• viktualia

    Nu har jag gjort det igen..... del 4

    ... hängt på BT galet mycket!

    Här kommer en fjärde tråd på samma tema som de tidigare... nr 3 stängts strax av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop....

    För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!

    Dags att fortsätta vår fantastiskt givande pladder hörrni!!

    Välkomna alla BT lister!

    på er!

  • Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 4
  • viktualia

    Shit nu får jag ta iiiiiiiii för att komma ikapp med er... ujuj...

    Blandar en najs drink av skumpa och mixade hallon och lite mangosorbet - låter väl najs?!?!?

    Skååååååååååååål!

  • Telemarkgrrl

    Nej för f****n, ingen blå Curacao hitåt! Det drack jag mig alldeles för full på på en finlandsbåt för många år sen. :[

    Berättade jag förresten att jag fick visa leg på bolaget i förrgår? Moaaaaahaaaaahaaaaaa!!!

    (Tillbaka efter en långlunch helt utan sprit med fd kollegor)

  • MrsO

    Vad skönt att det gick bra för mor Vickan!

    Tack Oms, den smakade super - jag tar en till!

    Apropå tårta, jag är inte heller så förtjust i grädde, så vi hade moussetårta på bröllopet - kan jag rekommendera Vickis, det var bland det godaste jag ätit!

  • viktualia

    MrsO - jaaa moussetårta är MYCKET godare.. och jag har ett superrecept på sådan som man kan göra själv.. .MEN jag har en envis make som ABSOLUT skulle ha traditionell bröllopstårta... *gäsp*

    Jaja. jag åt kanske tre små skedar av den.. var tvärmätt och inte speciellt motiverad... ha ha ha

  • viktualia

    Det kanske är nån som vill ha receptet förresten?!?!?

    Chokladtryffeltårta med hallonmousse 10 pers

    2 färdiga tårtbottnar (vanliga sockerkaksbottnar)
    3 msk koncentrerad hallonsaft

    Italiensk maräng (ger ca 1 liter)
    2 dl vatten
    3 ½ dl strösocker
    4 äggvitor

    Hallonmousse
    400 g hallonpuré av 500 g hallon
    5 gelatinblad
    2 dl vispgrädde
    300g italiensk maräng (ca 1 liter)

    Chokladtryffel
    200g mörk choklad
    3 dl vispgrädde
    50 g smör

    Garnering
    150 g hallon

    1. Koka upp vatten och socker till marängen och låt koka till ca 120 grader. Vispa äggvitan kraftigt och blanda försiktigt i sockerlagen under vispning. Vispa marängsmeten tills dem blivit rumstempererad.

    2. Hallonmousse: Passera hallonen genom en finmaskig sil till puré. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Lyft upp dem och smält i 2 tsk vatten på svag värme. Rör ner hallonpurén. Vispa grädden fast och rör ner den och marängen i purén. Häll moussen i en form med löstagbar kant klädd med plastfolie. Låt stelna i frysen i ca 5 timmar.

    3. Pensla bottnarna med hallonsaft. Lägg den frusna moussen mellan bottnarna.

    4. Grovhacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll över chokladen. Rör om ordentligt och rör ner smöret. Låt svalna ordentligt så att tryffelkonsistens uppnås (ställ ev skålen i frysen).

    5. Täck tårtan med chokladtryffelsmeten och ställ in i kylen. Lägg på hallonen strax före servering.

    - Mängden italiensk maräng passar precis till receptet...ev kan det bli lite över och då kan man göra vanliga maränger av den smeten.

  • Oms

    sitter här m en stooor bit tårta nu - shit vad god tårdatn var! *och jo, jag tar en klick grädde till oxå*

    Mrs O - en till drink is coming up!

    Tubbies - ja precis en sån drink fick Mrs O - får se om hon börjar dans på bordet sen;):D det gjorde jag efter att jag druckit massor av "blå lagun" som jag sippade *läs svepte* i mig på Kiel båten- 94

  • MrsO

    Nä, Oms! inte en sån - jag vill ha den med cranberry juice!

  • Sister of the Night

    OOOOOOMMMMMSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Knäppa skitdatorn (eller möjligen klantiga Sister, vilket får vi nog aldrig riktigt utrett hoppas jag) lyckades göra nåt KONSTIGT med msn:en, så samtalet avbröts och jag lyckades inte fixa det. Mitt i ett svar jag skrev! Och jag hann inte ens läsa det sista du skrivit :(

    Ville bara klargöra att jag INTE dissade dig sådär *usch så genant* :( :( :(

  • viktualia

    Men Sis - det var ju MIG du skulle msnpladdra med... *plutar ledset med underläppen*

    jaja... jag tar en drink till... det börjar bli några stycken nu.. .yr i bollen.. tur att jag inte har nån balle att bli yr i.. hi hi

  • Oms

    men sis då! jag undrade just vart du tog vägen - ser oxå att det inte gick att leverera messet som jag skrev fstän du står som online

    hmmm, jag tar mig en kaffe (te) nu .måste ta det lugnt m priten:) återkommer

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen..... del 4