• Forsfors

Så arg så jag KOKAR! (långt)

jag har hittat en pro-ana och en pro-mia sida på MSNs grupper och jag anmälde dessa sidor eftersom att jag tycker att det är helt åt h-vete att uppl¨åta utrymme till såna och att de faktiskt är lika farliga sidor som barnp*rrsidor eller våldssidor eller något liknande.

mitt första mail:
    msn grupp som handlar om pro-Ana, altså en sida för människor
    som är för anorexia, där de utbyter tips om hur de ska kunna bli
    anorektiska och lura omgivningen så att de kan fortsätta att vara
    anorektiska

jag fick detta svar:
    Vi har läst ditt email och tackar dig för ditt intresse i detta
    ärende. Vi vill meddela att diskussioner och meddelanden speglar
    författarnas åsikter och inte MSNs. MSN är inte skyldiga att ta bort
    diskussioner eller meddelanden som du finner stötande eller kränkande,
    men kan göra det när som helst utan föregående meddelande om de bryter
    mot våra villkor för användning.

Du kan hitta mer information genom att klicka på fliken högst
    upp i hörnet som är markerad Hjälp.
    Om du har några andra frågor eller förslag får du gärna kontakta
    oss igen.
    Med vänlig Hälsning,
    Christina
    Kundtjänst, MSN Grupper

Mitt andra mail:
    okej, tack för att ni tittat i allfall. jag vill ändå påpeka det
    förkastliga i att upplåta utrymme på nätet för en pro-ana grupp då de
    lär varandra att få anorexia, en livsfarlig sjukdom som dödatr många i
    mitt tycker är det samma sak som att det skulle vara en grupp om för
    barnporr eller byter kanrkrecept eller en terroristgrupp eller liknade.
    Det ser illa ut att MSN stöder pro-ana verksamhet genom att upplåta
    utrymme till det.
    MVH mitt namn

fick ett liknande svar som det första.

är det bara jag som är löjlig och jobbig när jag tycker att de faktiskt har lite ansvar för vad som skrivs och att sådana sidor inte borde få finnas på MSN som faktiskt har många ungdomar som användare. var in på en sån sida och såg ett medelande från en trettonåring som ville ha tips på hur hon kunde svälta sig. tycker att MSN borde se över sina regler i af och ta bort sådana sidor. en stor eloge till bröllopstorget som valt att ta med det i reglerena att man inte får stödja sådana sidor.

Nu har jag i allfall fått skriva av mig lite.

• Svar på tråden Så arg så jag KOKAR! (långt)
  • Forsfors

Secret: tack. hoppas att de tar upp det. För övrigt så tror jag att MSN också känner sig idiotförklarade, kanske är det därför som de försöker ge igen? : )

• Forsfors

Nu har jag fått svar på mailet till tjejen på Aftonbladet:

Hej,

Och tack så jättemycket för ditt mejl. Verkligen intressant. Jag ska titta närmare på länkarna du bifogade till mig.

Med vänlig hälsning
    Malin.

Och mer än att hon tittar på dem kan man ju inte begära. Vi får hålla tummarna för att hon hittar tillräckligt för att kunna sätta lite press på MSN.

• Cybermamman

Heder åt dig ForsFors!!

• Mollie

Hur har det gått med detta?

• Forsfors

har inte hört något mer...tyvär...

• AnnLee

Forsfors - Hur har det gått?

• Rystall

Heja Forsfors!!! Jag beundrar dig för ditt engagemang. Hoppas det blir nått av det bara.

• Forsfors

tackar tackar för berömmet. jag har mailat journalisten igen och frågat hur det går. Vad jag sett så finns dessa vedervärdiga grupper fortfarande kvar på MSN och de har fått fler medlemmar sen jag tittade sist
    ska ta och pröva att maila MSN igen bara för att störa och påminan dem om att problemet fortfarande kvarstår, men jag tror tyvär inte att det gör någon skillnad. Känner mig så jäkla maktlös...

• AnnLee

Forsfors - jag skulle nog inte säga att du är helt maktlös... Jag känner en kvinna som jobbar på ett svenskt företag och ansvarar för webannonserna på det företaget. När jag berättade om dessa grupper blev hon väldigt upprörd och överväger nu att sluta annonsera på msn...

• Forsfors

AnnLee: Gud vad bra. hoppas att hon gör slag i saken och att fler följer hennes exempel!

