• MuffinsTönt

    Nu har jag gjort det igen,Tråd nr 10!!!

    Så var det dags igen för tråd nr 10. Nu kan vi fortsätta diskutera livets mysterium. Vintips, After work-hak och snuskhistorier. Häng på tjejer, dags att ta tag i dagens I-lands problem!

  • Svar på tråden Nu har jag gjort det igen,Tråd nr 10!!!
  • anne på grönkulla

    Själv var jag på konsetr igår kväll - väldigt trevligt. Men gammal o trött är jag o nu kommer den stoooora cirkusen till stan... *suckar o himlar med ögonen*

  • Mrs  B

    Muffins Tönt

    hahahhahahhahah

    Liknar en historia jag och maken varit med om.

  • MuffinsTönt

    Gissa vad?! Jag var på statsmissionens lilla snack om deras verksamhet och volontär. Har gått och grubblat på det där med volontär sedan länge. Det här är kanske chansen... Jag är lite blyg och icke-initiativ av mig pga olika saker sena liten. Nu känner jag att jag måste jobba på det och komma över det. Är det nån här som har lite erfarenhet av volontär?

  • nennesjuttioåtta

    muffins - you go girl!!! Har ingen aning, men en nära vän till mig åkte som volontär till centralamerika, blev på tjocken och flyttade hem till Sverige, gifte sig med pappan och nu har de precis fått sitt andra barn. Så jag tycker det verkar tokbra jag...

  • anne på grönkulla

    Alla såna där erfarenheter brukar ju vara bra och utvecklande för en själv som person. Sen gäller det ju att hitta en sak och en nivå som man själv känner för och orkar med - och om stadsmissionen är rätt för dig så är det väl toppen!

  • nennesjuttioåtta

    Jag tror som Anne, att det är kanon för ens person och framförallt att det behövs fler volontärer! Vilken tur att du finns!

  • chamor
    MuffinsTönt skrev 2008-10-22 20:11:59 följande:
    Gissa vad?! Jag var på statsmissionens lilla snack om deras verksamhet och volontär. Har gått och grubblat på det där med volontär sedan länge. Det här är kanske chansen... Jag är lite blyg och icke-initiativ av mig pga olika saker sena liten. Nu känner jag att jag måste jobba på det och komma över det. Är det nån här som har lite erfarenhet av volontär?
    Jag var praktikant för sida 6 månader i Kenya.. Jobbade på en dataskola, med fadderbarnsuppföljningsarbete m.m. Även lite på ett barnhem
  • MuffinsTönt

    Jag med tycker det är givande. Men ska kanske inte gå så långt som Nennes vännina. Vet inte vad Grabben skulle ha för klagomål.

    Det gäller verkligen att hitta det man tycker om. Annars blir det bara jobbigt och obekvämt tror jag. Nu är jag med i Röda Korsets läxhjälp grupp. Vi hjälper elever med deras läxor 1ggn/vecka. Det tycker inte jag är superkul, känner att jag vill göra ngt annat. Helst varierande saker. fast jag vet inte om man får hoppa mellan organisationerna sådär...

    Är statsmissionen religöst? För frälsningsarmen är ju det, iaf dem som står nere i stan och säger "Jesus älskar dig". Kan bli lite konstigt för jag är ju inte kristen -alls.

  • Telemarkgrrl

    Muffins, om du vill ha en organisation som är icke-religiös kan du titta på IM (Individuell Människohjälp), där är jag medlem just pga det.

  • anne på grönkulla

    Är IM icke-konfessionellt? Åh fasen, det hade inte plingat ner hos mig iaf...

    Jag hade tänkt rekommendera Röda Korset eller Rädda barnen om man vill göra en insats. Eller att man engagerar sig för nån särskild fråga man brinner för, om det sen är Amnesty, Naturskyddsföreningen eller det lokala katthemmet som behöver ett extra handtag och som man själv vill lägga tid för spelar nog mindre roll. Det finns ju massor med små lokala organisationer (men då får man nog mer ta tag i själv att göra nåt, de har kanske inte kraft och ork till att handleda volontärinsatser).

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen,Tråd nr 10!!!