• Jeny

    vinterbrudar i Skåne som vill fika??

    ska gifta mig 2 december 2006 och vi håller bröllopet hemligt till inbjudningarna kommer ut. tack vare det håller jag på att spricka av allt man vill planera. vore kul att komma i kontakt med andra från Skåne som gifter sig i vinter!

  • Svar på tråden vinterbrudar i Skåne som vill fika??
  • GretaG

    Min T är det nderbaraste som finns. Det blir den vals jag vill ha o han förstår varför...vilket ömhetsbevis...:D

  • GretaG

    Vi ska dansa till en en instrumental sång från filmen Amelie från Montmartre, den heter La valse d'Amelie. Den filmen är min absolut afavvo film som jag kan se om o om igen den e precis lika bra varje gång. Har ni inte sett den måste ni bara se den. Filmen är ju fransk. Så valsen finns på samma skiva i tre olika versioner...en med dragspel o lite mer glad och upptempo, en med piano som är alldels för långsam och sedan en med orkester som kan blir helt perfekt!

    Jeny - vigselprogram mallarna är mina, jag som har gjort det så onsdag har inte det. Du kan bara öppna den om du har publisher...men visst får du den.

  • brud 11/11

    Psalm 861
    " Din skönhet som i vintern bor"
    Text: Christina Braw (1990)
    Musik: W Åhlén (1933)

    1.
    Din skönhet, som i vintern bor,
    du ger till oss som gåva.
    Din rikedom i kärlek stor
    vill jag i vintern lova,
    för frostens träd och höstens säd,
    som sover nu i jorden,
    Guds vintetid i Norden.

    2.
    För vinternattens stjärneljus
    på himlavalvets kupa,
    för vinterstormens friska brus,
    för frid i skogar djupa.
    Jag prisar nu Din nåd att du
    Dig här vill uppenbara,
    i vinterdagar klara.

    3.
    Din vintersol på trampad stig
    din tunga vinterdimma,
    i allt du kommer nära mig
    och låter godhet glimma.
    Din långa natt ger vilan skatt
    åt mänskan och naturen,
    åt växterna och djuren.

    4.
    Så lär mig glädjas vinterns tid,
    att du oss vila låter.
    Låt vinterns skönhet och dess frid
    vårt hjärta föra åter
    till Dig, vår Gud, som vinterns skrud
    nu ger på nytt till världen,
    till sjö och skog och gärden.

    (Texten sjungs till samma melodi som psalm 201, "En vänlig grönskas rika dräkt".)

  • tårtsmulan

    Tack Greta för att du delade med dig lite av det som ryms i ditt stora hjärta När du kryat på dig vill du kanske ha lite mer att pyssla med... tyckte att de monogram du gjort till onsdag var väldigt fina, och jag funderade på om du kanske ville hjälpa mig och sambon med några förslag till oss?

    Onsdag det du sade om den där meningen i dikten fastnade verkligen hos mig. Vill nog också ta bort den meningen och kanske ersätta det med något annat. Vill gärna få med något om att under alla de år vi delat har fört med sig både glädje och sorg, och att trots att vi i mångt och mycket är väldigt olika har funnit varandra och kompletterar varandra på ett bra sätt. Känns som om det är viktigt att markera att kärleken inte enbart är rosenröd och sockersöt, men en så grundläggande och viktig del av vårt liv utan att man tänker på det i alla lägen.

  • GretaG

    Tårtsmulan - klart att jag hjälper till med monogram. :)
    Vad vill du ha på ditt monogram, vilka initialer? Maila mig så kan jag skicka några förslag...

    Nu måste jag läsa om dikten o fundera...

  • onsdag i oktober

    Varit borta hela dagen och så kommer man hem till helt underbara saker i tråden. GretaG: jag ryser från tårna ända upp i hårfästet. Rakt och ärligt skrivit.
    Underbart att T köpte idén med valsen. Ser fram emot att få höra den och filmen -jag måste se den

Svar på tråden vinterbrudar i Skåne som vill fika??