• The Angel

Peppningstråd för oss sjukskrivna

Hejsan

Vill starta en tråd för oss som är sjukskrivna och ev arbetsprövar/tränar.

1. Varför är du sjukskriven?
    2. Hur länge har du varit sjukskriven?
    3. Får du någon typ av hjälp/stöd?
    4. Arbetstränar du? (rehab)
    5. Hur ser du på framtiden? Vad vill du göra?
    6. Dina "pepp-tips"?

Du får såklart skriva helt fritt också ;)

Kramar till er alla
    /Felicia

• Svar på tråden Peppningstråd för oss sjukskrivna
  • The Angel

Norrbottensbrud

Jag såg Debatt igår. Blev så ledsen och arg att jag grät. Det är hemskt att se hur dte är. Jag tror inte att det är många som fejkar en sjukskrivning. Sedan förstår jag vad han menar att man kan ha en sjukdom men ändå kan fungera i ett arbete, kanske deltid.
    Jag är sjukskriven pga paniksyndrom och arbetstränar inom barnomsorgen nu. Jag klarar att gå dit och göra mitt jobb 4 tim/dag men jag mår inte bra för det. Svårt att veta vad som är bäst. Man blir inte friskare av att vara hemma för länge heller. Det vet jag. Detta är ju beroende på vilken sjukdom man har förstås.

/Felicia

• Norrbottensbrud

The Angel: Ja, blev så arg igår att jag höll på att gå upp i atomer. FK:s läkare som var med i programmet igår är känd här uppe för att inte godkänna någons sjukskrivning. Det är alltså en skräck bland sjukskrivna här, att bli granskad av honom, eftersom han ALLTID underkänner sjukskrivningen. En bekant till mig genomgår en väldigt svår tid och kan helt enkelt inte arbeta med händerna då hon har utslitna axlar och armbågar. Hon har fått som förslag att bli fotbollsspelare eller politiker, för där behöver hon ju inte använda händerna! Hon ska nu granskas av läkaren som var på tv igår, och hon känner sig inte riktigt glad för det. Hon arbetar i handeln idag, men bara deltid. Hon orkar helt enkelt inte heltid. Hon ska granskas av läkaren från Debatt igår och är livrädd att han kommer att säga att hon ska jobba heltid, vilket hon inte orkar.

Och den där kampanjen som de köpt för 17 miljarder kronor, eller vad det nu var. Är det meningen att sjuka människor ska känna sig så skyldiga av annonsen att de ska gå tillbaka i arbete fastän de är sjuka? Förstår inte riktigt vad de vill uppnå med kampanjen. Varför kan de inte istället bidra till rehabiliteringen av oss sjukskrivna, så slipper vi tvingas ut i arbetslivet när vi fortfarande är sjuka. Nej, jag blir väldigt upprörd över allt detta. Jag tror inte politiker och FK vet vad de gör mot människor när de börjar "jaga" dem.

Tycker att all fokus på detta kring sjukskrivningarna riktas åt helt fel håll. Istället för att "jaga" de sjukskrivna borde man väl förebygga genom att se vad det är som gör folk sjuka.

Suck...Blir så upprörd av detta. Det är ju dock skönt att det finns människor som vet hur det känns och som man kan tala med

• ängsklocka

Vad tänker dom med? Tror dom verkligen att man vill gå hemma?! Själv så vill jag inget hellre än att jobba och funka normalt utan denna ständiga värk!!

• Zippolina

FK´s nya reklam som gör sig lustig över sjukskrivna, dvs. utgår från att folk fejkar lär knappast ha den effekt som dom är ute efter.
    De som fuskar sk*ter fullständigt i reklamen/upplysningen och de som är sjuka mår bara ännu sämre av att bli anklagade för att simulera och egentligen vara arbetsskygga.

