• Fru Indosaurie

    Juni, juli eller augusti?

    Vi ska gifta oss sommaren 2010 men nu kommer problemet med att välja månad..
    Vad har respektive månader för fördelar och nackdelar tycker ni?

  • Svar på tråden Juni, juli eller augusti?
  • Fru Indosaurie
    Fenixx skrev 2009-03-03 16:50:07 följande:
    juni är det ju mycket för folk redan, tex skolavslutning, student, midsommar osv...jag är partisk och röstar på juli. du är isåfall välkommenn till juli-2010 tråden.www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m3309246.htm...annars kan du så länge hänga i den allmäna 2010-tråden där det planeras för fullt. www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3197178.htm...
    tack! det lutar åt juli just nu..
    vet inte varför jag tvekar, jag antar att jag vill att det ska bli perfekt
  • Fenixx

    nä men visst är det svårt att välja när man inte har något måste-datum så. sen när ni valt månad, så är det vilken dag med då.

  • Fru Indosaurie
    Fenixx skrev 2009-03-03 16:56:03 följande:
    nä men visst är det svårt att välja när man inte har något måste-datum så. sen när ni valt månad, så är det vilken dag med då.
    haha ja, men då är vi inne på 10 eller 17
    10 antagligen..
    Jag undrar bara om juli har några speciella nackdelar som jag har missat, haha!
  • svårtattvälja

    Folk är på semester i Juli och kanske inte kan komma om de är bortresta. Det brukar vara den invändning jag har hört. Sen kan ju ställen, restauranger, florister, frisörer etc vara på semester själva som gör allt runt omkring bröllopet krångligare.

  • nni

    Juni e vår favoritsommarmånad - fina blommor, jordgubbar, försommar dessutom. Man har precis blivit ledig. Därför vi valde juni, för vi gillar den månaden mest.

  • sindri

    vi valde första helegn i augusti för min syster är florist och ska odla alla blommor ville ha de så

  • 27juni2009

    juli skulle jag välja bort just av anledningen till hänsyn till gästerna o att ajg vill att de jag bjuder skall komma men inte behöva stälal in sina semestrar....
    var på ett bröllop 2 aug o de var oxå på gränsen, som tur var hade vi i fjor sen semester så vi drog iväg efter bröllopet, men som i år hade de varit mitt i vilket försvårat rejält för oss. emn de eupp till varje brupar att välja ju
    Vi gifter oss i slutet av juni o risken finns att de som har tdig sem inte kan komma till oss. tråkigt, men vi tar den risken eftersom det är i smaband med vår 10års dag men jag evt att svärmor fick "problem" hon skulel haft tidig sem egentligen o fick byta

  • pysselbruden

    Vi har valt juli trots semesterrisken. Juni tyckte vi att det var för mycket annat, sedan ville vi gärna kunna åka på semester direkt efteråt.

  • SimonCaro

    Vi har valt juli just för att det är semestermånaden. Vi har mycket släktingar i andra städer och det blir svårt för dem att komma när de tinte är semstertider. Inte kul att åka bil 16 timmar 130 mil för att stanna 1 dag, vill att de ska ha möjligheten att komma i lugn och ro..... sen är det ju alltid upp till dem om de sen väljer att inte komma :)

  • JennyLH

    Vi har valt i början av Juni i samband med min 30årsdag.
    Tänkte att i juli så åker alla bort osv .....

  • Fly by night

    Kronprinsessan väljer försommaren och ska vi tro att det betyder juni (2010). Då är det ytterligare en händelse att förhålla sig till vid val av månad.


    Fenixx skrev 2009-03-03 16:50:07 följande:
    juni är det ju mycket för folk redan, tex skolavslutning, student, midsommar osv...
  • Anciii

    Augusti hade ja valt för d där med semestern sen har jag upplevt väderet som finare i augusti.. sen vet ja inte hur ni har tänkt med bröllopsresa men det är dessutom billigare att resa i augusti till de flesta ställen ;)

  • Luucie

    Om vi inte skulle ha valt maj så hade jag önskat mig september, början eller mitten. Det är fortfarande fint väder men inte så gräsligt varmt som i augusti.

  • emelieochlinus

    Vi kollade lite smhi-statistik. intressant kanske om vädret spelar stor roll.

    Flest antal regnfria dagar:
    juni, sen augusti, regnar mest i juli.
    Varmast: augusti

    Sen valde vi augusti eftersom man då har lite längre tid av sommaren på sig att planera. Mne var ute i god tid med inbjudningarna alt "save the date-kort" om ni gifter er i semestertider så att folk inte bokar in semesterresan på er bröllopsdag.

  • Taha

    Först hade vi valt augusti eftersom vi ansåg att det var den av de tre månader som har flest antal soldagar. Men jag har mkt släkt utomlands och det innebär att de behöver vara tillbaka i god tid för inskrivning på diverse skolor. Dessutom har min pappa eget företag och konsulterar på plats utomlands. Det innebär att han måste vara tillgänglig vid projektstart annars kan leverantören välja en annan firma. Eftersom merparten av utlandsgästerna bor hos honom skulle det innebära att han måste vara i Sverige under minst två veckor och därmed riskera att mista projekt som innebär inkomst för ett helt år. Därmed valde vi att förlägga bröllopet under industrisemestern eftersom det innebär att de flesta kan umgås i minst en vecka istället för enbart en dag.
    Nackdelen med juli är att många festvåningar är stängda. Vi råkade ut för det med ett av de ställen som stod högst på listan.

  • Taha

    Vi har i en annan tråd konstaterat att det under 2010 pågår fotbolls VM mellan 11:e juni och 11:e juli. Kan vara av intresse för vissa att veta.

Svar på tråden Juni, juli eller augusti?