• Morr

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

    Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

  • Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • Chicita
    Kjell Präst skrev 2012-02-15 05:10:30 följande:
    Då skulle du inte kunna gifta dig i min kyrka, för jag har redan en skylt där det står "Bred präst", och två sådana skyltar är för mycket enligt kyrkoordningen.
    Kjell Präst skrev 2012-02-15 08:07:00 följande:
    Tillägg: Detta gäller självklart inte om det är tredje söndagen efter trefaldighet, även kallad skyltsöndagen. Då måste tvärtom både brud, präst och brudgum ha något slags skylt på sig.
    Det här är mycket bra information...
    Tur att det kom fram innan någon annan bred brud gjorde misstaget att boka fel kyrka eller fel dag.
  • passionsblomman
    Kjell Präst skrev 2012-02-15 08:07:00 följande:
    Tillägg: Detta gäller självklart inte om det är tredje söndagen efter trefaldighet, även kallad skyltsöndagen. Då måste tvärtom både brud, präst och brudgum ha något slags skylt på sig.
    Hihihihiiii!

    Tack! Jag har en i övrigt dyster dag. Nu fick jag skratta.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aniara4
    Chicita skrev 2012-02-14 22:01:06 följande:
    Jag är redan för bred, så lokalen och allt annat får anpassa sig efter mig.
    Jag kan sträcka mig så långt som att sätta en varningsskylt för bred last på rumpan. Men där går min gräns alltså Obestämd
    Jag har sett bussar med dekalen "varning för utsvängande bakparti" och skulle verkligen, verkligen vilja ha en sån t-shirt! Att stjäla dekalen är inte bara olagligt, den är dessutom för lång även för mitt breda bakparti. Oavsett vad vissa säger så ser jag faktiskt INTE ut som baksidan på en buss!
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2012-02-15 11:26:47 följande:
    Jag har sett bussar med dekalen "varning för utsvängande bakparti" och skulle verkligen, verkligen vilja ha en sån t-shirt! Att stjäla dekalen är inte bara olagligt, den är dessutom för lång även för mitt breda bakparti. Oavsett vad vissa säger så ser jag faktiskt INTE ut som baksidan på en buss!
    Åååh det borde ju gå lätt att fixa genom att fota av dekalen - printa ut den på sånt där papper för t-shirttryck och stryka på en tröja Skrattande
    Kunde kanske bli en storsäljare Flört
  • passionsblomman

    Då vill jag ha en lång t-shirt och på bak(!)sidan texten:

    B(e)red en väg för Krister
    Berg sjunken djup stån opp


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2012-02-15 11:54:39 följande:
    Då vill jag ha en lång t-shirt och på bak(!)sidan texten:

    B(e)red en väg för Krister
    Berg sjunken djup stån opp
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    En tunika kanske? Skrattande
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2012-02-15 11:54:39 följande:
    Då vill jag ha en lång t-shirt och på bak(!)sidan texten:

    B(e)red en väg för Krister
    Berg sjunken djup stån opp
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Själv ska jag ha en där det står (fritt efter Gustaf Fröding) : "Våran präst är bred som en häst"
  • Norrskensflamman

    Ni vet väl om att ni är helt galna?!

    Föressten så behöver jag tips på hur man firar 3-årsdagen av bröllopet. Känner att inspirationen tryter lite, men ni verkar ju vara ett kreativt och påhittigt gäng Tips, ideér emottages tacksamt.
    Jag vill gärna att JAG ska stå i fokus... på ett BRA sätt... eftersom vi är skilda nu så är det bara jag som kommer att närvara från brudparets sida så att säga. Men jag tar alla chanser att få festa, glänsa och stå i fokus. Tycker faktiskt att kyrkan  borde ställa upp också. De borde visa sin tacksamhet att vi valde deras kyrka när vi gifte oss. Faktiskt. Kanske vi kan ha festen där??

  • Kjell Präst
    Norrskensflamman skrev 2012-02-16 16:07:01 följande:

    Ni vet väl om att ni är helt galna?!

    Föressten så behöver jag tips på hur man firar 3-årsdagen av bröllopet. Känner att inspirationen tryter lite, men ni verkar ju vara ett kreativt och påhittigt gäng Tips, ideér emottages tacksamt.
    Jag vill gärna att JAG ska stå i fokus... på ett BRA sätt... eftersom vi är skilda nu så är det bara jag som kommer att närvara från brudparets sida så att säga. Men jag tar alla chanser att få festa, glänsa och stå i fokus. Tycker faktiskt att kyrkan borde ställa upp också. De borde visa sin tacksamhet att vi valde deras kyrka när vi gifte oss. Faktiskt. Kanske vi kan ha festen där??


    Kyrkan har förstås ett särskilt slags mässa för den här typen av högtid - en så kallad skilsmässa. Den kan firas på såväl ett, två, och treårsdagen av ert bröllop - eller på årsdagen av skilsmässodagen. I den kyrkliga skilsmässan bärs du in i gullstol av två brunbrända grekiska pojkar med bländvita tänder, varpå prästen kastar paprikapulver på ett stort foto av din exman och ropar "Pilutta dig i herrans namn för att du har klantat dig så att du inte är en av de där brunbrända pojkarna Amen" Sedan ringer kyrkklockorna och man sjunger psalmen 876 "Den enda som är här är bruden och tur är väl det". Sedan blir det nattvard. Låter det som ett upplägg som skulle passa dig?
  • passionsblomman
    Kjell Präst skrev 2012-02-16 17:59:49 följande:
    Kyrkan har förstås ett särskilt slags mässa för den här typen av högtid - en så kallad skilsmässa. Den kan firas på såväl ett, två, och treårsdagen av ert bröllop - eller på årsdagen av skilsmässodagen. I den kyrkliga skilsmässan bärs du in i gullstol av två brunbrända grekiska pojkar med bländvita tänder, varpå prästen kastar paprikapulver på ett stort foto av din exman och ropar "Pilutta dig i herrans namn för att du har klantat dig så att du inte är en av de där brunbrända pojkarna Amen" Sedan ringer kyrkklockorna och man sjunger psalmen 876 "Den enda som är här är bruden och tur är väl det". Sedan blir det nattvard. Låter det som ett upplägg som skulle passa dig?
    Nog med förslag!

    *bank*

    Jag gillar särskilt Piluttadej-delen. {#emotions_dlg.djavulsk}
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?