• passionsblomman

    I vått och torrt och stiltje och orkan

    Här fortsätter vi längta,vänta,räkna och fundera över allt som hör bebisvärlden till och under tiden tar vi hand om varandra i skratt och gråt.

    Du som också vill ha barn-välkommen att hänga i det här helgalna men varmhjärtade gänget!

    Du som är känslig för att läsa om kroppsvätskor, sex och sjukhus, är också välkommen, men härmed varnad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-16 09:29
    Denna tråd utgör del 6 i vår följetong.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 09:28
    Länk till den förra tråden ifall nån vill ha...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3286162.html

  • Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan
  • Blivande fru L

    Nej hörni tjejer, det där med alkohol under graviditeten är knepigt.

    Det man vet idag är att fostret är väldigt känsligt för alkohol under hela graviditeten. Att det inte tar näring från mamman förrän i vecka 12 är dessvärre en myt, mammans blod och fostervattnet som barnet är omgivet av blir alkoholhaltigt när som helst under graviditeten om mamman dricker.

    I vecka 5 av graviditeten sluts neuralröret och ryggmärgskanalen bildas. Det är en väldigt känslig fas i fosterutvecklingen. Om man dricker stora mängder alkolhol då kan celldelningen gå galet och barnet blir skadat.

    Det här är absolut inte menat som skrämselpopaganda, jag vill bara försöka knäcka myten om att alkohol inte är skadligt förrän efter vecka 12! Dessutom är det helt omöjligt att säga var den säkra gränsen för alkohol under graviditeten går och hur känsligt det enskilda fostret är. Jag tror också att en normalt funtad person inte dricker alkohol när hon plussat.

    Vi har själva försökt att bli gravida i ett och ett halvt år nu, och jag kan säga att jag var betydligt mycket mera försiktig med alkohol mellan ÄL och BIM de första månaderna... Jag ser fortfarande till att undvika rejält festande under den perioden och dricker max ett par glas vin per gång för säkerhets skull.

    Nalle - Du kan lugnt ta ett glas vin men jag tycker att du ska undvika att göra sådant som du kommer att ångra eller oroa dig för om/när du plussar. Lycka till!

  • passionsblomman

    Ja, det har du säkert rätt ifru L-vart har du hållit hus förresten???
    Men just den där hemska ngesten över vinet på middagen som man tog innan man visste, där tror jag allt att Svenska kvinnor borde kunna släppa sin ångest och låta bli att ha dåligt samvete. HUR många andra länder är så minitsuösa när det gäller både alkhol och mat som vi är här?

    Ibland undrar jag vem det är som tjänar stålarna på vårt hysteriskat dåliga samvete.

  • ingenjörsbruden

    Blivande fru L skrev 2009-06-09 17:18:59 följande:


    Nej hörni tjejer, det där med alkohol under graviditeten är knepigt. Det man vet idag är att fostret är väldigt känsligt för alkohol under hela graviditeten. Att det inte tar näring från mamman förrän i vecka 12 är dessvärre en myt, mammans blod och fostervattnet som barnet är omgivet av blir alkoholhaltigt när som helst under graviditeten om mamman dricker. I vecka 5 av graviditeten sluts neuralröret och ryggmärgskanalen bildas. Det är en väldigt känslig fas i fosterutvecklingen. Om man dricker stora mängder alkolhol då kan celldelningen gå galet och barnet blir skadat. Det här är absolut inte menat som skrämselpopaganda, jag vill bara försöka knäcka myten om att alkohol inte är skadligt förrän efter vecka 12! Dessutom är det helt omöjligt att säga var den säkra gränsen för alkohol under graviditeten går och hur känsligt det enskilda fostret är. Jag tror också att en normalt funtad person inte dricker alkohol när hon plussat. Vi har själva försökt att bli gravida i ett och ett halvt år nu, och jag kan säga att jag var betydligt mycket mera försiktig med alkohol mellan ÄL och BIM de första månaderna... Jag ser fortfarande till att undvika rejält festande under den perioden och dricker max ett par glas vin per gång för säkerhets skull.Nalle - Du kan lugnt ta ett glas vin men jag tycker att du ska undvika att göra sådant som du kommer att ångra eller oroa dig för om/när du plussar. Lycka till!
    Tror att det var dylik information som startade en abortionsvåg i norge för ett tag sen....

    O hur menar du att hon ska undvika att göra saker som hon får ångra när du först skriver en himla massa negativa grejor o sen att hon kan lugnt ta ett glas vin???? Hur fick du ihopa detta??? Nja....nu blev jag irriterad.......

    Har träffat flera barn vars mammor festade väldigt hårt innan de fick reda på att de var gravida.....o inte har det varit något fel på dessa barnen. Mammorna slutade så klart att dricka så fort de fick veta att de var gravida.

    Senast i förra veckan så pratade min barnmorska om detta med alkohol.....o informationen från dem kan ju inte vara helt fel.

    Att det kommer forskning hela tiden ......det är en sak....har lärt mig att inte bli uppskrämd av alla nya "hittepå" som forskarna kommer med.....för som med akrylamiden (cancer pga chipskonsumtion)....man skulle äta 70 kg chips om dagen......relevant? Kanske för någon...högst osannolikt dock....
  • ingenjörsbruden

    O jag frågade uttryckligen om det fanns någon fara för fostret om man hade druckit alkohol innan man plussade......
    O nä det var det ingen fara med enligt min barnmorska.....

  • Nalle Puh 40
    ingenjörsbruden skrev 2009-06-09 17:37:17 följande:
    O jag frågade uttryckligen om det fanns någon fara för fostret om man hade druckit alkohol innan man plussade......O nä det var det ingen fara med enligt min barnmorska.....
  • lanovia 08

    En annan sida på myntet är att jag vet en som var gravid och festade (tror detta var innan hon visste om det) och sedan fick MF. Det är på intet vis bevisat att detta MF och alkohol hörde ihop. Likaså kommer ett på ngt sätt skadat barn kanske aldrig kunna bevisas bero på alkohol. Jag tror det är det Blivande fru L menar att det är ingen fara att ta ngt glas vin, men kanske är dumt att dricka massa vin (vilket Nalle nu ändå inte verkar vara intresserad av), skulle ngt sedan hända med fostret/bebisen har man ju dåligt samvete även om det inte var pga alkoholen.
    Det är helt klart förvirrande allt detta och även barnmorskorna säger olika.

    Jag frågade igår min Bm om det var ok att jag joggade, då jag inte är någon som superjobbare tyckte hon jag skulle låta bli. Som hon sa det är nästan omöljigt att framkalla ett MF, men OM ngt skulle hända så kommer du alltid skylla det på joggning och aldrig kunna förlåta dig själv.

  • lanovia 08

    Belastningprov låter inte ett dugg trevligt. Hoppas jag slipper.

    Hvidis skulle ju vara perfekt om det är en fertilitetsdans du dansar, då kanske blommis, Ninnis, Ankan o Nalle (glömmer jag någon??) Cyklar i mål denna månad.

Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan