• Telis

    Livets stora och små frågor

    En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

    Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

    Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

    Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

    Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

  • Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • sweetstreet

    nae eller hur??
    man maste ju fa jobba me ngt dar man kan lara sig nytt ocksa!

    Ore forresten minns du fragade om mammaledighet i SUa.
    Well, den enda lagstadgade mammaledighet som finns har ar 6 veckor. 8 om man gjort snitt.
    men det finns manga som inte tar ut denna ledighet i praktiken for att det inte fungerar med jobbet!

    Sjalv fick jag "lyxvarianten" vilket ha var 3 manader.

    Det ar alltsa upp till arbetsgivaren om man villl ge mer an de 6 veckorna. Sa vissa kan fa 3-4 manader . Vissa tar sedan aksne en till extra manad eller tva men utan betalning.

    Sa det ar vaaaldigt annrolunda mot Sverige....

    Svenskar ska vara tacksamma over det oerhort generosa systememt i Sverige!
    men tyvarr hor jag ofta mer klagomal pa an det ena an det andra... Vilket en anna tycker ar otroligt otacksamt och bortskamt...

    Fast jag kan anda tycka att svenska systememt kanske ar lite val generost?? Det skapar ju faktiskt en hel del problem ocksa med ett sadant generost system. Sarksilt pa arbetsmarknanden och kasnke framst for kvinnor som ju anda ibland "valjs bort" pga att arbetsgivren hellre har en man som statisktiskt ar hemma kortare tid med barnen an en kvinna.

    OCH sa tycker jag rent personligen att om jag ser till de barn har som ar pa dagis fran tidigare alder an svenska barn sa far de ne otroligt stimulans!
    Helt arligt sa marker jag att var lilla tjej kan bli uttrakad nar hon ar med bara mig och maken en helg....
    men visst, sadant ar ju indiviuellt ocksa. Vissa barn ar dagisbarn andra inte.

  • BrudSommar2006

    Cicci, hej! Jag undrade just var du var men då är du inte på BB i alla fall, vilken tur!

    I övrigt undrar jag hur det kommer sig att Iris alltid hostar så att hon kräks ner hela sängen de gånger maken är borta på kvällen. Nåja, nu är han hemma och har burit tillbaka henne till nybäddad säng så krisen är förhoppningsvis avvärjd för den här gången.

  • BrudSommar2006

    Sweet, vilken tråkig början, hoppas att det blir bättre efter mötet.

    Koko, så du fick något för besväret att klaga i alla fall!

    Izzie, vilken mardröm med bilen!

  • BrudSommar2006

    Sweet, jag tyckte att Iris var alldeles för liten när hon började på dagis drygt ett år gammal, hon orkade inte och vi fick ingen kvalitetstid med henne alls, hon bara skrek och grät från det att vi hämtade henne till läggdags. Men kanske är det lättare för mindre bebisar att anpassa sig?

  • BrudSommar2006

    Ååååh, bild nr 100 är helt underbar, jag kan inte sluta titta!!!

  • sweetstreet

    BS,
    jag tror som sagt att det är väldigt individuellt. Varje barn är olika. Vissa är dagisbarn andra inte. Vissa kräver mer stimulans tidigare än andra. Vissa vill ha mer lugn och ro.
    För vår del kan jag bara säga att Lillskruttan helt klart tycker det blir långtråkigt att spendera dagarna med bara oss. Men kasnke beror det på att hon ar van med mer fart o fläkt. Att interagera med andra barn och sådär. Det märks tydligt för när vi går med henne till lekplatsen är hon allra mest intresserad av att kolla in andra barn och försöka få lite kontakt med dem. Vuxna går också bra.

    Det är helt galet vad man kan se hur social hon är.... Hon kan vara kinkig och gnällig i t ex hissen men så fort det kommer någon inom synhåll som ger henne uppmärksamhet skiner hon upp och storcharmar. Flirtar och är världen roligaste! Själv står man där och tänker, "jaha, att JAG ger uppmärksamhet duger inte nähä.....".

