Fler som är nöt-allergiker här....?
elr är jag ensam?
elr är jag ensam?
Johanna!
Han blev laktosintolerant när han var 16-17 år, gluten fick han förra hösten.
Just laktosen funkar ju bra med laktrastabletter de gånger han vill äta ute. Tack och lov är han ju inte mjölkproteinallergiker!
Och givetvis tål han inte soja(den som man bl.a. har i mjölkfri glass).
Sandra!
Min pojkvän tål flera av frukterna och grönskerna om man värmer på dem, ångkokar, kokar, steker i ugn eller mos och sylt av dem. T.ex. äppelmos eller kräm.
I annat fäll är det ju mest att utforska allt han kan tänkas tåla.
Det finns ju flera sorts meloner som är goda (men varning, för han reagerar på nätmelon också!)
Broccoli är en underbar grönsak. Och det finns massor med rotfrukter. Mycket går att göra med apelsiner. I mat fungerar färska kryddor.
Vill du ha rena recept tips kan du ju leta på nätet. Finns flera bra sidor. Annars får du vara mer konkret så ska jag försöka hjälpa dig.
hmm ja äpplemos kan jag också äta, =)
stjärna
vad bra att det var kollat
annars är det ju ett vanlig grej att glutenintolleranta håller upp med produkter med laktos alldeles för länge
Jag är också nötallergiker... Sen undrar jag om det är någon mer än jag som inte kan äta kardemumma? Hopplöst att försöka köpa vetebröd utan mandel, nötter och kardemumma - jag har gett upp för längesedan.
Jordnötter är ett gissel, var på fest för några år sedan och hälsade på en person som ätit jordnötter med högerhanden - fick kliande utslag över hela armen och det tog ett bra tag innan jag kunde komma på vad som hänt.
Det värsta är när man förklarar för t ex personal på bageri att man inte kan äta mandel och de säger att "Jamen den här kan du äta - det är ju bara liite mandel ( /nötter/kardemumma/kiwi/valfritt) i/på"...
------------------------------------------
f.d. Svart brud
Vad jobbigt med svärmor! Men jag måste säga att jag tycker att det verkar lustigt att hon t ex tål kiwi och persika men inga andra frukter...
De som e allergiska mot nötter ska verkligen akta sig för cocos framförallt.. Men jordgubbar och kiwi vet jag är direkt farligt för d som e nötallergiker. Sen ska man passa sig för s.k. "sten frukter", såsom äpple päron bl.a.
baghera: Nämen det är väl inte sant? Kokos är ingen nöt och det är jätteovanligt med kokosallergi. Däremot har du rätt om frukterna. Stenfrukter och nötter är ofta kombinerade i allergi...
Måste förtydliga mig bara :D Självklart KAN man vara allergisk mot både nötter och kokos. Jag menar bara att allergier är väldigt individuellt och bara för att jag inte tål mandel så betyder inte det att du inte gör det även om vi båda är allergiska mot hasselnötter ;)
cocos är verkligen inget man "ska akta sig för" som nötallergiker, vad fick du det ifrån?!
jag är pollen, alla nöt & stenfrukts-allergiker, (katt, gräs me)..märkte förra sommaren att min läpp svullnade upp av jordgubbs-shake jag drack (smoothie heter det;)) det var mkt obehagligt..& jag blev både ledsen & konfunderad- trodde inte jordgubb hade med den allergin jag har att göra..kiwi vet jag inte om jag reagerar på, men har ingen lust att chansa heller..... någon som vet om det är ngn mer frukt jag ska akta mig för? visst är melon, vindruvor, ananas etc ok?
hmm kardemumma har jag inte hört ngt om..:/
Jag orkade inte räkna upp allt jag inte tål... brukar få skicka listor när jag ska på kurser o sånt...
Förutom kardemumma har jag svårt för färsk ingefära (torkad, malen funkar i mindre mängder) och muskot.
Sesamolja går också bort, men sesamfrön på bröd o så brukar gå bra...
Sen tål jag ju då inga nötter alls, inte mandel, färska "svenska" frukter som äpplen, päron, körsbär osv går inte, utom om de är tillagade.
Pälsdjur tål jag inte heller - förutom häst, men jag kan inte vara i ett stall i alla fall med allt hö och liknande...
Ja, jag ska inte ta upp mer plats här nu, men jag vill tipsa om Livsmedelsverkets sidor om olika typer av livsmedelsallergier och annat:
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
------------------------------------
Sandra>>>
Jag kan ha lite svårt för vindruvor, men det beror nog till viss del på besprutning mm, men jag kan äta många exotiska frukter och citrusfrukter... Ananas funkar utmärkt för mig, liksom melon...
Annepannan: Åååh! En kardemumma(o)vän! Folk blir alltid jättekonfunderade när jag säger att jag inte tål kardemumma.
Alla: För att ordna upp förvirringen kring olika soters nötter lite.
Trädnötter är en grupp: hasselnötter, valnötter, mm
Mandel har sin egna kategori
Jordnötter är också en annan kategori, släkt med baljväxter.
Kokosnöt är ingen egentlig nöt.
Så man kan vara allergisk not bara en av kategorierna eller flera. Kokosnötallergi är ovanlig, men det finns säkert.
Nöt och fruktallergi är ofta korsallergier från pollenallergi. På apotekets hemsida finns en hel del information. Astma och allergiförbundet har nog information de med. www.apoteket.se www.astmaoallergiforbundet.se
Jag har inte läst hela tråden så någon kanske har tipsat om detta.
Jag är allergisk mot stenfrukter och nötter. MEN när de upphettas försvinner det jag inte tål. T.ex. ett äpple kör jag 10-20 sekunder i micron. Det blir inte varmt men giftet försvinner. Mandel hackar jag och rostar i torr stekpanna, funkar säkert på andra nötter också.
Ni som inte är hyperallergiska kan ju testa på en liten bit om det funkar för er? Dock på egen risk!!! Jag har inte hört detta av någon läkare utan av en kompis som hade testat med positivt resultat.
Det kroppen reagerar på när man är allergisk (inte samma sak som överkänslig och intolerant) är ju proteinet och det kan man bryta ner genom att värma det. Frukt och grönsaker som jag inte tål råa kan jag äta tillagade. Men räcker verkligen några sekunder i mikron för ett helt äpple? Jag vågar nog inte testa med nötter eftersom reaktion på dem är så våldsam. Frukt och grönsaker kliar det "bara" av.
sandra76
Jag har samma allergier som du (+soja) och reagerar dessutom på avokado och papaya så de kanske du ska akta dig för. Vattenmelon har jag känt av ibland. Jordgubbar också. Citrus, vindruvor, banan och ananas går däremot bra.
Jag var lite skraj för nötter, men nu i jul testade jag valnötter. De blev ganska varma och jag åt bara en. Men det gick hur bra som helst för mej. Inga kliningar i halsen, inget magont och ingen svulnad.
Inte för att jag ska börja äta massa nötter, men det kan vara bra att veta.
Eftersom jag har astma också så är jag väldigt försiktig när jag provar, men åandrasidan så gillar jag inte att vara så begränsad. Förutom all möjlig frukt, grönsaker o nötter så är jag överkänslig mot pälsdjur, pollen, parfymer och rök. Jobbigt värre!