• Morr

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

    Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

  • Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • passionsblomman

    PS Chicita, det är kanske ändå bäst att du ber vännen fråga Kjell Präst här i tråden, för jag har hört något helt vansinnigt rykte med det ungefärliga innehållet att det skulle vara så att prästen bestämmer över brudparet och kan säga nej till sådana saker. Men det KAN ju bara inte vara sant-hur skulle DET se ut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

    Åh tack då vet jag Skrattande

    ... äääh HON... Självklart ska det stå HON, inte jag... Förvånad

    Och vore det inte vackert med en klänning helt gjord av kaffefilter? Nu när vi ändå är igång liksom....
    Fast det är klart, om jag inte tar dom där miljövidriga blekta vita kaffefilterna så kommer hon ju inte att matcha duken med klänningen Obestämd

  • Chicita
    passionsblomman skrev 2012-02-02 16:37:39 följande:
    PS Chicita, det är kanske ändå bäst att du ber vännen fråga Kjell Präst här i tråden, för jag har hört något helt vansinnigt rykte med det ungefärliga innehållet att det skulle vara så att prästen bestämmer över brudparet och kan säga nej till sådana saker. Men det KAN ju bara inte vara sant-hur skulle DET se ut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Oj... Förvånad
    Nejmen så får det ju inte gå till...
    Det är ju hennes dag, så hon bestämmer ju. Hon har ju redan bestämt att dom inte ska ha nåt prat om den där jesuiten (varför prata om utlänningar på hennes dag?) Och inga psalmer....
    Och så måste hela kyrkan dekoreras med pappersblommor och parfymeras för att lukta som hon vill. Och dom ska både kasta ris och skjuta fyrverkerier utanför dörren (andra brudpar får väl flytta till en annan kyrka om det inte passar dom, för det är ju hennes dag, inte deras...

    Eller?
    Nu blev jag lite orolig här....
    Bäst att höra vad Kjell Präst och soldemor har att säga om den saken...
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-02-02 16:23:11 följande:
    Om jag bara kan få inflika en alderes så liten fråga?

    Min kompis mammas kusin har en farbror vars onkel känner min make... Och det kan ju hända att dom läser här inne, så därför vill jag vara anonym...

    Till min ytterst anonyma fråga då.
    Min kompis (absolut inte jag, jag är så gift så, så det är inte mig jag pratar om Oskyldig) funderar på om alla som heter Krister har vigselrätt.
    För min kompis har en kaffebryggare som är döpt till Krister (lång historia) så då borde ju kaffebryggaren kunna få viga henne.
    Eller?
    Jag svarar också anonymt. nej, alla som heter Krister har inte vigselrätt. Däremot har jag hört att de har vigselring.
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-02-02 16:53:07 följande:
    Oj... Förvånad
    Nejmen så får det ju inte gå till...
    Det är ju hennes dag, så hon bestämmer ju. Hon har ju redan bestämt att dom inte ska ha nåt prat om den där jesuiten (varför prata om utlänningar på hennes dag?) Och inga psalmer....
    Och så måste hela kyrkan dekoreras med pappersblommor och parfymeras för att lukta som hon vill. Och dom ska både kasta ris och skjuta fyrverkerier utanför dörren (andra brudpar får väl flytta till en annan kyrka om det inte passar dom, för det är ju hennes dag, inte deras...

    Eller?
    Nu blev jag lite orolig här....
    Bäst att höra vad Kjell Präst och soldemor har att säga om den saken...
    Prästen är ju, som jag skrev för tre år sedan i den här tråden, vigselns huvudperson- men även andra delar av prästen än huvudet kan komma att dyka upp i kyrkan. Eftersom alla präster bor i kyrkan (som regel i något av gravvalven) så handlar det alltså om att man som brudpar kommer hem till prästen. Och det vet väl alla som kan sin Ribbing att gästen har alltid rätt fast värden har lite rätt också. Alltså bestämmer prästen över vigseln och kyrkan, men brudparet bestämmer över sig själva om de inte väljer att vigas i kyrkan förstås, för då bestämmer prästen.
  • Kjell Präst
    Lilique skrev 2012-02-02 15:13:00 följande:
    Alla präster (då även älgar såklart) heter Krister eftersom att det enligt undersökningar låter bättre Bob-Pierre. Varför övriga namn uteslöts är inte känt.
    Men jag heter inte Krister? Måste jag sluta vara präst då?
  • Aniara4

    Något mycket obehagligt håller på att krypa fram mot mitt medvetande.

