• The Angel

Peppningstråd för oss sjukskrivna

Hejsan

Vill starta en tråd för oss som är sjukskrivna och ev arbetsprövar/tränar.

1. Varför är du sjukskriven?
    2. Hur länge har du varit sjukskriven?
    3. Får du någon typ av hjälp/stöd?
    4. Arbetstränar du? (rehab)
    5. Hur ser du på framtiden? Vad vill du göra?
    6. Dina "pepp-tips"?

Du får såklart skriva helt fritt också ;)

Kramar till er alla
    /Felicia

• Svar på tråden Peppningstråd för oss sjukskrivna
  • ängsklocka

Det är är helt sjukt, HUR ska fk:s läkare kunna bedömma utfrån ett simpelt papper, utan att träffat personen i fråga? Finns ju inte en chans att det ska bli ett rättvist beslut. Dom måste för sjutton träffa personen om dom ska kunna göra en annan bedömning än den sjukskrivnes läkare!!

Det är som Zippolina skriver skrämmande!

• fairy

Hetsjakten FK kör förstörde en tjejkompis till mig. Hon blev sjukskriven 1999 för utbrändhet, panikångest, djup depression och stora sömnsvårigheter. Så i sommras så hade en obehörig läkare bestämt att hon kunde jobba utan att ens träffat henne personligen. Och vips så satt hon på sitt gamla jobb och skulle helt plötsligt jobba 75% när hon inte ens klarar av att läsa morgontidningen för orden blir bara en enda sörja och hjärnan är helt slut. Hon försökte så gott det gick men efter 3 veckor var hon på samma punkt som när hon blev sjukskriven -99.

Det gör så ont att se hur deras "det här blir så bra för dig gumman" förstörde så mycket för henne.

Själv blev jag sjukskriven nu 1/12 och det får mig att fundera på om de kommer "hota" mig med att jag inte får några pengar om jag inte börjar jobba igen..

Spara pengar är väl bra, men spara pengar genom att tvinga sjuka människor att jobba så de kanske bli sjukare kostar dubbelt upp. Den dessa dumma idioter som kom på detta blir sjukskriven ska jag glatt sitta och skicka ut varenda en av dem i arbetslivet.. shut up and suck!

• fairy

Ledvärk och depression

Sen 1/12 04

Går i terapi pga ätstörningar sedan en tid tillbaka, men där tar vi även upp detta med depressionen och ångest osv.

Nej

Massor! Är ju nyligen sjukskriven så jag har inte hunnit fundera ut det än

6. Dina "pepp-tips"?
    Ja.. det finns nog många. Men framför allt fyll vardagen med något som känns meningsfullt för just dig.

• annapanna1975

Myofasciellt syndrom (besläktat med fibromyalgi) + sviter efter utbrändhet
    Sedan februari -03
    Jag går på samtalsterapi hos en kurator på vårdcentralen, på vattengympa i en varmvattenbassäng.
    Nej, men jag studerar på högskolan på 50%
    Jag har börjat utbilda mig till fastighetsmäklare och trivs bra med det. Mitt stora problem är att högskolan inte går med på att jag går på halvfart om jag inte är sjukskriven, så jag lever med den ständiga ångesten att om jag inte får förlängd sjukskrivning i flera år (utan avbrott) så kommer jag då att förlora min plats på utbildningen och det jag läst tills dess kommer att vara förgäves. Som det ser ut är det fullständigt omöjligt för mig att klara heltid + alla behandlingar jag MÅSTE gå på för att inte bli sämre. Halvtid är max vad jag klarar av.
    6. Dina "pepp-tips"?
    Skit i att prestera ibland! Försök att alltid plocka in saker i vardagen som får dig att må bra, saker som gör dig glad!

Tycker också att samhällets syn på sjukskrivna är ...konstig....! Man gör ju så gott man kan, och man blir inte frisk för att de skriver det på ett papper!! De borde lägga alla kampanjpengar på att förkorta vårdköerna istället!!

• gift liten sessa

annapanna1975: får man studera när man är sjukskriven? Det sa min läkare och försäkringskassan att det absolut inte går!!!!

• The Angel

annapanna1975

Hur yttrar sig din sjukdon Myofasciellt syndrom? Nyfiken eftersom min mamma har fibromyalgi samt att jag har värk 24 tim/dygn själv :(

/Felicia

• fairy

Det där är jag också nyfiken på.. för jag har haft värk dygnet runt sedan jag var runt 14 och de har tagit massa prover och gjort koller men ingen har riktigt kunnat förstå varför. Just nu har jag fått diagnosen reumatism men vilken sort vet de inte och jag äter visserligen medecin men den hjälper inte till 100%.

• Elsa-Lee

Måste bara få skriva av mig lite...

