• grabbarna

    ny övikstråd

    Om inte jag är helt fel ute så stängs tråden nu så därför blir det en ny

    gamla tråden:

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m2636846-12.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-09 13:12
    GIFT
    080531 jelikr , i Björna kyrka
    080607 The Bumblebee, i kapell vid havet
    080607 Stfa, Själevads kyrka

    080614 080614, Grundsunda kyrka
    080628 Järvedsullis Själevads hembygsgård
    080705 Miapias Själevad festen stensöden
    080802 Grabbarna Vibyggerå Ga Kyrka, fest på Docksta bygdegård
    080802 73an Arnäs festen Landsjö
    080808 FruT 080808 Nätra kyrka, festplats örnnästet

  • Svar på tråden ny övikstråd
  • jelikr
    grabbarna skrev 2008-03-27 16:01:15 följande:
    hej hopp har jag tur löser det sig med tårtorna min mammas kompis känner en kvinna som ääälskar att baka så nu hoppas jag bara att hon kan och vill göra tårtor också, jag kan iofs vara tvungen att baka min egen tårtbotten (glutenfri) men hon kan ju göra resten bara jag åker dit med bottenhoppas,hoppas...
    Hoppas det löser sig med tårtorna...
    Vi kommer ha en gäst som inte tål gluten , men vill inte fråga henne om recept eller så...
    Du kanske har ett bra recept på nån typ av matbröd.
    Tårta och förrättsbröd fixar de där vi beställt , men vi har ev tänkt fixa tunnbröd till varmrätten och måste då ha nåt glutenfritt..
    Har du nåt bra tips???
  • The Bumblebee

    jelikr skrev 2008-03-27 20:00:03 följande:


    Hoppas det löser sig med tårtorna...Vi kommer ha en gäst som inte tål gluten , men vill inte fråga henne om recept eller så...Du kanske har ett bra recept på nån typ av matbröd.Tårta och förrättsbröd fixar de där vi beställt , men vi har ev tänkt fixa tunnbröd till varmrätten och måste då ha nåt glutenfritt..Har du nåt bra tips???
    Jag vill oxå veta! Min svärmor är glutenallergiker och det vore kul om hon själv slapp fundera över detta just denna dag
  • grabbarna

    visst tunnbröd ni kan göra själv i stekpannan är ingen fara men vill ni ha baugetter är det bättre ni köper sempers bake up baugetter för dom är kanongoda glöm inte att köra dom i ugnen bara som dom gjorde för mig på en fest *s*

    vill man ha formfranska så är hans och gretas riktigt god och den finns på willys i övik och hemköp i kramfors.

    jelikir jag kan skriva ner receptet i morgon det går jättebra att göra tunnbrödkorgar om det var det du tänkte på.för du har väl inte vägarna förbi docksta så att du kan få det av mig så att du slipper baka en hel sats, är ett tag sedan jag bakade tunnbröd så det är dags snart

  • The Bumblebee

    grabbarna:
    Hur går det med inbjudningarna? Har ni fått många svar än?

    Våra gäster har 3 veckor till på sig att fundera. Är inte många alls som anmält sig. Desto fler som sagt att de ska komma. Anar att det kommer att vara en del som "glömmer" att anmäla sig. Tänker att de redan sagt till oss att de kommer. (vi har OSA till sambons syster) Hur gör man i så fall - sätter sig å ringer runt efter OSA-datumet? För man vill ju veta säkert vilka som tackar ja...

    Fast iofs, vi har ju kuvertavgift. Och även om folk glömmer att anmäla sig så kanske de kommer ihåg att betala in kuvertavgiften. Så då vet vi ju ändå

  • grabbarna

    nepp det är dåligt med svar men vi har ju ganska lång tid kvar, folk brukar ju ringa i sista minuten, vi har tänkt som så att dom som tar emot osa är dom som ringer och kollar med dom som inte hört av sig, skönt att slippa det själv känns ju lite som att man tigger..har du hört nåt mer om klänningen?

  • The Bumblebee

    Noop - ingenting. Hade fått mail från Paula och blev lite hoppfull, men det var ju bara en allmän info

    Jag har ju inte fått nån skiss heller. Ska nog maila och fråga om det...trots att jag lovade att inte trakassera henne nåt mer innan maj
    Du då? Har de börjat sy din?

  • grabbarna

    har inte en susning faktiskt har fått en skiss dock men har inte hört nåt mer

  • FruT 080808

    vi har fått rätt så många svar faktiskt nästan alla har tackat ja

  • grabbarna

    stekpannebröd

    6 dl filmjölk eller mild youghurt
    1,5 dl sirap
    5 tsk bakpulver
    2 tsk salt
    1,1 kg finax mjölmix (röd)

    blanda alla ingredienser i en assistent lämna lite mjöl dock och tillsätt det bara om det behövs.Kör degen tills den inte är kladdig och låt vila i 5-10 min (fungerar även med en kraftig elvisp) Degen kan gärna vara lite kladdig men tillsätt inte mer mjöl föränn vid utbakningen för annars blir det för torrt.

    dela degen i små bitar och kavla ut tunnat och avsluta med kruskavel

    med detta recept kan man göra både hårt och mjukt tunnbröd, kavla ut ganska tunt även för mjukt bröd för det sväller lite när man gräddar. för hårt bröd kavla ut tills det jättetunnt och grädda lite längre än om du gör mjukt, lägg sedan det varma brödet över en skål eller glas om du vill göra en tunnbrödkorg lägg även en skål elt glas över annars hålls det inte kvar och låt stå, det blir ganska skört så gör många i reserv.

    när du gräddar i stekpannan och gör mjukt så grädda inte för hort då blir det segt och halvhårt vilket inte är gott, lite brunt på topparna bara.värmen och hur länge får man anpasa efter sin egen spis.

    lycka till

Svar på tråden ny övikstråd