    Jag är nu gift, så min stora dag har ju redan varit. Och stor var den verkligen - kyrkan har fått sluta ha vigslar, det är ingen som vill gifta sig där längre eftersom de känner att de inte kan leva upp till den otroligt höga standard vi satte med vår älgförrättare som kom svingande ner från takkronan, näbbens rykande plastbyxor, och kaffet som sprutades över oss istället för ris när vi kom ut. Det senaste jag hörde var att prästen emigrerat till Kanada (märkligt nog, eftersom konkurrensen från älgarna borde vara större där) och att musikern har hemfallit åt Bach-konserter. Ingenting blir sig nånsin likt med andra ord.

    Men alltså... Får jag inga fler dagar nu?

    Jag tycker folk har börjat lyssna så dåligt. Jag får inte rida in på min elefant i snabbköpet utan måste binda den utanför medan jag handlar. Ingen har blivit tårögd över min skönhet på flera dagar. Min man säger att vi måste sluta dricka champagne till varje måltid och nöja oss med nåt tyskt mousserande vin istället. Jag får inte ens frukost på sängen!

    Vems dag är det nu då?

  • passionsblomman

    Aniara, jag har en morbror-som heter Krister (!) och han brukar bestämt hävda att "Det är min dag idag". (Det här är alldeles sant, faktiskt)
    Detta har retat mig i hela mitt liv.
    I synnerhet är det om möjligt eter värre nu, än förr, då min make OCKSÅ har haft mage att gå och heta Krister, (också alldeles sant, jag lovar. Jag skulle aaaaaldrig ljuga om något så allvarligt) Så nu så här i efterhand, hävdar han att alla dagar är Kristers dagar. Det är ju helt vidrigt! KräksOch det, skulle alltså innebära i förlängningen, att alla dagar är PRÄSTENS dagar! Det är bara mer än vad man kan stå ut med, håller du inte med mig?
    Nu är det sannerligen dags att göra lite rättvisa här i tillvaron. Skrikandes Därför tänker jag ta upp kampen! Fler dagar åt brudarna! Egentligen ALLA dagar!
    Eller, kanske inte lingonveckadagarna-då ill man ju helst vara ifred och slippa stå i rampljuset, när jag tänker efter. ObestämdJAG VET!*glödlampa* Det är ju SÅ vi kommer att kunna fördela ut dagarna så vi båda får så många som möjligt! Den ena får ta över när den andra pausar. Resten delar vi rakt av. -Med lite fler dagar till mig. För jag är äldre, och behöver lite mer tid på mig.
    Vi får starta en Facebook-grupp och utmana morbröder och andra galna släktingar om dagarna. Och du kan få bli vår ledare -om du lägger upp en fin bild på dig själv på din elefant, så lovar jag att bli tårögd!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    Kjell Präst skrev 2012-02-02 17:14:37 följande:
    Prästen är ju, som jag skrev för tre år sedan i den här tråden, vigselns huvudperson- men även andra delar av prästen än huvudet kan komma att dyka upp i kyrkan. Eftersom alla präster bor i kyrkan (som regel i något av gravvalven) så handlar det alltså om att man som brudpar kommer hem till prästen. Och det vet väl alla som kan sin Ribbing att gästen har alltid rätt fast värden har lite rätt också. Alltså bestämmer prästen över vigseln och kyrkan, men brudparet bestämmer över sig själva om de inte väljer att vigas i kyrkan förstås, för då bestämmer prästen.
    Aha... det är därför dom brukar bjuda på ett glas vin (som man förvisso får dela med massa andra) och en liten tunnt skivad och torr brödbit när man kommer och hälsar på hemma hos dom?
    Då förstår jag.
    Aniara4 skrev 2012-02-02 17:33:46 följande:
    Något mycket obehagligt håller på att krypa fram mot mitt medvetande.

    Jag är nu gift, så min stora dag har ju redan varit. Och stor var den verkligen - kyrkan har fått sluta ha vigslar, det är ingen som vill gifta sig där längre eftersom de känner att de inte kan leva upp till den otroligt höga standard vi satte med vår älgförrättare som kom svingande ner från takkronan, näbbens rykande plastbyxor, och kaffet som sprutades över oss istället för ris när vi kom ut. Det senaste jag hörde var att prästen emigrerat till Kanada (märkligt nog, eftersom konkurrensen från älgarna borde vara större där) och att musikern har hemfallit åt Bach-konserter. Ingenting blir sig nånsin likt med andra ord.

    Men alltså... Får jag inga fler dagar nu?

    Jag tycker folk har börjat lyssna så dåligt. Jag får inte rida in på min elefant i snabbköpet utan måste binda den utanför medan jag handlar. Ingen har blivit tårögd över min skönhet på flera dagar. Min man säger att vi måste sluta dricka champagne till varje måltid och nöja oss med nåt tyskt mousserande vin istället. Jag får inte ens frukost på sängen!

    Vems dag är det nu då?
    Ja det har jag också funderat på...
    Och det är väldigt svårt att hitta en passande parkeningsplats för min giraff utanför ICA dessutom Obestämd
Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?