    Till viss del tror jag detta beror på att hon är så van vid andra barn och vuxna på dagis. Att hon är van vid att leka med andra barn, även om de i denna åldern såklart inte leker så mycekt med varandra som man själv definierar lek. Men det är ändå ngt som gör skillnad mot om man är mestadels med föräldrarna tror jag.

    I morse t ex så blev hon jätteledsen när jag skulle gå. Hon blir det ibland och visst kan det knipa i hjärtat då, men jag vet att så fort jag är utom synhåll så blir hon glad igen. och denna gång såg jag från ddörren att alla andra barn kom springande/krypande/tultande till henne när hon började gråta. För att trösta. Såååå gulligt!!!! Hon satt i knät hos en av lärarna och de andra barnen som tidigare suttit hos en annan lärare som läst för dem formligen flockades kring henne och började försöka trösta. krama klappa "prata" etc. Jag blev verkligen helt varm! Så himla gott kändes det!
    Och då ä ändå de andra barnen bara lite äldre än henne. Den äldsta är väl knappt 1,5 å och den yngsta är 3 veckor yngre än henne själv.... Så ett spann från ca 10 månder till 1,5 år. Och ändå sådan sammanhållning i gruppen!

    Visst, sedan inser jag också att dagis i Sverige är annorlunda. Eftersom man inte har så små barn där så är det större barngrupper etc. För att kunna ha ett dagis som tar hand om så små barn som här måste ju hela verksamheten vara annorlunda uppbyggd. Men personligen är jag glad över att vi hittat detta fantastiska dagis.
    Känner att jag nu ahr det bästa av två världar. Att kunna umgås med min Lilla tjej och se henne utvecklas och gosa med henne, men att också få tid att jobba.

  • sweetstreet

    Att Iris inte orkade med dagiset kan ju bero på att de inte gav henne tillräckligt med tid kanske???
    Jag vet inte men hur stora är barngrupperna på dagis i Sverige???

    I "rummet" där vår lilltjej går är de ju 8 barn och 3,5 lärare som jobbar. Dvs de är oftast 3 lärare under dagtid (9-17) men bara 1 lärare mellan 8.30-9 samt 2 lärare sista timmen 17-18.
    De flesta barnen är där mellan 9-17 vilket ju är då de har flest lärare. Det gör ju att de har rätt mycket tid med varje barn.

  • muggles

    BS: jag tror att Iris inte orkade därför att hon sov för lite (el inte alls?) på dagen. Dessutom strulade hon väl med nattsömnen också så hon hade verkligen behövt dagsömnen. Men jag har för mig att hon inte kunde sova på dagis?

    Sweet: jag tror ni har hittat ett grymmedagis! Och jag håller med dig - vår Moa blir också uttråkad med oss ibland. Tex om hon varit sjuk och blivit pigg igen men är hemma från dagis pga av de obligatoriska "karensdagarna" (måste vara hemma 2 dgr efter magsjuka tex). Då tröttnar hon totalt. Hon blev jätteledsen när vi var hemma med henne och gick till en lekplats och hon såg andra barn inne på en dagisgård. Hon ville ju inte och leka och förstod inte alls varför hon var tvungen att gå där på lekplatsen ensam med mig

    Jag håller faktiskt med om att folk i Sverige är lite väl bortskämda med föräldraledigheten. Så många som klagar över att f-kassan har krångliga regler men andra sidan av myntet är ju att det är ett extremt flexibelt system. Flexibelt => krångligt att förstå. Det här att man kan ta halvdagar/kvartsdagar, tom 1h f-ledigt fram tills barnet är 8år, helt otroligt bra. I Norge tex måste man ta ut dagarna om det är under barnets första år.

  • Liten med Mindre

    Telis - vilken nyhet - lycka till med ruvningen!

    Izzie - vi var på Södertuna Slott. Gnesta.

    Det blir korta inlägg hemifrån - någon är gosig och leksugen i massor.

    KRAM!

Svar på tråden Livets stora och små frågor