• Mastermind

Man kan inte få något att försvinna bara genom att förbjuda det, tyvärr. Självklart tycker jag att ätstörningar är hemskt (är själv inne på mitt 9e år nu), men det är väl bättre att dom som är ätstörda får en plats att prata på, än att dom gömmer sig helt? Dom som hänger på dom sidorna vill ju inte bli friska, inte än. Och då kan man inte tvinga dom till att bli det heller, då sjukdomen är psykisk. Man kan tvångs-/sondmata och "göda" dom, men så fort dom kommer ut igen så svälter dom sig själva ännu mer, målvikten blir ännu lägre. Jag har varit på många sådana sidor, det förnekar jag inte, men än så länge har jag inte sett en enda sida där man verkligen inbjuder folk till att få ätstörningar. Det pratas mycket om negativa biverkningar, och sådant skrämmer oftast bort dom som bara vill banta. Är det någon som inte lämnar frivilligt, utan rakt ut ber om råd att få ätstörningar så överöses dom med information om ätstörningar och om hur illa det är, och _ingen_ ger tips åt någon som vill gå ner 5 kg till ett bröllop, t.ex. Så dom grupperna kanske lockar folk som vill gå ner, men det är mest bara dom som redan är ätstörda som cirkulerar i forumen. Och det är långt ifrån bara kost och motion det handlar om, tjejerna (och killarna, för den delen) stöttar varandra i andra problem också. Jag vet inte hur många självmordsbenägna tjejer jag sett som fått hjälp och stöd av andra ätstörda i sådana forum, och som nu lever tack vare dom andra på forumet. Visst tipsas det om "dieter", men det varnas också för dåliga "bantningsknep", som t.ex dessa ständiga ephedratabletter. Dom har ju t.o.m. diskuterats härinne, varav några dessutom tipsat om dom! Men inne på ett sådant forum diskuteras nackdelarna, och jag har nog inte sett en enda som verkligen _tipsar_ om dom tabletterna. Istället kör dom på naturligare grejer som äppelcidervinäger, etc. Visst, jag kan inte dra alla över en kam. Jag har t.ex inte varit inne på MSN-grupperna ni pratar om, men jag är t.ex medlem i ett internationellt forum med över 13 000 medlemmar (och det var minst det tiodubbla innan dom började kräva medlemsskap), och där tar tjejerna verkligen hand om varandra, hur paradoxalt det än må låta i era öron. Det finns otroligt mycket kärlek därinne, och känner man sig deppad och skriver om det så får man genast (positiv) respons just för att dom verkligen och genuint _bryr_ sig. Dom är alla i samma sits på ett eller annat sätt, och man känner en samhörighet. Man vågar tala ut om hur mycket manhetsåt igår kväll, hur länge man satt på motionscykeln imorse och hur ofta man spytt den senaste veckan. Inget man kanske pratar om med familjen vid middagsbordet.. Och just för att dom får släppa ur sig allt det där, och för att dom inte sitter och trycker på allt inombords, så orkar dom gå vidare. Man hittar även inlägg som handlar om saker som incest och våldtäkt, och jag har sett många tjejer uppmuntrats och tagit mod till sig att verkligen gå till polisen och anmäla, och fått rätt. Om dom inte hade skrivit om det och fått stöd så tror jag ärligt talat inte att dom hade vågat anmäla och gå vidare med sina liv. Det finns även dom som blivit friska, och i just det communityt jag hänger mest, så har dom en alldeles egen avdelning, där som omfamnar dom som kommer dit, och hjälper dom med den krångla vägen mot ett friskt liv. Det finns SÅ mycket mer bakom dessa sidor än bara lite simpla tips om hur man går ner bäst.

Nu menar jag inte att ni måste acceptera dessa sidor, men ni kanske får er en tankeställare, iaf.

• *Hanna*

Hej! Vet inte om det har tagits upp här, men det finns flera pro ana diskussioner på passagen....Blir så tom & upprörd när man läser det.

• Sandra...

Herregud kan inte fatta att det är sant!!!!!!!

Vad är det för samhälle vi lever i egentligen

• Forsfors

inget har häntr och det verkar inte hända något...suck...

• *Hanna*

Forsfors
    Kämpa på! Det är så bra att det finns någon som verkligen bryr sig, mer än vi andra som bara blir upprörda, men ändå inte gör något....

Mastermind:
    Jag har varit inne på fler pro ana sidor, och jag tycker att de flesta är heeeelt sjuka. Man verkar bara peppa varandra till att gå ner ytterligare hela tiden, med diverse sjuka metoder, och olika sätt att dölja sjukdomen för omvärlden. Bort med de sidorna helt enkelt!

• l i s a

Mastermind: Jag har också varit inne på sådana sidor, av nyfikenhet och för att försöka förstå. Du skriver att man får stöd då det är deppigt och undrar bara vad det är för typ av stöd? Det jag sett är stöd i formen av uppmuntran att ta nya tag och klara av att inte äta nästa dag tex. Det har sett ut som "fyyy jag har ätit så mycket i dag, känner mig uuusel... *snyft*" och svaren har varit av typen att "Du ska se att du klarar att äta mindre i morgon. Stå på dej"

Är dessa exempel det "stöd" du talar om?

• l i s a

Kan för övrigt tillägga att jag - högst amatörmässigt givetvis - jämfört typ VVs forum med proana-forum och tycker att det finns en väldi massa likheter... Det kanske förklarar varför det tycks vara lätt att fastna på en proanasida då det faktiskt finns sidor som är hyllade med liknande diskusioner, där det diskuteras målvikter,mattips, hur man äter mindre och lättare etc. etc.

eh... tja... intressant tycker jag i alla fall.

• Meddelande borttaget
  • l i s a

Jo givetvis bishop! Jag håller absolut med om att det ÄR en stor skillnad. Fast tycker ändå det är intressant, rent "filosofiskt", att två likadana inlägg av typen "usch, jag har ätit för mycket" med svaret: "ta nya tag i morgon" har så fullständigt olika innebörd i två olika forum.

Alltså... ja... ehh... äh... skit samma Jag får inte fram det jag menar ändå. Men jag menade inte att en proanasida inte är sjuk, eller att en vv-sida är dålig.

Svar på tråden Så arg så jag KOKAR! (långt)