• Cltsp

    50-tals bröllop fortsätter...

    Hej brudar. Jag gjorde en ny tråd eftersom den gamla var stängd för svar (igen).

    Hur går det för er?

    Imorgon ska jag ta med mig klänningen till sömmerskan och hoppas att hon kan hjälpa mig att sy upp den lite så underkjolen syns under (jag vill ju hemskt gärna visa den underbara kjolen från vivien!) och ev. sy dit axelband.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-26 10:43
    Länktips:

    Gamla trådar
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2809557-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2999449-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3116199-1.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3219206-1.html

    Kläder och accesoarer
    daddyos.com
    www.gojane.com/
    www.stopstaring.com
    www.sivletto.com
    www.madmanclothing.com
    www.8ballwebstore.com/
    www.vivienofholloway.com/
    www.stephaniejamescouture.com/
    www.bluevelvetvintage.com
    candyanthony.com
    www.dollycouture.net
    www.angelinas.se
    www.unique-vintage.com/index.php

    Gör ditt eget flor
    madebymaryann.blogspot.com/2008/04/birdcage-v...
    www.myonlineweddinghelp.com/bride/accessories...

    Frisyrer
    www.lphouse.com/hairstyles-1950s.htm
    static.howstuffworks.com/gif/marilyn-monroe-1...
    www.unveiledbridaldesigns.com/index.html
    starshipaurora.com/images/marilyn_monroe.jpg
    community.livejournal.com/vintagehair/

    Make up
    therezz.blogg.se/2008/november/face-stockholm...

    Trycksaker
    www.dafont.com
    www.fontspace.com/category/1950s
    www.papermaze.se (klicka på omonterade stämplar och sedan stampinback)
    www.coverbrowser.com/bubbler
    www.yearbookyourself.com

    Bilar
    www.bfm.nu/sok.htm

    Mat
    www.skonahem.com/inredning/dukning-mat/rockab.../

    Inspiration
    www.wedsmack.com/2007/08/super-sweet-50s-styl...
    www.flickr.com/photos/13174319@N00/295877771/in/pool-60677509@N00
    www.artoflove.com/blog/weddings/jessica-jason.../
    offbeatbride.com

  • Svar på tråden 50-tals bröllop fortsätter...
  • LillEm

    Vi gifter oss den 22 maj och jag lovar att oxå lägga ut bilder på galleriet .

  • SweetSun

    jo lämnade ju in klänningne till sömmerskan igår, hon tyckte den var jätteknasigt sydd! Eftersom den satt så bra i midjan men så enorm i bröstet! Hon tog nog in en dm i varge sida! Så hon får korta av banden och allt. Skumt.

  • Pizan

    Wieeee! Jag har fått min klänning idag. Har provat den och allt och den sitter som ett smäck. Det enda är att jag måste korta av banden, men när jag provade en Vivien-klänning på Sivletto så sa butikbiträderskan och det blir så på en del.

    Ska lägga in bilder senare ikväll.

    Sweetsun! Jag tror att Vivien klänningarna kanske är sydda för en viss kroppstyp. Jag är rätt storbystad och kurvig, och var rädd för att den skulle vara för liten i midjan, men den satt perfekt. Om man är mer petite och slank så kanske den blir för stor i bland annat bysten? För mig så brukar nästan alltid klänningar och blusar som passar förövrigt vara för små i bysten så det var kul att hitta en klänning som är som gjord för min kroppstyp.

  • SweetSun

    Pizan; jo den är nog sydd för en mer kurvig överdel Men nu får jag den fixad så det löser sig! Men kul för dig att det blev bra

  • Pizan

    Hur lätt/svårt tror ni det är att hitta en sömmerska under juni, alltså efter skolavslutningarna? Det slog mig att om jag går ner mer i vikt innan bröllopet så finns risken att klänningen blir lite för stor och då måste jag ta in den lite.

    Känns lite udda att hoppas på att INTE ger i vikt. I hela mitt liv har jag ju önskat mig det motsatta.
    Men storleken under var för liten i bysten och gick inte att dra upp hela vägen, så den var inte ett alternativ. Bättre att kunna sy in om jag magrar än att chansa på att man går ner i vikt och kanske stå där med en klänning som man inte kan stänga.

  • Pizan

    Förresten, ett 50-tals-tips till er... längst ut på Värmdö mot Rindö hållet så finns det ett 50-tals café som är öppet mellan Maj-Augusti. Lolas heter det.
    Jag har tänkt att ringa dit för att se om det är möjligt att fota oss där. Vill man fota sig med en 50-tals bil så finns det också en raggarbilsförening på värmdö.

  • SweetSun

    pizan; jo så tänkte jag med, jag köpte en klänning som passade i midjan så fick resten sys in i så fall, och så blev det

    Jag längtar så väldigt mycket nu! Men tusen saker kvar att göra, folk som ska ringas och massa små detaljer som ska fixas..*suck*

    Vår bil ska skruvas ihop också den står utan hjul och bakaxel, men det ska väl fås ihop strax hoppas jag.

  • Pizan

    Åh, har ni en egen 50-tals bil?

    Vi ska få låna en bil för fotograferingen. Jag gogglade upp vår lokala raggarförening och ringde till en fin bils ägare och han var superschysst. Den var också nedmonterad men han skulle få den klar tills bröllopet bara för vår skull, och ville bara ha nån hundring för besväret.

    Jag är såååå glad för min klänning.

Svar på tråden 50-tals bröllop fortsätter...