Fler som är nöt-allergiker här....?
elr är jag ensam?
elr är jag ensam?
En kompis flickvän (som jag inte kände så bra vid tiden för vårt bröllop) är allergisk mot alla typer av nötter, hon kan inte ens vara i samma rum som nån har typ ätit nötter i flera timmar innan typ, och det fick vi planera menyn och snacksen kring på bröllopet, men vi lyckades hålla bröllopet helt nöt-fritt så hon kunde vara med och ha roligt. Nu är vi rätt bra kompisar hon och jag och vi håller våran lägenhet nöt-fri så hon kan komma o hälsa på när hon vill!
Johanna - jag gjorde ett test & där gav inte soja utslag..som tur är! men de sa att jag kan komma att reagera på det eftersom det är en släkting till jordnöten.... det värsta är att jag är vegetarian & soja produkter ersätter en del av köttet för mig, plus att det är ofta (alltid nästan!) sojalectin elr vad det heter i godis!
Jag är överkänslig mot nötter och mandel - och älskar marsipan... Förvärvade överkänsligheten i vuxen ålder så jag vet hur marsipan i mörk choklad smakar... *Tycker synd om mig själv lite*
Kan tack och lov äta choklad så länge jag inte äter nötchoklad eller praliner med marsipan och rena nötfyllningar.
Ellte, ett tips - strunta i (i min helt personliga smak såklart, jag är ingen smakpolis) trista Alladin och Paradis-askar och försök hitta en butik som säljer praliner styckvis. Alltid finns det något som är ätbart för oss som inte tål nötter också är det oftast mycket godare. T e x ljus choklad med luftig smörkräm smaksatt med kardemumma... Slår alla Marabou-askar i världen.
Jag är dessutom överkänslig mot jordnötter och sojaprodukter. Ingen mer kyckling satay, *yyl*.
Men pistagenötter går bra, i alla fall om jag bara äter 2-3 stycken...
Så här års när man ser alla marsipangrisar och tomtar överallt så känns det inte alltid så kul med att inte kunna äta mandel eller mandelprodukter...
Jag är allergisk mot nötter, men får äta dem...!
Däremot är jag oxå väldigt allergisk mot nästan all frukt! :(
Ettolrach: AbsoLUT att det finns bättre choklad Det är så trist bara att när folk bjuder (eller när man får från leverantörer ;)) så är det alltid askar... Igår öppnade vi en stoooooooooooor ask med massor av sorter på jobbet... EN kunde jag äta ;) Nåväl...nu ska jag ju ta det lugnt med godiset så :D Ofantligt korkat bara tycker jag...kolla bara i denna tråden hur många det är som inte kan köpa Alladin. ;)
mmmmm.. den enda jag vet om som man säkert kan köpa, utan spår av nöt, är kexchoklad. vet ni ngt mer....?
Läste förressten om Linda Nyberg som fått en kraftig reaktion av lax & potatis !!!! :( konstigt att man blir rädd att äta ute! laxen hade varit i kontakt med jordnötsolja
Syrran är allergiskt mot nötter också. Pistagenötter och äpple (innan hon visste om att hon var allergisk) höll på att kosta henne livet. Har åkt ambulans med henne till sjukhuset någon gång varje år medan vi bodde i Stockholm. När vi flyttade från Stockholm blev hon mycket bättre! Jag tror att det kan ha att göra med bättre luft och mindre stress bl a.
köp lite dyrare choklad i tex rättvishandlebutikerna. Den är minst lika god som praliner. Den vita chokladen med vanilj tex... några sorter måste vara nötfria.. dessutom bidrar de till en bättre värld.
Allergier beror på att immunförsvaret inte fungerar riktigt som det ska. Stress påverkar immunförsvaret så visst kan allergier bli sämre av stress. Precis som att man lättare blir förkyld under stressiga förhållanden.
Jag kan tåla cigarettrök, parfymer och
t o m lite lite lite marsipan om jag är frisk och utvilad. Med förkylning i kroppen, och kanske trött av för mycket jobb så behövs det inte mycket, det kan räcka med att en rökare med röklukt i kläderna går förbi i tunnelbanan för att jag ska få ett astmaanfall (det är så min överkänslighet yttrar sig) eller att min man äter jordnötter och det börjar klia i halsen.
Det finns teorier att om man utsätts för det man är känslig mot i små doser som sedan ökas så ska man kunna öka toleransen för det man inte tål - men det ska man inte experimentera med på egen hand!!!
Tankeväckande är i alla fall att barn som växer upp på landet inte lika ofta blir pälsdjursallergiker eller pollenallergiker...
Jag är också allergisk mot nötter, mandel, jordnötter, sojaprotein (men sojalecitin och sojaolja går som tur är bra), stenfrukter, råa rotfrukter (slipper skala potatis!! ) mm.
Och är astmatiker.
Varför envisas de med att ha jordnötter på flygen? Det är lika dumt som att det är nötter i all choklad. Men nu har jag börjat köpa handgjorda praliner ibland (jag tål att de är gjorda i samma lokal som nötpraliner) och det är så gott och så vet de vad de har för ingredienser!! Det är det alldeles för dåligt med på många kafeer och restauranger.