• passionsblomman

    I vått och torrt och stiltje och orkan

    Här fortsätter vi längta,vänta,räkna och fundera över allt som hör bebisvärlden till och under tiden tar vi hand om varandra i skratt och gråt.

    Du som också vill ha barn-välkommen att hänga i det här helgalna men varmhjärtade gänget!

    Du som är känslig för att läsa om kroppsvätskor, sex och sjukhus, är också välkommen, men härmed varnad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-16 09:29
    Denna tråd utgör del 6 i vår följetong.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 09:28
    Länk till den förra tråden ifall nån vill ha...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3286162.html

  • Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan
  • passionsblomman

    Jag tror jag ska sluta svara på vad kostar buketter fårgor. För det är helt JÄVLA omöjligt att svara på och hälften av alla verkar vilja att man ska säga "det kostar inget, du får dem gratis av mig för det är en sådan ära för mig att få ge dig dem till din dag"

    Att blommor är svindyra som material även för floristen det fattar ingen OCH man tycker att bara för att de kommer att dö så borde de inte vara så dyra. *trött*


    Hvidbrud skrev 2009-06-09 21:53:19 följande:
    Såg tråden när det bara var få inlägg och kunde lukta trubbel... Men heja dig! Skulle inte överraska mig om den prisuppgift hon fått var på en handpenning... Låter ju betydligt troligare ialla fall.
  • Hvidbrud

    Ja, det verkar ju så. Blommor är svindyrt! Men tänk på vilken historia EN blomma har. Klart att den kostar! Den vackra blomman. Vill man inte betala för vad man får¨så kan man ju välja syntetblommor. Helt ärligt!
    Blev överraskad över priset för våra blommor, de var inte billiga, men inte så dyra som jag hade trott, med det arbete hon lagt ner och så söt rar ochh gullig hon var när jag kom inrusande med hysteriska ögon dagen innan bröllopet. Nä, det är guld värt! (och när jag ringde hysteriskt och sa hjääälp-vi KAN ju inte göra snygga bordsdekorationer med några rosor och oasis... Hon gjrde de vackraste dekorationer extra tidigt lördagmorgon)
    Åh, jag blir helt rörd när jag tänker på vilken klippa hon var! (Tack Mia på Buketten i Linköping!)

  • lanovia 08

    Läste bara lite snabbt i tråden. Jag har inte kolla på precis allt hon räknade upp, men det är ändå som hon skriver priserna är olika på olika ställen. Du skrev något i stil med att en brudbukett knappt går att få för under 1000 kr. Jag fick min brukbukett, tärnbuketten och brudnäbbuketten för sisådär 600-700kr om inte jag missminner mig helt o hålet.
    Tänker inte argumentera med dig om blompriser för dem har du helt klart bättre koll på än jag. Men visst går det att komma undan relativt billigt på vissa ställen.

  • passionsblomman

    Ja det är ju galet billigt och jag fattar då inte hur ma räknar arbetskostnad. MINST ett par timmar tar det att göra brudbukett och så två buketer till. Timpenning bör ligga på 325-400 kr/timme och hur fasen får man då till det?

    Men, jag vet att det finns massor av florister som faktiskt inte lär t sig räkna sitt jobb.

    pPå min utbildning lärde vi oss att grundpriset för att ta på sig ett brudbukettsjobb ligger runt 500 kr och då ska det täcka handtaget, band och arbete för en normalkrånglig bukett.
    Sedan tillkommer blommorna.

    Hur de som tar några hundralappar får ihop det begriper jag inte och inte hur de redovisar hos revisorn heller.

    Jag tror jag ska göra en undersökning över landet bland mina kollegor.

    lanovia 08 skrev 2009-06-09 22:15:27 följande:


    Läste bara lite snabbt i tråden. Jag har inte kolla på precis allt hon räknade upp, men det är ändå som hon skriver priserna är olika på olika ställen. Du skrev något i stil med att en brudbukett knappt går att få för under 1000 kr. Jag fick min brukbukett, tärnbuketten och brudnäbbuketten för sisådär 600-700kr om inte jag missminner mig helt o hålet.Tänker inte argumentera med dig om blompriser för dem har du helt klart bättre koll på än jag. Men visst går det att komma undan relativt billigt på vissa ställen.
  • Nalle Puh 40

    Snart åker vi på smekmånad, härligt...