Den 1:a dec var jag på rehab. möte på mitt jobb. Jag bröt ihop och började gråta efter ung 10 min. Efter det så satt min handläggare från FK och personalchefen och planerade min arb. träning. (!)

Jag sitter bara och gråter och det är det ingen som låtsas om. Iaf när mötet äntligen är över och jag sak gå så ber jag personalchefen om att han ska skicka schemat över arb. träningen till mig (eftersom jag bara gråtit och inte varit delaktig i vad dom sa, inte antecknade jag heller) och javisst säger han.

Hemma får jag panikångest för jag känner att jag inte kommer klara arb. träna eftersom jag inte ens klara ett möte där. Men efter att ha pratat med facket och sådär så kommer jag väl fram till att det bästa är att gå dit och "försöka" i typ 5 min och sen gå hem, för då kan inte FK säga att jag inte försökt.

Jag väntar alltså på schemat så jag vet när jag ska dit. Den 14:e får jag ett mail från personalchefen "minnesanteckningar från rehab. mötet"- där det står "Hej, här kommer lite minnesanteckningar från mötet, hoppas allt flyter på bra." Och så står det vad dom planerade, Den 6:e (!!) skulle arb. träningen börjat! Och han tror att jag är där dessutom. HUr skulle jag kunna vara där när jag inte fick schemat förrän den 14:e?! Han vet ju att jag inte antecknade el var delaktig i planeringen! Jag fattar ingenting! Det konstigaste är att ingen har hört av sig och undrat vart jag är. inte FK, inte min arb. givare.

Vad tycker ni om det här? Är det jag som gjort fel? Jag orkar inte mer snart! Känner mig så jagad av alla!

• The Angel

Elsa-Lee

Vilken soppa... Jag fattar inte hur de först och främst kan sitta och planera när du är ledsen. Ni kanske borde ha pratat om det istället...vad det är som gör dig ledsen osv.

Om jag vore du skulle jag maila tillbaka och säga som det var..att du inte var delaktig i mötet och inte visste att du skulle börja redan 6:e dec.

Jag fattar inte detta med alla okänsliga arbetsgivare. De vill att man ska vara duktig och göra ett bra jobb samt dra in massa pengar i företaget men när man är sjuk är man inte värd ett piss!

Jag arbetstränar på en förskola nu sedan jag blev utbränd från mitt arbete som hudterapeut. Idag gick jag hem efter 2 tim (skulle ha varit där 4 tim) eftersom jag var så matt, orkeslös, yr och trött. Har arb. tränat ca 4 tim/dag sen i okt och jag är helt slut. Efter nyår ska jag arb.träna 3 mån på en skola istället eftersom jag har problem med ryggen också. Mycket lyft på dagis...

Jag hoppas att det löser sig för dig. Jag tycker absolut att du ska prova att arbetsträna för jag vet att man mår mycket sämre av att bara gå hemma också. Visst, för mig är det sååå jobbigt att vara ute i arbetslivet igen men man måste kämpa. Det är dock mycket positivt också.
    Jag tror att om man är sjukskriven från sitt arbete pga känslomässiga problem så ska man inte gå tillbaka till sin nuvarande arbetsplats. För mig så får jag ångest och hjärtklappning bara jag ska gå in på mitt arbete. Det sitter liksom i väggarna och dofter osv triggar igång panikångesten för mig.

Sköt om dig och jag hoppas att allt går bra. Är glad att jag startade denna tråd.

Kram //Felicia

P.S Ni som har utmattningsdepression, hur yttrar sig det??

• The Angel

Norrbottensbrud

Jag håller med dig om att allt har en mening. När man blir sjukskriven pga känslomässiga problem så är det nog bara kroppens sätt att säga STOPP!
    Det jobbiga är att när man är nere i värsta skiten så fattar man inte att man förmodligen är på väg lite uppåt. Mycket känns tufft och det är svårt att vara positiv.

Till alla:
    Hur gör ni för att vara mer positiva och inte bara tänka svart?
    Är det fler än jag som gråter för minsta lilla?

/Felicia

• Ting

.

Pga utbränshet och depression
    1 månad bara men kommer bli längre.
    Ja efter många om och men, hamande på psyket och till slut var ju öppen psyk tvugna att ta sig ann mitt fall, innan jag åkte in sa de att jag var för frisk för att få komma dit.
    Nej de gör jag inte
    5. Hur ser du på framtiden? Vad vill du göra?Just nu så känns allting väldigt mörk så jag vet inte tyvärr, har 5 barn varav en med AD/HD som jag kämpar mycket kring, så ork att tänka på framtiden finns inte just nu.
    6. Dina "pepp-tips"?

Tyvärr så har jag inga bra att ge då jag ännu inte hittat ljuset i allt mörker, men att sjunga vet jag är bra för mig, sjunger i gospel kör vilket får mig att bli glad.

