• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • MSW

    BF-lista
    Koko 29/8 2009
    Frejis 13/10 2009
    Ore 15/11 2009
    BS 16/1 2010
    Telis 23/1 2010
    Vickan 22/2 2010
    Liten
    Mugglan

  • fru AM

    Angående namnet Tabita så såg jag att den ena av Sarah Jessica Parkers nyfödda tvillingdöttrar (surrogatmamma) ska heta just det. Så i USA är det tydligen ett ok namn ... De kan inte ha sett "Mia & Klara" på TV

    Angående lunchen: jag missar att träffa er idag tyvärr - det blir familjedag, vi har bara inte enats om vad vi ska göra!

  • nennesjuttioåtta

    AM
    just det, det såg jag ju på någon löpsedel! Herregud, hur kan de ha missat Mia&Klara?!?!

  • Lapinette

    Tabitha är för mig en av koreograferna i So you think you can dance. Så namnet känns inte främmande för mig. Men så är det ju med alla namn, man relaterar till någon man känner/känner till.

  • Oupsie

    God morgon tjejer. Eller god förmiddag kanske?

    Hehe, den där tråden med namn har jag också kikat på. Måste säga att jag håller med de andra, Livia är väl ett av namnen som inte riktigt passar in på den listan tycker jag.

    Tabita, jag tänker också bara på Mia och Klara. Jag tror inte att Tabita kommer att vara så poppis i Sverige på ett bra tag faktiskt...

    Page... Tönt... Lycka till med hundvalpen!

    Oh, grattis Muggles! Vad roligt

  • _koko_

    Hej i tråden!

    AM - Ja, en av våra grannar satter rejäla käppar i hjulet för oss när de valde vårt favvonamn till deras son som föddes för ett par veckor sedan (namnet är inget topp 10, så vi är minst sagt förvånade). De har nämligen redan en conny också... Så nu är vi allmänt förvirrade och vet inte alls hur vi ska göra. Tror dock inte heller att vi skulle ångra oss om vi valde storsonens namn.

    fruLlan - En sak har jag helt klart lärt mig av din och ciccis senaste förlossningsberättelser: Jag kommer INTE att vänta hemma!!! Fast bara för det får jag väl en monsterförlossning på 30 timmar. Skickar ännu fler kramar och instämmer i att det är skönt att din underbare make tar hand om er och talar om att du är en underbar mamma trots att du har det jobbigt. Det borde ju vara självklart, men är nog tyvärr inte det för alla.

    AM - Synd att vi missar dig idag, men har man semester så har man, vi får nog fler chanser.

  • _koko_

    Håller med lappis, vad man tycker om ett namn beror ju oftast på vad man har för relation till det. En jättetrevlig tjej i min mammagrupp hette Tabita, så jag tycker det är ett helt ok namn, trots Mia & Klara.

    Cevin däremot... Det namnet FINNS ju inte ens. Egentligen.

  • Mrs  B

    Hej hopp galopp!!!!!!!

    Frullan
    Skönt att höra av från dig igen och att förlossningen gott bra!
    Bra att du fått hjälp med dina tankar och att du själv känner att det fungerar.
    Själv hade jag min största besvikelse på UL när det upptäcktes att vi väntade vår tredje pojke. Ville så gärna ha en flicka i magen. Får se om det blir en fjärde gång här........

    Page/Tönt
    Kommer att sakna dig.......
    Återkommer kanske med ett mail om jag behöver hjälp med svenskan eller ansökningar.

  • Tinga

    FruLlan - välkommen tillbaka till tråden! Vad kul att du vågade dig in här igen. Skönt att du nu får träffa en psykolog, som kan hjälpa dig att nysta upp alla knutar du har inom dig. Det är ju jätteviktigt att man känner förtroende för sin psykolog, men det verkar du ju verkligen göra.

    Stort grattis till Roffe med! Ni kommer säkert att få en härlig tillvaro tillsammans; om inte nu meddetsamma så så småningom. Jag kan ibland känna att jag hamnar i ett läge som kanske lite liknar ditt; när jag är helt utmattad efter alla matningsövningar är det inte lätt att vara en superengagerad mamma, som känner en översvallande kärlek hela tiden, men så länge man tar väl hand om sina barn och sköter om dem med varsamhet tycker jag att man gör ett bra jobb. Sen kan man ju för egen del önska att man i vissa lägen kände på ett annat sätt, men det är som det är ibland.

    Jag har ju också två pojkar, och redan innan de ens fanns i magen var min känsla att jag hellre ville ha flickor än pojkar, och jag kände också ett styng av besvikelse när det visade sig vara två killar i min mage. Jag sade ingenting på förlossningen, men känslan fanns inom mig. Jag är ju också inställd på att vi ska försöka få ett tredje barn; främst för att få ett barn till naturligtvis, men även för att få gå igenom en normal graviditet, få en vaginal förlossning, få ta hem sitt barn direkt utan att vara på sjukhus i evigheter, få vara med om en normal utveckling på matfronten, få ha ett barn som ammar, och även för att få en flicka. Allting är ju naturligtvis önskningar, för att det inte finns några garantier i den här världen är jag väl medveten om. Vi (åtminstone jag) kommer definitivt att ta reda på barnets kön i förväg, för att jag isåfall ska hinna bearbeta en eventuell besvikelse innan barnet föds (vilket jag hade bestämt redan innan dina problem ko i dagen). Jag kan inte påstå att jag känner att jag har några särskilda problem knutet till det här med könet, utan det är mer en allmän känsla att jag hemskt gärna skulle vilja ha en flicka. Flickor får ju gärna ägna sig åt pojkaktiviteter, men pojkar får ju absolut inte ägna sig åt flickgrejer, så därför känns det inte ens som att man kan få en "surrogatflicka", som man kanske kan få en "surrogatpojke". (Notera ""; jag menar inte att man skulle låtsas att barnet har ett annat kön än det har, men jag hoppas att ni förstår vart jag syftar.)

    Jag vill inte på något sätt säga att jag förstår vad du känner och går igenom, men kanske att du kan känna lite tröst i att veta att du inte är helt ensam om att känna besvikelse över könet. Skickar massor med kramar!

    För övrigt vill jag också tillägga, om nu någon tvivlat på det, att jag självklart är jätteglad för mina pojkar och absolut inte skulle vilja byta bort dem.

Svar på tråden Livets stora och små frågor