    Syns när jag kommer tillbaka om en vecka, brun och full av ny energi...

    KRAAAAAAM till er alla...

  • lanovia 08

    Jag vet iof att jag höll nere priset genom att inte ha ngt handtag på min bukett utan höll direkt i stjälken med snöre virat runt. Sedan var jag i en stor affär snarare handelsträdgård de kanske har ett annan möjlighet att hålla nere priserna jämfört med en lite butik.

    Idag mår jag inget vidare. Bara för att jag var så nöjd igår...
    Vaknade i natt och mådde riktigt illa. Värsta illamåendet har släppt men är skakig igen. Är säkert bara för jag har tänkt att gå o träna kl 11. Är kanske jag som spänner mig för jag är nervös inför tanken att träna och sedan orka jobba efter det. Blir det inte bättre får jag la hoppa passet nu och gå till gymmet sedan.

    Nalle ha det så bra på resan! Och glöm inte unna dig några glas vin.

  • Hvidbrud

    Godmorgon!
    Happy honeymoon Nallis!! Så härligt!

    Kan föreställa mig blommis vispandes maräng ute i köket! Lycka till- denna gången sitter den!

    Lanovia: Känner igen det där. Jag som var en så duktig yoga utövare (jag var iallafall beslutsam över att gå till yoga en ggn i vekcan kl 7.30) det fick jag lägga ner... Bebisen tog all min energi i början och det kändes bäst att låta henne göra det. Är inte så smidig och kondisen är i botten just nu, men det sk jag bygga upp igen! Gör det som käns bäst, det är bara du som vet vad som är bäst för er två.

    HAr drömt konstiga undervattensdrömmar om min första kärlek inatt... Hmmm...

  • ingenjörsbruden

    Gyyyyyyd myyyyyrning!


    Förstår att Fru L menade väl när hon skrev sitt inlägg...vet ju att tösabiden är go...har ju tom träffat henne!
    Precis som du skrev Lanovia.....exakt vad som framkallar ett MF eller MA....det vet man inte....o även om man sköter sin kropp o intag exemplariskt så kan det bli MF/MA.....
    Men man ska vara lyhörd för kroppens signaler o inte bara pusha på som vanligt....

    Lanovia: Oftast blir man väl pigg efter att ha tränat...eller? Mer blod som pumpar i kroppen....
    Försöka att inte ta ut dig fullständigt...typ 75 procent av vad du brukar orka....så är det nog inga problem att orka i eftermiddag......men annars låter det sunt att ta träningen efter jobbet....

    Åhhh seg maräng.....Blommis...vill du inte ta med den till tårtkalaset....så skicka den till mig!!! *slurp*
    Auja...hon får faktiskt inte bli sur på vår goa Blomma..... Men det var ett himla bra pris hon fick....måste vara handpenning.
    Inget roligt att komma med goda råd o hjälp när folk är så otacksamma....

    Nallis: Ha en underbar resa...o var rädda om varandra o bränn er inte!

    Ankis: Hmmm...det där med ÄL-stickor verkar ju hur svårt som helst.....men jag tror jag fattade hur du menade....bara att göka tusan!

    Hvidis: Låter ljuvligt att inte ha tv, skulle vara skönt att prova på ngn gång....
    Vad har ni kvar att fixa i lillmuffis-rum? Har ni kikat på barnvagn ännu?

    *vinkar till Daa o Znose*

    *tänker på Ninnis som har hotelldate med maken *

    Ikväll ska jag åka o hjälpa min kusin att pynta o fixa huset inför hennes sons student i morgon (hon fick barn tidigt). Hennes sambo har precis påbörjat en ny kemoterapi-kur så jag ska nog försöka hålla han i örat hela kvällen så han inte försöker hjälpa till....det är hemskt synd om dom.....min kusin har cellförändringar i underlivet som opereras bort...senast i höstas...hennes sambo har testikelcancer som har spridit sig.....han är dessutom jämngammal med maken.....o har inga egna barn...min kusin har två barn på 15 o 18 år.....Man vill verkligen göra ALLT för dem....fasen att man inte har samma ork som innan man blev gravid....

Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan