• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • fru AM

    Muggles: jag brukar säga att jag ska på NÄTDEJT när jag ska träffa trådkompisar eller bloggkompisar. Då blir alltif folk helt förvirrade och generade och sneglar på min man och undrar om han hörde vad jag sa ... Det vore jättekul att ses!

    Angående Livias jubelskri när hon kom hem från dagis och fick träffa lillebror första gången ("Min! Han har kommit!"). Hon har snott repliken från en Madickenfilm insåg jag nyss. De ska få ett syskon och är säkra på att det ska bli en bror och så vaknar de till barnskrik en morgon och ropar till varandra just "Han har kommit!"

    Veckorna innan lillebror föddes såg Livia den här filmen kanske fem gånger ...

  • snaily

    Hej! HINNER inte läsa allt eller kommentera, ni får inte skriva så mycket när jag är på resande fot!

    Jo, om björnen/älgen: op.se/harjedalen/1.1020778
    Älgen såg inte ut att må så bra men blev skjuten ganska snart.
    Det är väl inte riktigt vildaste Canada, men ett av landets björntätaste områden. Jag brukar också vissla eller sjunga i skogen. Risken för att det ska hända en något när man bara är ute och promenerar är ändå väldigt liten, men björnskräcken verkar sitta i generna på de flesta av oss.

    Frullan - jo min gamla goldentik blev dålig i mars och jag fick avliva henne på köksgolvet en morgon Hon har väntat i frysen på jobbet ända tills idag, då det blev begravning på makens familjs landställe. Jättefint blev det, strålande sol och svettigt att gräva djup grav! Plockade en fin liten blombukett och lade på graven efteråt och maken snickrade ett kors.

    Nu är jag hos systern och ska skynda laga mat och äta födelsedagstårta och hinna med kvällsbåten till Ön

    Ska läsa ikapp en annan dag, på er alla!

  • tågjäntan

    Fru AM (angående snitt)
    Jag bad om att få mer smärtlindring i EDA:n (ryggbedövningen) första natten men då skulle jag behöva vara övervakad så det blev inte så. Jag är 37, så jag fick oxå fragmin. Men jag var där i en vecka, dels pga smärtan och för att hon inte ville amma, så jag slapp göra det själv hemma.
    Nu det senaste har jag tänkt att OM jag blir gravid igen (man ska som sagt aldrig säga aldrig och jag har en kompis som blev gravid två ggr trots att hon åt p-piller) så vill jag fråga redan under graviditeten om man kan be om fortsattt bedövning i EDA:n ett par dar efter snittet, om det skulle bli snitt. Fast jag öppnades ganska fort för att vara förstföderska så risken kan finnas att det är försent att få EDA. Men i så fall får man hoppas att allt går som det ska ändå.
    Nu ska jag försöka njuta så mycket jag kan av vår dotter, speciellt som jag tror att det nog inte blir någon till.

  • tågjäntan

    Finns det inget annat sätt att komma till sista sidan än att skriva ett inlägg? För att komma till första sidan finns en "pil" man kan trycka på.

  • tågjäntan

    Fru AM
    Nu är den värsta svullnaden över på magen, men jag kommer se ut som jag är i femte månaden länge. Jag gick upp 35kg under graviditeten och har hittillss (tjejen är 6v + 3d) gått ner ca 12kg. Så jag har börjat med vv och points igen. Fram till ca en månad innan jag blev gravid hade jag gått ner ca 15 kg på 1,5 år, (1,5 kg kvar till målvikt...) så det känns lite surt att börja om från början. Men det är vår stora gåva värd.
    Annars tycker jag ett stort problem är kläder - jag fick låna en del till graviditeten som jag inte kunde ha för magen var för stor, men som passar nu. Men man har itne samma utbud som vanligt - lyxproblem iofs - men ändå. Och det är ingen ide att köpa eftersom man kommer gå ner både resten av svullnaden och resterande övervikt det närmaste året eller nåt.

  • tågjäntan

    Ni andra får gärna oxå läsa och kommentera om ni vill förstårs.

  • fru AM

    Tågjäntan: du gjorde inte planerat snitt, eller hur? Hur länge hade du kvar epidural"slangen"?

    Vad jag förstod så sätter de vanlig ryggbedövning på planerade snitt. EDA:n - epidural, som går att fylla på - används under normal, vaginal förlossning. Allt enligt narkosläkaren jag pratade med inför snittet förra veckan. Frågan är väl hur länge man kan låta epiduralslangen sitta kvar? Men du kan säkert få påfyllnad av morfin efter ett ev nytt snitt. Om det nu blir snitt då. En kompis till mig förlöstes med akut snitt förra gången men födde nu senast vaginalt.

    Det värsta med hela kejsarsnittet var nog ryggbedövningen tycker jag. Själva sticket (som de fick göra om eftersom jag har trångt mellan kotorna). Usch. Här blir det inte fler barn - men det beror inte på förlossningssätt utan på ålder och att tre barn känns lagom för oss.

    Undrar varför magen är så svullen eg. efter snitt? Det måste jag googla lite på ...

  • tågjäntan

    Men är inte magen svullen även efter vanliga förlossningar oxå? Det tror jag. Min bm sa att en del har tur och blir som innan ganska snabbt. För andra ser det länge ut som om man är i femte månaden innan man går ner. SEdan vet jag inte om det ör värre om man blivit snittad.

  • tågjäntan

    Mitt snitt var eg "halvakut", fast de har inget ord för det. Det kallas ändå akut. Men det innebär att barnet och mamman inte mår akut dåligt, att det är fara för någons liv, men de kommer fram till att barnet inte kan komma ut den vanliga vägen med sugklocka, att man klipps eller liknande. Då bedövas man så att man är vaken under snittet och inte sövs.
    Jag hörde om någon där bebise började må dåligt, jag tror det var hjärtljuden som blev sämre eller hur det var, då blev det typ tyst men gick väldigt fort. Mamman blev knappt informerad, men snabbt sövd. SEdan så blir det inte bikinisnittet om det är riktigt akut. Det tar tydligen något längre tid att få upp barnet med det sk bikinisnittet. Fast å andra sidan så syr de i flera lager så det är nästan ingen risk för bristningar i musklerna om man skulle bära för tungt, förklarade läkaren (på mvc) för mig efteråt.

  • Piggelin1

    AM - den scenen i Madicken känner jag igen!! Behöver jag nämna att jag ÄLSKADE Madicken som liten?!
    Grattis till Hektors tillväxt också!

    Lappis - precis så som maken din & du gör ofta, det var ju precis så vi gjorde innan med, innan Amanda kom. Slinka iväg en vardagskväll spontant... Just därför kändes det sååå himla mysigt igår, en alldeles vanlig onsdagkväll (men ändå inte), det är ju sånt som vi verkligen uppskattar. Svärmor sa just att hon jättegärna sitter barnvakt fler ggr, så detta får vi definitivt utnyttja fler ggr

    Ore - grattis till finfina kub-siffror!!

    Hmm, var det ngt mer... får återkomma i så fall!

Svar på tråden Livets stora och små frågor