så näpp, hittills är det inte mycket att hurra över. Testade nån veteöl från systemet igår och den var riktigt god för att vara alkofri.

    min favvoöl annars är nog nån från Slottskällan... eller Klosteröl från Gotland...

    makens hobbyelektrikerprojekt låter nog värre än vad det är.. ha ha ha.. han vet vad han gör även om han jobbar med saker som liknar dina.. dvs programvaruutveckling.

    Muffins - näee jag fattar inte mycket av detta.. ska dock göra ultraljud nästa vecka och då blir det väl mer konkret.

  • MuffinsTönt

    öL är inte heller min grej. Möjligtvis fruktöl men det är tveksamt.
    Btw- har ni läst om mordet på Therese? Jag gjorde på aftonbladet(vart annars ), FY FAN,säger jag bara!!! Jag tycker att hans flickvän blorde o straffas på nåt sätt!!!

  • mc2

    APG: Hm, jag räknade nog fel när jag skrev dagarna. :) Augusti 1974 var i alla fall en bra månad hur som. ;D
    Var det inte Einstein som sade att "Endast ett geni kan handskas med ett kaos"? ;) Libanesisk mat är god men jag har aldrig smakat ett libanesiskt vin. Kanske skulle testa det någon gång? Något att rekommendera?

    Muffin: Huga, det låter rätt jobbigt. Hoppas värmen ger sig snart så du kan jpbba skönare! Jag skyr värmen så gott det går, har aldrig varit min grej. Är mer "gå-i-snöstorm", och "ligga-i-snön-och-glo-på-norrsken"-kille.... Fast.. hur många norrsken ser man i Fjollträsk? Har inte sett ett enda sedan vi flyttade hit. Sörjer!!!

  • viktualia

    mc2 - libanesiskt vin - finns både vidriga och helt ok varianter. En snabb koll på systemet och tyvärr minns jag inte vilken som är vilken... själv brukar jag följa Allt om Mats vinrekommendationer - totaltestning sker i något av höstnumren!

    Muffins - jag önskar mest att alla inblandade i den där mordhistorien får stöttning så att de kan leva sina liv vidare... de är ju så otroligt unga... men nej, jag läser inte sådana artiklar i kvällspressen... känns FÖR snaskigt för min smak även om det bygger på "en sann historia".


    mc2 skrev 2009-08-08 22:06:02 följande:
    Någon som har kolla på hermetisk konservering av mat? Vill veta att det verklign fungerar innan man gör det.
    jag har gjort det med inkokta päron. Funkar strålande. Vad vill du veta?
  • viktualia

    Julpäron www2.arla.se/Default____17653.aspx
    = vansinnigt goda!

    Nästa steg:

    Ta en gammaldags konservburk. Sterilisera i ugn 100 grader ca 15 min. Rengör gummipackningen.

    Häll i päron/maten/vaddunuvill i burken. Sätt på gummipackningen lätt fuktad och stäng locket.

    Lägg en disktrasa i botten av en vid stor kastrull. Ställ glasburken i kastrullen och fyll upp med så mycket vatten så att det står i jämnhöjd med innehållet i burken.

    Koka på halvsvag värme i ca 30 min. (disktrasan ska vara med för att skona kastrullens botten och minska trista ljud).

    Ta upp burken och lossa sprintern. Sitter locket kvar i gummipackningen = färdigt. Annars: Koka en stund till!

Svar på tråden trettonde gången vi gjort det