• JustMeAndMyLove

    Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?

    Idag gick sista kronorna till hundmat. Jag har haft noll kronor i inkomst sen 1 Juni 2008 och levde upp mina sparpengar på 50.000 fram till December. Skyldig mamma och mormor några tusen med.
    Situationen började med att jag fick hjärtfel och blev felinformerad av både försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Tog 5 månder innan jag fick hem ett brev på att jag får sammanlagt NOLL kronor i sjukpeng.

    Nu har jag blivit sambo och hon befinner sig i en liknande situation. Största anledningen till att vi flytta ihop var för att skära ner kostnaderna.

    Nu har vi igår vädjat till Sociala om hjälp men min sambo har en etta skriven i sitt namn (bostadsrätt), en gåva från hennes föräldrar. Den har vi hyrt ut i andra hand så att den inte ska kosta oss något och då vi var säkra på att jag skulle få jobb i Gävle (dit vi nu flyttat)
    Jobbet sket sig, man ska aldrig ta muntliga lovord på allvar tydligen.
    Lägenheten ska vi sälja MEN hon som hyr den i andra hand måste få gå klart den här terminen i skolan, hon hade kontrakt till nästa Dec. men var snäll nog att börja leta annat för vår skull.

    Så vi frågar sociala om vi inte kan få LÅNA upp till normen och sen betala tillbaka i Juni då vi förhoppningsvis fått lägenheten såld men det måste diskuteras.
    Så vi fick en tid i Mars..

    I MARS!

    Vi har förklarat och visat papper på att vi inte har några som helst pengar kvar och hela tiden måste låna av familjen som inte är de rikaste i landet direkt.

    Men vi får allt vänta till i Mars, "det är många som förlorat jobb och sjukkassa nu"...

    Hur i hela helvete (ursäkta min franska) ska vi klara det här är det tänkt? Vi kommer bli av med både lägenhet och hamna hos kronofogden innan sista Mars (det är då vi som tidigast kan få pengar)

    Jag är dessutom under utredning för bipolär depression, hjärtfelet gör mig konstant yr och trött och min hund sedan 4 år tillbaka fick vi avliva förra veckan.

    ORKAR INGE MER!!!!

    (så, nu har jag fått skrika av mig i alla fall)

  • Svar på tråden Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?
  • bongen80

    jag TROR att jag hört (eller så hittar jag bara på) att svenska kyrkan kan gå in med ekonomisk hjälp....eller frälsningsarmen el liknande...har jag inbillat mig fel?? det kan ju vara värt ett försök. Jag har nämligen för mig att jag pratat med någon som sökt bistånd där o fått pengar när hon var i kris. Nån anna som vet?

  • JustMeAndMyLove

    Jo det är kyrkan som kan gå in med almosor, jag kan bara inte ta det. Lever hellre på vänner då, och Soc. vägrar ge tidigare tid.
    De har inga tider säger de bara, finns ingen "akut-soc" inga drop-in tider eller liknande, det är bara härda ut.

    Vi har skrapat ihop pengar från föräldrar, vänner, mina syskon för att ha mat de här tre veckorna, till ocss och vår hund och våra två katter.
    Det börjar tära lite väl på oss bara, bråkar hela tiden, är vaken hela nätterna, nojjar över alla räkningar, framtiden.

    Har sökt alla jobb som finns här, inte bara på ams sida, ALLA sidor jag hittat, alla företag jag hittat som har egna sidor, även ringt runt till alla industrier för att se om de behöver nån inhoppare, vikarie, extra personal.
    Skulle utan att tveka ta vad som helst, även om jag vet att jag inte klarar de flesta jobb nån längre tid.
    På arbetsflrmedlingen finns det INGA program för sjukskrivna, allt har dragits in. Får inte ens ersättningen för arbetslös ungdom, för jag får egentligen inte söka alla jobb jag sökt, bara de som är för "arbetssökande med förhinder".

    ;en det är bara tre veckor kvar sen MÅSTE de ge oss pengar. På lån, det är inte nått jag förväntar mig att få eftersom sambon har den där lägenheten hon fick av sina föräldrar som är värd ca 50.000

    MEN ju mer jag tänkerpå det ju argare blir jag. Jag har förlorat ALLT, alla sparpengar, mina möbler, musikgrejer, tvspel, kläder, jag har sållt ALLT och inte för att jag är arbetslös utan för att jag blev SJUK.

    Det ska inte vara så att man kastas längst ner på botten i samhället för att man har ett hjärtfel. Det är inte så här det ska vara, det bara får inte vara så här.

  • wiii

    men är du sjukskriven? och om inte så borde din läkare kunna se till att du blir det, speciellt med tanke på vilken diagnos du utreds för. och är man sjukskriven så ska man ju få pengar från försäkringskassan, vilket iofs är ett kapitel i sig...

    Har alfakassan ändrat sina regler då tro? för när jag slutade gymnasiet fick en kompis till mig från alfakassan direkt, och då hade hon inte jobbat nånting alls...

    Sen ang, planering av bröllop.. jag förstår att det suger, men kan nog vara bra att vänta litegrann, om det skulle vara så att du faktiskt ÄR bipolär, så kan den pressen, + all den andra pressen du har just nu (som räcker gott och väl bara den), kunna kasta dig in i en riktigt läskig depression som du troligtvis redan är en bra bit in i.. sen när/om du väl får diagnosen, så kommer du att få medicinering och då kan ni börja tänka på det igen.

  • Melis
    wiii skrev 2009-02-14 20:15:08 följande:
    Har alfakassan ändrat sina regler då tro? för när jag slutade gymnasiet fick en kompis till mig från alfakassan direkt, och då hade hon inte jobbat nånting alls...
    Japp de ändrade det 2007....alla innan fick alfakassa även efter studier.....
  • Piggelinlover

    Uss vad jobbigt ni har det....
    Sitter och funderar på om jag har ngt tips till er som redan inte nämnts....
    Synd att du inte bor i närheten av mig, vi skriker efter vikarier.....ordninarie personal får hoppa in vid sjukdom, och semester finns inte just nu....
    vet inte hur semestern ser ut till sommaren....

  • Melis
    Piggelinlover skrev 2009-02-14 22:51:32 följande:
    Uss vad jobbigt ni har det....Sitter och funderar på om jag har ngt tips till er som redan inte nämnts....Synd att du inte bor i närheten av mig, vi skriker efter vikarier.....ordninarie personal får hoppa in vid sjukdom, och semester finns inte just nu....vet inte hur semestern ser ut till sommaren....
    Var bor du då??
  • ario

    Men varför har du djur om du inte har råd med mat? Bör du inte tänka på dig själv först?

Svar på tråden Bryter ihop - ska allt vara så jäkla segt och svårt?