• Signatur

1. Varför är du sjukskriven?
    Graviditets illamående (hyperemsis) (Vet inte om det är för lindrig för att vara med i den här tråden...det borde ju gå över)

2. Hur länge har du varit sjukskriven?
    Tre månader snart.

3. Får du någon typ av hjälp/stöd?
    Inte mer än medicinering och nu ska jag få näringsdryck också.

4. Arbetstränar du? (rehab)
    nej, det är omöjligt just nu och jag har ju som sagt var inget "obotbart" problem.

5. Hur ser du på framtiden? Vad vill du göra?
    Just nu mörkt. Trodde inte att det skulle kunna vara så här jobbigt att gå igenom något så naturligt. Men jag vet ju att jag mår bra igen i juni och då kommer jag fortsätta mitt liv som "vanligt" förhoppningsvis (förutom att man är mamma dådå).

6. Dina "pepp-tips"?
    Kan inte komma på en gjej. Ingenting fungerar för att peppa upp mig känns det som.

/negativa signatur

• Norrbottensbrud

ängsklocka: Vet inte vad de tänker på. Jag känner likadant, dvs. att jag gärna vill börja arbeta igen. Jag vill dock först få vård så att jag inte hamnar i denna sits igen. Men eftersom jag numera är arbetslös också, så får jag ingen rehabilitering.

Zippolina: Håller helt med dig. Kampanjen fyller verkligen ingen funktion.

• Elsa-Lee

Jag håller med er om Försäkringskassans reklam, den är rent kränkande mot oss som har tvingats vara långtidssjukskrivna!

Men jag har märkt av den mentaliteten överlag hos F.K, även "in rel life", min handläggare är helt kall och oförstående över hur jag mår. Jag sa till henne att jag inte trodde att det skulle funka för mig att arb. träna på mitt jobb just nu (med tanke på att jag bröt ihop psykiskt bara av att vara där på ett möte) och då säger hon " jaha, men då kommer det antagligen bli så att dom säger upp dig för att då har dom försökt allt för att du ska kunna arb .träna där, och då får du gå till arbetsförm. och då är problemet löst." Ok...så problemet (min sjukdom?!) blir löst av att jag blir arbetslös, eller?! Hallå, jag är SJuk!!

Mådde inte precis bättre efter det samtalet....:(

• Norrbottensbrud

Elsa-Lee: Det är fruktansvärt hur man blir behandlad som sjukskriven. FK har verkligen ingen förståelse för hur man mår. Jag fick ett samtal för ett par veckor sedan (tre dgr innan min sjukskrivning gick ut, skulle till läkaren dagen efter). Min handläggare på FK, ringde och sa att FKs läkare nu tittat på mina papper och att de anser att min läkare inte skrivit tillräckligt tydligt eller tillräckligt mkt. Så du kommer alltså inte att få ngn mer sjukpenning om tre dgr. Jag blev fullständigt chockerad. De menade alltså att eftersom min läkare inte skrivit tillräckligt tydligt så blev jag friskförklarad dvs. inte berättigad till sjukpenning. Dagen efter besökte jag min läkare som återigen skrev nya papper. De är nu inskickade till FK och deras läkare för bedömning igen.

Jag förstår inte hur det kan vara mitt problem om de anser att min läkare inte skrivit tillräckligt tydligt. Man kan verkligen bli tokig för mindre.

Det är tur att jag är lite starkare idag än jag var i början. Då hade detta knäckt mig. Men jag försöker att se det positiva, trots att det ibland är svårt när man har med FK att göra.

Elsa-Lee: Jag hoppas att det löser sig för dig.

• Zippolina

Det som är så skrämmande är att FK´s läkare gör en bedömning utifrån ett läkarintyg utan att ha träffat personen som det gäller.
    Grrr!! Även om jag inte är drabbad själv så blir jag så förbannad på denna hetsjakt på sjuka människor, ska man spara pengar så finns det andra sätt att spara på.

• Elsa-Lee

Norrbottensbrud;
    Det där har dom kört med på mig oxå, att läkareintyget är för otydligt eller otillräckligt. Men vad ska VI göra åt det?! Tala om för läkaren hur han/hon ska göra sitt jobb eller? Herregud tänk hur läkaren skulle reagera om man sa det "ursäkta, du får nog ta och skriva lite mer här, det är lite otydligt." Det är väl inte upp till patienten att set till att läkaren gör sitt jobb på ett sätt som tillfredställer FK!!

AARRHGG!! Jag blir så arg! Man måste vara så stark för att vara sjuk!

Svar på tråden Peppningstråd för oss sjukskrivna