• Fröken Blom
    Äldre 4 Jan 17:43
    178104 visningar
    23 svar
    23
    178104

    Tips på varm dryck önskas!

    Hej

    Ska gifta mig den 4 feb. och tänkte bjuda på något varmt att skåla i utanför kyrkan.

    Glögg känns helt fel så här EFTER julen...
    Så vad tar man?

    Har någon något smaskigt förslag?
    Gärna ett med och ett utan alkohol.

  • Svar på tråden Tips på varm dryck önskas!
  • StarSp­angled
    Äldre 4 Jan 17:52
    #0

    Min egen favorit är Chai tea latte. Som finns som färdigt pulver som bara blandas med varm mjölk och med lite vispad mjölk, kanel och kardemumma på toppen. Har ännu inte hittat någon som inte gillar den. Vi ska själv ha det på vårt bröllop nu i slutet av januari.

  • Ellte
    Äldre 4 Jan 17:59
    #0

    Jag hörde tipsas på radion idag om varm blåbärssoppa som "slödricka" :D Det låter jättegott tycker jag :)

  • JuniBr­uttan
    Äldre 4 Jan 18:18
    #0

    Hot cider! Man dricker det i usa till jul, iställer för glögg, och det är riktigt gott. Vet dessverre inte vart man får tag i det, men du finner säkert ett recept på nätet. Tror nämligen inte det bara är att värma vanlig cider...

  • Brunku­llan
    Äldre 4 Jan 18:18
    #0

    Fler förslag tack, för jag ska också gifta mig den 4 feb!! Jag funderar själv på varm choklad med punsch i, men då kan man väl inte dricka det ur champangeglas, eller....?? Och vi som har fått två så fina champangeglas till vår bröllopsdag!
    Och vad för kärl bör man dricka varm dryck ur, som ser "fint" ut?? Eller behöver det kanske inte vara "fint"....??

  • Ancher
    Äldre 4 Jan 18:29
    #0

    I den här tråden kan man läsa om att värma cider:

    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m1383168.html

  • L-N
    Äldre 4 Jan 18:36
    #0

    Vi brukar dricka en oboydrink typ varje vecka. Den är jättegod! Man gör varm oboy, och spetsar med en mintlikör som jag tyvärr inte minns namnet på just nu. Och så toppar man med vispad grädde och lite riven choklad. Så god!!

  • Alesch­andra
    Äldre 4 Jan 19:21
    #0

    Jag tycker väldigt mycket om Kiviks Varm & Kall. Den finns både på systemet med lite alkohol i och i vanlig mataffär utan alkohol (tror jag, vi köper våra i kivik).
    Den smakar äpple med kanelsmak i. Vintrig men inte så julig som glögg. Den går, som namnet antyder att ha både varm och kall och passar till folk som dricker alkohol och inte dricker alkohol. Det blir inte heller så ?kladdigt? som varm choklad (fast det är också väldigt gott). Det blir ju lite som cider, som det har tipsats om här innan, fast lite annorlunda...

  • MiNik
    Äldre 4 Jan 19:33
    #0

    Varm Choklad spetsad rom eller congnac..

    Varm Cider är aldrig fel
    Häll i några flaskor 2-3 i stor kastrull, värm på låg värme (aldrig koka, alkoholen försvinner), lägg i 4-5 kanelstänger och 10 st stjärnanis, JÄTTEGOTT
    (går naturligtvis att använda alkoholfri cider ochså)

  • MiNik
    Äldre 4 Jan 19:34
    #0

    Cognac, ska det vara inget annat *ler*

  • brudkr­onan
    Äldre 4 Jan 20:37
    #0

    Det finns en fantastisk varm vinterdryck som är känd sen' medeltiden: "Lambs Wool": Jag och mina medeltidsmupp-kompisar kallar den "Lammull" på svenska... förstås!. :)

    Här följer det engelska receptet, de sönderkokta äpplena kan uteslutas (det blir en klarare vackrare dryck då, kryddorna blandas då direkt i cidern när man värmer den), men jag tycker det är mumsigt med äpplena i. Prova innan och se vad ni gillar bäst...

    1/2 gallon [ca 2 liter] apple cider (alkoholfri, stark, söt eller torr, vilket man behagar... funkar även med äpplemust.)

    6 small apples, peeled [skalade] with cores [kärnhusen] removed

    1/2 cup sugar[ca 1,5 dl, lite mycket tycker jag smaka er fram...], IF cider is tart [torr].

    1/8 teaspoon [tesked] ground nutmeg [mald muskot]

    2 cups [ca 5 dl vispgrädde]heavy whipping cream

    1/4 teaspoon powdered cinnamon [mald kanel]

    1/4 teaspoon salt

    1/2 teaspoon powdered ginger [mald ingefära]

    1 tablespoon [matsked] brown sugar [farinsocker]

    In a large enameled pot [emaljgryta, fast jag tycker vilken gryta son helst går bra...] , slowly heat 3/4 of the cider, until warm but not boiling.

    In another enameled pot, pour remaining cider and add the apples, sugar, nutmeg, cinnamon, and ginger and bring to a boil.
    Vigorously simmer the apples until they lose their shape and become "frothy" [koks sönder och skummar]. Combine the two liquids [vätskorna]and pour into a heat proof bowl.

    Whip the cream with the salt and brown sugar until it peaks [blir hårdvispad]. Spoon the cream onto the wassail[dryckesblandningen], or add the cream to each cup as it is served [Jag gillar bäst att lägga den vispade grädden på toppen i varje glas/bägare när den serveras].

    Also, the apple cider can be substituted [ersatt] by hard apple cider [starkcider], dry white wine, light ale or stout beer.

    Jaha, det blev lite engelsklektion också!!! :)

    Prova er fram till ngt ni gillar själva! Tänk på att man gillade starka kryddade smaker på medeltiden, så smaka er fram med kryddorna, man kan alltid späda med lite mer varm cider om det blir lite väl kryddigt första gången. Men jag lovar, INGET är godare än Lammull en kall vinterdag när det nyper i kinderna...

    Lycka till!

Svar på tråden Tips på varm dryck önskas!