• Norrbottensbrud

The Angel: Du undrade hur utmattningsdepression yttrar sig. För mig var det så att jag började bli väldigt yr på jobbet. Gick alltså bokstavligt in i en vägg en dag och fattade inte riktigt hur jag gått rakt in i väggen. Jag kunde sitta fullständigt apatisk och stirra framför mig och inte veta vad det var jag skulle göra eller vad jag höll på mig. Ibland kunde jag överhuvudtaget inte röra på mig. Jag började också blöda näsblod med några dagars mellanrum. En dag på jobbet blev jag så yr att jag inte kunde stå upp. Denna yrsel varade i ca fyra månader. Var tvungen att ha hjälp att gå och stå. Jag började även få ngt som jag i efterhand fick veta var panikångestattacker. Under en lång period innan jag blev sjuk så var jag tvungen att lyssna på freestyle på nätterna eftersom jag på detta sätt dränkte mina tankar om jobbet och om vad som måste göras nästa dag. Jag hade också en ständig känsla av att jag var sjuk dvs. som att jag snart skulle bli väldigt förkyld. Så hade jag det under ca sex månader. I efterhand har jag förstått att jag inte led av en fysisk sjukdom. Jag har också förstått att min kropp försökt säga ifrån en längre tid, men jag har inte lyssnat, för jag var ju oslagbar. Trodde jag...

När jag sedan blev sjukskriven var allt ett enda mörker. Jag var väldigt besviken på min arbetsplats och framför allt på mig själv. Nu har jag till viss del lärt mig att acceptera resultatet av min utbrändhet. Kämpar dock fortfarande, men kan se en ljusning.

Tror dock att utmattningsdepression kan te sig på olika sätt.

• gift liten sessa

Jag blev också yr, men fick diarré långt innan dess och kräktes också när jag blev stressad (dvs mer stressad än den "vanliga" hyperstressen). Blev till slut sjukskriven och satt i flera veckor och stirrade framför mig och grät. Skulle tillbaka till jobbet men så fort jag varit där i en timme så började jag kräkas igen. Nu har jag börjat jobba deltid och det funkar men ska försöka byta branch så fort det går...

• annapanna1975

Teh Angel+Fairy:
    FÖRLÅT att jag inte har svarat tidigare! Jag har inte varit inne på BT särskilt mycket på ett tag och inte på den här tråden alls sedan jag skrev.
    Myofasciellt syndrom, för mig, är precis som fibromyalgi. Skillnaden är att jag har 10 trigger points istället för 11, som är kravet för att klassificeras som att man har fibromyalgi. Jag har värk alltid, överallt, som flyttar sig (ont i axlarna/nacken ena dagen, nästa dag i höfterna etc)
    Jag har dessutom ständigt kalla händer och fötter, har svårt att sova/sover ytligt och är därför sällan utsövd, ständiga ögoninfektioner, ögonen är ljuskänsliga och blir snabbt trötta, mage/tarmar krånglar, har ofta förstoppning eller diarré fast jag äter nyttigt osv. Jag har också väldigt känsliga slemhinnor, får ofta näsblod när jag är förkyld och svampinfektioner i underlivet.

• The Angel

annapanna1975

Vad besvärligt det låter. Känner igen mycket när det gäller värk och så. Ska på en ny röntgen på tisdag faktiskt. Har bl.a. en låg disc (L5).
    Ständig värk påverkar en mycket psykiskt. Det är otroligt jobbigt.
    Hoppas att du har det bra och att du fick en mysig jul och nyår.

Kram /Felicia

• gamnis

hejsan alliho!
    Jaghar haft ont i mina handleder sen 8 år tillbaka. har tagit de mesta proverna men inga som gett resultat. ska till en spec. den 19/1.
    Jag kan inte jobba heltid då jag har så fruktansvärt ont. Hur ska jag lägga upp detta för läkaren?
    Kramar

• gamnis

Hejsan allihopa.
    JAg har haft så fruktansvärt ont i mina handleder i 8 år snart. Har varit hos diverse läkare med inte några har hittat något fel. Ska till en spec. läkare den 19/1. HUr ska jag lägga fram på ett bra sätt att jag inte kan jobba heltid. Alla läkare har vart så nedlåtande.
    Kramar

• fairy

gamnis

kan inte ge dig några exakta bra råd, men ett tips som jag tagit efter min farmor är att skriva upp på en lapp (som i mitt fall vart jag har ont, exakta ställen, hur det känns, hur ofta, vilken tid på dagen, speciela tillfällen osv osv) för även om jag nu rabblat det där ett par år för olika läkare så nog missar jag iaf hälften och helt plötsligt är mina symptom inte så farliga..

Så numera har jag en lapp med allt som jag vill fråga, ta upp, han kan tänkas fråga och smärtschema osv och då kan jag helt enkelt inte missa något :)

Svar på tråden Peppningstråd för oss sjukskrivna